Tio miljoner exemplar sålda av Diablo 3

Medlem
Skrivet av Catweazle:

Det känns jätteskumt att inte ha spelat det här spelet än. men alla verkar inte speciellt nöjda, så jag vet inte riktigt om jag vill..

Det känns inte alls skumt. Jag har aldrig varit intresserad av Diablo. Min polare är det dock. Han messade glatt att han hade klarat Inferno häromdagen. Det är starkt jobbat som jag förstår det.

Skrivet av drawlz:

Älskar verkligen FZ. Alla bashar D3, om någon säger att dom gillar det så blir det dislike direkt.

Ni är fan söta.

..av 3 personer. Känns det som en grej när 10 Miljoner köpt spelet och många är missnöjda? Låt inte siffror sätta sig i huvudet på dig. Det är inte hälsosamt, och tummarna säger ingenting som är värt att notera.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

För olikt Diablo 2 i både gear, platser, levling/lvl och utrustning, - 1 spelare här

och ofc gamestyle + skilltree

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Undra hur många av de 10 miljonerna som spelar idag?

Max en tiondel, skulle jag tippa på.
Jag hör till dem i alla fall.

Medlem

Man kan säga så här: D2 har sålt tio miljoner D3 exemplar.
D3 kommer inte sälja många D4 exemplar.

Fuck you Jay Wilson och blizz kan dö.

Medlem
Skrivet av Skjuludde1:

Anser dock inte man kan klaga på casual-spelare. Inte riktigt så man kan tvinga folk att vara core/hardcore. Företagen tar besluten så skyll på dem.

När jag skrev att jag skyller på termen "Casual-gamer" så skyller jag inte på spelarna. Utan på termen i sig, dvs. tanken att om man kan erbjuda fler personer tillgång till allt, så får man in mer pengar, vilket förstör spelet för många spelare. Låt mig ta World of Warcraft som är ett riktigt praktexempel på detta. Jag kommer inte gå in allt för djupt på allt de gjort, utan nämner bara det mest väsentliga.

I vanilla wow, så fanns inte dungeon finder verktyget, ej heller var spelet designat med olika svårighetsgrader. Utan det fanns den öppna världen, där spelet är olika svårt beroende på vilken zone du befinner dig i, du har dungeons (instancer) som krävde en grupp om 5 spelare för att klara av, och du hade raids (40 manna instancer) som guilder körde för att klara av.
Casual spelare kunde köra öppna världen, de kunde köra dungeons och en del försökte sig även på raids med inriktning att bara köra på och klara av det de klarar av, sedan var de nöjda.
Hardcore spelarna kunde göra samma sak, men de hade raids att köra som krävde taktiker, övning och insamling av material från guildmembers. Om något var svårt så gjorde inte Blizzard något åt det, utan det fick ta den tid det tog tills en guild klarade av encountern med en boss.

Nuförtiden så om något anses vara för svårt så klagar folk i forumet, och blizzard lyssnar på detta. De sänker svårighetsgraden och gör så att alla ska få spela igenom spelet. De har implementerat raid finder vilket tillåter folk att köra raids med automatiskt ihopsatta grupper som automatiskt teleporterar hela gruppen till instancen, och den är löjligt enkel, och Fine! Jag köper detta, det är till för folk som inte kan klara av instancen vanligtvis, som nu får uppleva hur den ser ut, och vad som sker i den, samtidigt som du inte får någon direkt belöning som är värd att nämna. Men när de väl har sådana verktyg i spelet, då behöver de inte sänka svårighetsgraderna på all vanlig content. Det som en gång var "något för alla" blev "allt för flera".

Edit: Allt för att införskaffa flera kunder dvs.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Ja, jag har köpt spelet och ja, jag är nöjd!

Jag är också nöjd, det blev en hel del timmars speltid. Men inte alls lika mkt återspelsvärde som D2. Nåväl, väntar på expansionerna, hoppas det blir lite mer öppnare och mindre linjära questar.

Medlem
Skrivet av Catweazle:

Det känns jätteskumt att inte ha spelat det här spelet än. men alla verkar inte speciellt nöjda, så jag vet inte riktigt om jag vill..

Du ska skita i vad vissa nördar på FZ säger åt dig vad du ska tycka. Spela det som ger dig ett leedende på läpparna och skit i allting annant.

