Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt

Medlem

Spel skapar kvinnoförakt, tycker den här diskussionen känns igen från något annat... Ja just det. Spel skapar ju också skolskjutningar och annat otyg, usch vilken oreda spel skapar i vårt samhället.
Man hör nästan aldrig något om hur jävla snedvriden bild män i spel ges, men det är hemskt och föraktfullt när en snedvriden kvinnobild ges tydligen. Tydligen så är också all snedvriden syn som ges män i spel på något vis nästan bara positivt för alla män i kontrast till kvinnosynen, om man ska lyssna på en del som kommenterar. Att folk bryr sig alls om det här i Sverige är så löjligt. Det är underhållning som uppenbarligen tilltalar många, låt dom det tilltalar underhållas av det. Blir ni inte underhållen så spela ett annat spel, men att snacka om kvinnoförakt.. Skulle vi lyssna och ta bort alla underhållningsformer i spel som någon får ont i röven av, då kan vi säga adjö till det mesta.

Detta är som The Witcher-artikeln, men tur nog är reaktionen densamma.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Marlione:

Åh 85 likes på negativa respons. Den borde man sett komma. Kommentarfält som detta gör en mörkrädd för hur famtiden kommer se ut. Bra artikel Thomas, tyvärr är nog de flesta games ointresserade av avvikande åsikter och världsåskådningar.
Solidariteten är död.

Vissa bryr sig bara inte så mycket utan spelar för att spelet är kul, jag är en av dem personerna. Andra bryr sig mycket och så är det bara.

Förstår inte att folk ska orka bry sig så mycket bara. Personerna valde att göra spelet så, gillar man det inte så låt bli, gillar man det så spela spelet.

IT'S NOT MORE SIMPLE THAN THAAT

Fast om det bara handlar om det så förstår jag inte drevet mot artikeln.

Inaktiv
Skrivet av Gonathay:

FZ goes Aftonbladet!

Jag hoppas verkligen inte det. Vill inte lämna communityn.

Medlem

Tramsig recension... min flickvän skrattade gott åt två löjligt storbystade kvinnor som bankade på varandra med enorma lila dildos i Saints Row 3


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

fz.se är en klar spegelbild utav Sverige där allt måste vara politiskt korrekt.

Medlem
Skrivet av Fenix:

Tramsig recension... min flickvän skrattade gott åt två löjligt storbystade kvinnor som bankade på varandra med enorma lila dildos i Saints Row 3

Då var det statistiskt bevisat att Arnroth har fel. Gillar din tjej möjligtvis matlagning så att jag kan tjudra fast min fru vid spisen med gott samvete?

Medlem

Verkligen ett fruktansvärt uttjatat ämne i en "krönika" som inte tillför någonting nytt i diskussionen. Förstår verkligen inte hur vissa spelare orkar upprepa samma meningar (till och med i samma formuleringar) om och om igen. Själv slänger jag bara upp ett stort "/care" och återvänder till Dead or Alive 5.

Medlem

Det här spelet ska inte ha någon uppmärksamhet för någonting. Det ska tigas ihjäl. Det verkar ni inte förstå.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

AW8
Medlem

Jädrar vilket kommentar-uppsving.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Det är ett svårt ämne.

Ett sådant där då man rent intellektuellt önskar att alla skulle kunna få se ut precis som de ville utan att någon hade någon åsikt om det, eller att det gick emot någon konvention (då det inte går in för att vara allmänt destruktivt dvs), men samtidigt vet att det finns för många menlösa sådana för att det ska bli diskussion varje gång.

Sedan finns det ju som Thomas skriver situationer där man lika gärna kunde ha valt något som passar in bättre. Det finns ju alltid kontextuella sammanhang, även om jag personligen anser att en domare skall få döma iklädd i en g-string om han så ville. Dessa sammanhang är ju för övrigt vanliga i konst, eftersom man sällan får objektens tankegångar framställda, och därför är svårtolkade

Vi vill även gärna skapa onödiga sådana, antar jag, även om det som sagt existerar många fall där det absolut inte framgår att det är ett personligt val utan något som bara är där 'för att'. Det finns en skillnad någonstans mellan att ta på sig vad man vill och att ha ett storyelement som mest finns där för naken hud; det stör kontinuiteten för mig.

Slutligen så tycker jag det är en ålderdomlig syn att kön skulle ha jättemycket att göra med vad man blir upprörd över. Jag möter iaf nog folk som oavsett kön blir upprörda eller ej över en given situation som den här.

Medlem

Bra krönika Thomas. Som alltid.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Ah, sicket trams.

Idag ska vi ska följa tallriksmodellen till punkt och pricka, enligt vissa.
Är det inte snack om hur bättre det blir för miljön (Alla andra då? Typ Kina/USA?) så är det nånting annat som är skevt och kvinnoförakt. Fyfabian för den som hamnar framför siktet.

Nä, hoppa i älven moralkärringar.

Jag kände mig riktigt mysig iaf då jag klämde på tjejerna i Witcher 2.

Jag brukar inte kommentera speciellt mycket här på FZ men måste ändå lägga mina "två cent" i diskussionen.

Personligen så blir jag inte "upprörd" eller "bestörtad" över sådant som någon skribent skriver på FZ då detta är en sida som handlar om "Spel" vilket ofta glöms bort, FZ är ingen debattsida för politik eller dylikt (inte tanken iaf).

Jag kan respektera Thomas åsikt i frågan och också förstå varför han blir upprörd men känner personligen att ett smartare sätt att rubricera och lägga upp denna skrivelse kanske hade varit "Sexism i spel, ett växande problem?" eller dylikt och inte en rubrik som faktiskt sågar hela spelet över ett bräde utan att stäla solid kritik mot själva spelmekaniken.

Många som sitter och läser detta har fömodligen helt missat att det redan finns en mycket bra regelrätt "recension" av DmC gjord av Kerstin Alex som på ett helt korrekt sätt recenserar spelet och sedan i ett par korta meningar gör klart sin ståndpunkt som jag nog tror att alla här "i verkliga världen" håller med om vad det gäller bilden som spelbranchen målar upp av både kvinnor och män (vilket Kerstin åter igen helt korrekt poängterar är ett problem för båda könen)

Med det sagt så menar jag inte att han "inte skulle ha skrivit det ena eller det andra" men enligt min åsikt (vilken jag själv inser är relativt tunn då jag inte är varken recencent eller aktiv debattör) så föll det Thomas skrev på inte på hans åsikter utan på att det "låter" som en recension som sågar spelet pga dess (tyck vad ni vill om den) sätt att porträttera karaktärer på.

Jag är mindre inresserad av vad Thomas eller någon av er tycker om det som redan är gjort utan mer intresserad av "varför" spelstudion tyckte det passade in i spelet.

Jag kan tycka att mer eller mindre alla teman och saker är ok att ha i spel om det finns en "faktisk" relevans till tex. storyline. vilket varken Thomas, jag eller ni vet då vi inte vet hur studion som gjorde detta tänkte.

Medlem
Skrivet av skalmania:

fz.se är en klar spegelbild utav Sverige där allt måste vara politiskt korrekt.

Vad snackar du om? De flesta kommentatorerna är ju emot åsikterna som uttrycks i krönikan, så jag förstår inte varför du spelar kränkt och åberopar det magiska ordet "pk".

FM-guru
F.d. Sisyr

Tycker det är intressant att krönikören ständigt kallas för "PK", när det är hans åsikt som är allt annat än just "PK" i gamerbranschen.

Ett riktigt SD-ord för övrigt, det där.

Medlem

PK är ett fullkomligt ickeuttryck, som tog fart och började användas mer bland den breda massan när SD-anhängare började använda det för att beskriva alla som hade mage att inte hålla med dem.

Det betyder absolut ingenting, och bör snarast tas som en komplimang att få slängt efter sig.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Tycker det är intressant att krönikören ständigt kallas för "PK", när det är hans åsikt som är allt annat än just "PK" i gamerbranschen.

Ett riktigt SD-ord för övrigt, det där.

Så sant.

Jag tycker att uttrycket borde förbjudas på forumet eftersom det används som ett personangrepp. Att insinuera att meningsmotståndare inte kan tänka själva utan förlitar sig på "etablissemangets" åsikter är ruttet.

Skribent

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

jag ska göra det mest sexistiska och stötande indie spelet jag kan, inte en enda grupp eller nische i befolkningen ska förbli oberörd, PM:a mig med ide'er.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ah, sicket trams.

Idag ska vi ska följa tallriksmodellen till punkt och pricka, enligt vissa.
Är det inte snack om hur bättre det blir för miljön (Alla andra då? Typ Kina/USA?) så är det nånting annat som är skevt och kvinnoförakt. Fyfabian för den som hamnar framför siktet.

Nä, hoppa i älven moralkärringar.

Jag kände mig riktigt mysig iaf då jag klämde på tjejerna i Witcher 2.

ska även nämnas att i många spel (GTA är ett gyllene exempel) så är karaktärens styrka fullständigt oberoende av kön.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

Dethär...igen? *suck*

Medlem

Men jag gillar ju porr och kvinnoförakt..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Thomas skriver att när FZ recenserar ett spel straffas det med minuspoäng om det inte är jämställt. Innebär det även det omvända, alltså att ni belönar mediokra jämställda spel med pluspoäng?

Medlem

Gillar att "Helgdiskussion: Vad händer i spelvärlden år 2013?"-tråden blir näst intill ignorerad,denna krönika blev helgens snackis haha

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.

Du vill verkligen koppla detta till en våldtäkt? På allvar? ...