Har spelat D3 cirka 180 h och är nöjd hitils, har tagit en paus för jag spelar SWTOR igen (Bounty Hunter storyn är underbar) men kommer givetvis spela D3 till och från i många år framöver.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Vad var syftet med ah när de införde det? Om nån vet.

Att spelare inte skulle använda sig av hemsidor för att det finns risk till att bli lurad och därmed inte få någonting alls, till skillnad från AH där man faktiskt får sitt item.

Skrivet av Hannu:
Skrivet av Rasmous:

Ja, jag har köpt spelet och ja, jag är nöjd!

Jag är också nöjd, det blev en hel del timmars speltid. Men inte alls lika mkt återspelsvärde som D2. Nåväl, väntar på expansionerna, hoppas det blir lite mer öppnare och mindre linjära questar.

Jag tycker detsamma, men jag är fortfarande nöjd med det vi fick. Det ändå som får mig att inte spela nu är att datorn jag använder mig av inte klarar Diablo 3 så som jag vill, jag vill få fulla atmosfären liksom.
Diablo 2 vart inte heller perfekt i början, det tog ju en del patcher och expansions för att få det till vad vi ser det som idag. Ett mästerverk.
Jag tycker vi borde ge Diablo 3 några expansioner och en del patcher under ett år eller två innan vi kan säga att det var misslyckat.

Medlem

Det var Diablo 2 som sålde som tio miljoner exen åt dom. Diablo 4 kommer inte sälja lika bra... om civilisationen existerar när det väl kommer ut...

Medlem

När jag klarade diablo 2 så kände jag - fan jag är bäst i världen... Under tiden man spelade diablo 3.. - hmm min druid ifrån d2 hade slaktat min witchdoctor ifrån d3.. XD

Medlem

Fick två kompisar att köpa D3 så vi kunde spela tillsammans. Det var kul nåt tiotal timmar men man tröttnade fort. Ett typiskt REA-spel enligt mig, typ 189:- hade varit precis lagom värt pengarna. Känner mig skinnad när jag tänker på att jag indirekt fixade Blizzard 1500 spänn för ett spel med så många brister.

Medlem

Jag älskade spelet i sig, det var jävligt roligt. Det enda som var en buzzkiller för min del var att faktumet när man hittade en ny item. Så var det inte "YES, en upgrade", eller "Wow, denna kanske min kompis kan ha nytta av"

Nej, det blev mer "Wow, denna kan jag sälja på AH, så KANSKE jag har råd med en upgrade till mig själv till slut".

Utan AH så tror jag det blivit roligare, nu kommer troligen någon att påpeka faktumet "Men om du inte tycker om AH, varför använder du det då?"

Well, jag orkar inte förklara varför. Använd huvudet.

Medlem
Skrivet av drawlz:

Älskar verkligen FZ. Alla bashar D3, om någon säger att dom gillar det så blir det dislike direkt.

Ni är fan söta.

Så är det alltid när FZ mupparna gaddar ihop sig om ett spel, nördorgie på högsta nivå.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Vad förväntade sig folk? De flesta som frälstes in i Diablo 2 var ungdomar och nördar, om man åldras 10 år och inte har nostalgifaktorn när man spelar igenom uppföljaren lär man inte njuta av det till samma grad. Spelet är skitbra, att vissa säger att de slutade spela på "Inferno" för att de tyckte det blev för tråkigt känner jag att en majoritet antingen är (1) missnöjda med motståndet eller (2) helt enkelt hade kört spelet för mycket fram tills dess. Diablo 3 hade jag till exempel skitkul med, Diablo 2 har jag också haft roligt med men flytet i Diablo 3 och fiendeuppbådet var roligare för att inte snacka om mumma för ögonen då, älskar verkligen Blizzards designteam.

Jo jag tänker exakt likadant. Jag tycker folk ska prova spela det här spelet med lite vänner och strunta i AH, det är en fantastisk coop upplevelse.

Medlem

Om man bara lyckas låta bli att se det som ett MMO(vilket det heller inte är) och om man kommer till freds med tanken att det saknas ett ordentligt end game, så var Diablo 3 ändå ett förjävla bra spel! Jag la ner dryga 200h, lirade igenom inferno med två klasser och hade otroligt kul tiden som spelet varade! Lätt värt pengarna.

Medlem

Köpte Collection edition, och kan vara ett av dom största ångrade köpen av spel jag någinsin gjort. Finns inte ord hur besviken jag är på blizzard.

Medlem

Säkert sagt in någon/några kommentarer ovan, men enligt mitt tycke så lider D3 fruktansvärt av att just vara DIABLO 3 som varumärke.

Alltför mycket har knutíts till Diabloserien. 1an var en överraskning och kultförklarades på sin tid. D2 var banbrytande och med sin expansion så blev det magiskt.

Detta var på den tiden som AAA-spel utvecklades i en ganska rask takt. Idag känns det mer som det är indiespelen som står för nyskapande, medans remakes och envist trummande av samma koncept står för bulken.

Att Blizzard lyckas kränga 10 miljoner ex av D3 är ingen överraskning. Alla har gått på hypen, trots de flestas tveksamma inställning INNAN spelet släptes.

Spelet är bra om man bara menar spela igenom storyn tillsammans med polarna, men det finns inget nytt under skalet.

Undrar hur många ex som sålts om D3 inte varit nummer 3 i en serie, utan det första spelet?

Medlem

Vet inte vilket spel jag gillar mest. Duke Nukem Forever eller Diablo 3.... ångrar båda köpen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Riktigt nöjd med Diablo III. Har spelat <>250 timmar.
Kommer att bli grymt när patch 1.13 kommer 2014.

Medlem

Affischen var ju snygg iaf...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

D3 är helt ok, men inte mer än så.. casual som sagt..

Medlem

För dom 449:- som jag köpte spelet för så har det gett mig otroligt mycket spel för att vara singelplayer spel.

får helt klart 4.5/5 pvp saknas bara.

Verkar som folk trodde att diablo 3 skulle vara nå nytt mmo(wow) lir som skulle ha massa end game ala mmo spel.

Medlem
Skrivet av quilling:

Om man bara lyckas låta bli att se det som ett MMO(vilket det heller inte är) och om man kommer till freds med tanken att det saknas ett ordentligt end game, så var Diablo 3 ändå ett förjävla bra spel! Jag la ner dryga 200h, lirade igenom inferno med två klasser och hade otroligt kul tiden som spelet varade! Lätt värt pengarna.

Jag lade ner tiden jag gjorde för att jag hoppades på en bättre upplevelse på dom höga levlarna. Den uteblev, och oavsett om jag hade kul eller inte kan man ju inte låta bli att känna sig lite blåst. Hade jag nu med facit i hand fått välja om hade jag aldrig köpt skiten.
Dessutom är det ju svårt att inte se det som ett MMO med allt server strul och skit.

Medlem
Skrivet av Sandman666:

Säkert sagt in någon/några kommentarer ovan, men enligt mitt tycke så lider D3 fruktansvärt av att just vara DIABLO 3 som varumärke.

Alltför mycket har knutíts till Diabloserien. 1an var en överraskning och kultförklarades på sin tid. D2 var banbrytande och med sin expansion så blev det magiskt.

Detta var på den tiden som AAA-spel utvecklades i en ganska rask takt. Idag känns det mer som det är indiespelen som står för nyskapande, medans remakes och envist trummande av samma koncept står för bulken.

Att Blizzard lyckas kränga 10 miljoner ex av D3 är ingen överraskning. Alla har gått på hypen, trots de flestas tveksamma inställning INNAN spelet släptes.

Spelet är bra om man bara menar spela igenom storyn tillsammans med polarna, men det finns inget nytt under skalet.

Undrar hur många ex som sålts om D3 inte varit nummer 3 i en serie, utan det första spelet?

Det är intressant det du säger. Men Jag tror att om det inte hade vart Diablo 3 utan något helt nytt, så hade man bara stått där och undrat hur fan man kan ta fullpris för något sånt här idag. Grafiken, innehållet, gameplayet. Allt liknar mer nånting man hittar i ett Iphone-spel snarare än en AAA-titel till PC idag. Men eftersom det var Diablo så var det på något sätt ok. Man inbillade sig att det skulle bli bra ändå.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Sandman666:

Säkert sagt in någon/några kommentarer ovan, men enligt mitt tycke så lider D3 fruktansvärt av att just vara DIABLO 3 som varumärke.

Alltför mycket har knutíts till Diabloserien. 1an var en överraskning och kultförklarades på sin tid. D2 var banbrytande och med sin expansion så blev det magiskt.

Detta var på den tiden som AAA-spel utvecklades i en ganska rask takt. Idag känns det mer som det är indiespelen som står för nyskapande, medans remakes och envist trummande av samma koncept står för bulken.