Nej, vi skulle lika gärna kunna säga att vi försvarar en utvecklares artistiska rättighet att beskriva vad han/hon vill på vilket sätt han/hon vill. Du kanske inte gillar objektet, du kanske anser det kränkande eller sexistiskt, varsågod. Det finns massor med saker jag känner så för, men jag skulle aldrig gå ut och på bred front säga att det "är" det, på samma sätt som görs här. Det är min åsikt, och inget annat.

Att sitta här och i princip säga att "detta är kvinnoförakt, och alla som tycker annorlunda har fel" tycker jag tyder på en enorm form av arrogans. Samma sak går givetvis att säga om motsatsen, men där är det mer individuellt fokus.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av North:

Thomas skriver att när FZ recenserar ett spel straffas det med minuspoäng om det inte är jämställt. Innebär det även det omvända, alltså att ni belönar mediokra jämställda spel med pluspoäng?

Nej, han skriver att när HAN recenserar ett spel drar han av poäng i de fall han finner det nödvändigt. En recension är en skribent åsikt om ett spel, om den kan motivera ett sånt avdrag ställer vi oss bakom det men det är ingen redaktionell linje. Ett litet förtydligande.


signatur
Medlem
Skrivet av Johan Olander:

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.

Det är helt klart ett av de hemskaste och mest förnedrande man kan göra mot en annan människa. Uppenbarligen saknade han spärrar som en normal människa har.
Men den där händelsen bidrar egentligen inte med nån fakta i diskussionen. Det säger jag inte för att vara elak.

Att vi eller att jag vore ett monster, satanist eller annat för att vi är realister och förstår att det är ett SPEL som spelas, oavsett dess rent moraliskt kittlande innehåll. Typ Postal.

Det är stor skillnad på verklighet och ett program med pixlar som föreställer sig en naken människa eller vad som helst, där man gör grejer som inte är helt okej i vardagen, kanske.

Snart är det total tabu för en pappa att se sin dotter naken när hon ännu är i behov av att få bytt sin blöja, hjälp att tvätta sig osv. Bara för att ni vinklar allting till det extrema och drar paralleller med att vi är våldsmän eller ser ned på kvinnor för att vi gillar att nöjen som sticker i ögon på andra.

Därför är det så skoj och reta dom som rider havremoppar, reta dom för att dom leker med maten.

Kvinnan i dagens samhälle har då lika värde i mina ögon. Det som sticker är att det ska verkligen ned i halsen på oss med fel kön för tillfället _ATT DET ÄR SÅ_.

Jag jobbar som maskinförare i vardagen och på vår arbetsplats med 250 eller så medarbetare med olika skiftgång så, respekterar vi våra kvinnliga kollegor. Ändå så är det ett sånt där mansgris yrke där det är mycket hierarki, eller det var engång i tiden så. Men tjejer kan.
Våra tjejkuskar får dessutom lass först när dom väntar med sina korgar. Ett jäkla gnäll blir det också när nån gubbe tränger sig före t ex, men ibland är det också pga gnällandets skull. D:

Medlem
Skrivet av Qvisten:

Har alla gått och blivit den ensamma sura gubben/kärringen uppe på fjärde våningen som ska gnälla på att folk tvära över den ny-klippta gräsmattan och rapporterar så fort ett litet ljud kommer från grannen. Ohhhh blir så trött på alla jävla gnälliga människor som tar illa vid sig så fort något inte stämmer med deras verklighets bild.

MÄNNISKOR DÄRUTE, SKAFFA ER LITE SJÄLVKÄNSLA OCH SLUTA BRY ER OM ALLT OCH ALLA MEN FRAMFÖR-ALLT SLUTA TA ILLA UPP FÖR MINSTA LILLA MÖG, SMILA OCH SKAKA AV ER SÅ KOMMER NI MÅ SÅ MYCKET BÄTTRE !!!!!!!

Du hade trivts bra i Tyskland på trettiotalet.

k3m
Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:
Skrivet av k3m:

diskussionen har spårat ut totalt. det är ovett att skriva så mycket som vissa gjort i den här tråden.

jag håller med recensenten till en stor del. att skicka budskapet 'kvinnor är känslokalla sexmaskiner' till bl.a. barn är idiotiskt.

Men så är väl detta spelet inte riktat till "barn"?

Är inte utvecklarnas fel att många föräldrar idag har noll koll på vad deras snorungar spelar för spel.

sant och fortfarande idiotiskt.

Skribent
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av Johan Olander:

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.

Att vi eller att jag vore ett monster, satanist eller annat för att vi är realister och förstår att det är ett SPEL som spelas, oavsett dess rent moraliskt kittlande innehåll. Typ Postal.

Självklart har du en poäng i det du säger, men här snackar vi om en bild av kvinnor som vi matas med precis överallt och som i DMC nådde lite för höga nivåer.

Citat:

ni vinklar

Jag är väl också en man och vet inte riktigt hur du fick med mig bland de extrema åsikterna. Sedan om folk tycker det är extremt att jag ifrågasätter att kvinnor i spel ska se ut som porrfilms-aktriser, då får det väl vara så.


signatur

I am the black wizards.

Skriv svar