Att Blizzard lyckas kränga 10 miljoner ex av D3 är ingen överraskning. Alla har gått på hypen, trots de flestas tveksamma inställning INNAN spelet släptes.

Spelet är bra om man bara menar spela igenom storyn tillsammans med polarna, men det finns inget nytt under skalet.

Undrar hur många ex som sålts om D3 inte varit nummer 3 i en serie, utan det första spelet?

Det är intressant det du säger. Men Jag tror att om det inte hade vart Diablo 3 utan något helt nytt, så hade man bara stått där och undrat hur fan man kan ta fullpris för något sånt här idag. Grafiken, innehållet, gameplayet. Allt liknar mer nånting man hittar i ett Iphone-spel snarare än en AAA-titel till PC idag. Men eftersom det var Diablo så var det på något sätt ok. Man inbillade sig att det skulle bli bra ändå.

Precis! Som någon intelligent person uttryckte det i en annan tråd, Diablo 2 har snarare sålt 10 miljoner ex av Diablo 3.

Medlem

Spelet i sig är helt klart värt pengarna, och OK som uppföljare till ett otroligt omtyckt spel. Det enda jag ser som sänker spelet, och det ganska rejält, är egentligen lootsystemet, som dom misslyckats så fatalt med. Att ingen borta hos Blizzard verkat ha fattat att det enda som får folk att vilja nöta vidare, efter att ha slagit ihjäl Diablo första gången, är att hitta nya och bättre gear till sina karaktärer är för mig en gåta. Spelet är rätt kort ändå, och den enda morot man har som spelare är att hitta roliga saker, möjligtvis med undantag för PvP som ligger ett par månader fram.
AH var en kul feature, men att den ska styra dropraten på legendary items är ju helt sämst. Jag vill inte köpa mina saker, AH skall vara ett kompliment, inte enda alternativet till gear.

Fixar dom dropraten på legendarys till de tredubbla (minst!) samt gör dem bättre (som utlovat), inför PvP och lägger till en ny Act genom patchar eller expansioner så kan spelet säkert hålla mitt intresse något år till, eller tills något bättre dyker upp.

Blir det inte bättre än såhär så håller det någon vecka till kasnske, tyvärr.

Medlem
Skrivet av noiser:

Kortfattat: Besvikelse.

Man såg redan under early beta att D3 skulle bli dåligt, saker som gjorde D2 bra och som ökade replayability var inlagda och på tal om, men togs bort. Stort exempel är runor.
Även om jag hade på känn att standarden hade sjunkit så var jag hypad nog att köpa spelet, totalt har jag dock nu inte spelat mer än ca 40 timmar, grindat en del Inferno med både sorc barb och demonhunter och inget ger mig någon spelglädje. Sättet Inferno svårighetsgraden är uppbyggd på är tråkig och mer straffande än ökat svårt.

Under senaste åren så har Blizzard gått ifrån att vara "The game company" som bara hade garanterade köp och man viste att man skulle få kvalitet, till att bli ett "Nja".
Orginalspelen som vanilla WoW och D1 samt D2 var så så grymma, men med alla expansioner som kom till WoW så blev det bara sämre och sämre ju fler de släppte.
Kanske är orsaken till detta att de nu går som Activision Blizzard, eller kanske är orsaken att de som skapade dessa grymma titlar inte fick jobba vidare med dem, utan helt andra människor gjorde expansionerna till WoW och samma story med D3.

Jag skyller iaf. på termen "Casual gamer", att spel ska skapas så att "alla" kan spela dem, så företagen tjänar så mycket pengar som möjligt.

Det finns en anledning till varför så många koreaner fick pengar tillbaka för spelet, och jag önskar även att jag var en av dem.

Diablo 2 är ganska casual, om inte annat övertygar om det så borde försäljningssiffrorna för Diablo 2 vara ganska talande med tanke på den mycket mer begränsade spelpublik som fanns då. Spelet släpptes 2000 och ett år senare hade det sålts i 4 miljoner exemplar. Spelet tilltalade en väldigt stor publik och hade enkel spelmekanik med stort djup, vilket ju är samma format som Diablo III följer.

Koreanerna fick pengarna tillbaka på grund av serverproblemen som traumatiserade Diablo III's ingående veckor. Det och den långa tid det tog för auktionshuset att inkorporeras i spelstrukturen var det värsta med Diablo III. Men båda sakerna har blivit åtgärdade och folk spelar aktivt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar