EA: "Steam degraderar spels värde"

Medlem

Well, Steam är the best.. Origin påstår att den fortfarande är i beta stadiet för mig ? Men Origin är tråkigt det är så begränsat på spel och det bara segar ner skit och den automatiskt uppdaterar inte och jag pallar inte med den längre.. Spelutvecklare till EA kan lika väl dumpa företaget och gå vidare till något bättre.. Kör på Paradox's gratis mappacks idé istället, så man inte delar upp communityn i 4 olika delar och 4 olika expansions..

Medlem

Haha "avundsjuka is in the air" =). DET är väll possitivt om spelen är billiga för då köper folk mer?

Medlem

Om EA sänkte priserna på deras grejer så skulle säkert folk köpa fler spel som dom lanserar.. Istället för att vara girbukarna nummer 1.:)

Medlem

Steam är svindyrt när det inte är rea. Speciellt för äldre spel som man ibland kan behöva betala fullpris för.

Hade det inte varit för deras rea priser hade jag aldrig köpt på steam.

Sen att EA inte gillar rea tolkar jag som om att de tänker erbjuda konstant låga (lägre än butik) priser. Något som jag är skeptisk till om de verkligen kommer att göra.

Nä, det blir till att köpa nycklar via g2play.net och sedan regga dem på steam/origin.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av mrpijey:

Jag har sällan haft långsamma nerladdningar via Steam, endast vid populära släpp. Vilket inte är så konstigt med tanke på hur stort Steam är, Steam har ju bra många fler spel samt flera användare. Klart då att bandbredden blir lidande.

Valve tjänar så enormt med pengar på Steam att de borde kunna ordna problemet med hastigheten på nerladdning. Jag gillar verkligen Steam, men de kan bli än bättre på ett par punkter.

Inaktiv
Skrivet av DarkaN:

Blir väl snarare så att folk som inte tänkte köpa ett spel alls gjorde det i alla fall "bara för att det var så billigt".

Håller med fullständigt. Jag har en bunt spel på Steam som jag aldrig spelat, men köpt för att det var billigt.

Medlem

Mjo känns som EA bara är giriga, det är väl knappast en nyhet, men ändå, blä! Nä håller mig till andra utgivare...

Medlem

Vet inte hur det är för andra men jag köper spelet för det pris jag anser det vara värt. Ett spel som har, vad jag anser är, drakonisk DRM kommer jag max betala mellan 50-100 kr för beroende på hur sugen jag är på spelet i fråga. Ett spel som är DRM fritt däremot kan jag tänka mig betala nästan samma summa extra för. Således är jag mer villig att betala mer på GoG än på Steam eftersom Steam i sig självt är ett DRM.

Inaktiv
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Du är pinsam


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Ish
Medlem
Skrivet av PcKaffe:

EA degraderar folks integritets värde.

Hur?


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Bryr sig någon? Nej trodde inte det...

Då menar jag altså att ingen bryr sig om vad EA säger.

Inaktiv
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Nu pratar du ju i das nattmössa, detta är ju bara ett dåligt PR trick från EA.
Det som vi gnäller om är att vi anser att uttalandet är felaktigt, att det inte alls är Steam som förstör något spelvärde utan det är nog mer EA som står för förstörandet. Överprisade produtker och ett väldigt snålt utbud. Knappast hat eller fördomar utan bara ett tveksamt uttalande från någon som bör ha lämnat sandlådestadiet för längesedan. (EA David DeMartin då, inte du)

Reaktionerna grundar ju sig på att David DeMartin påstår att höga priser = bättre produkt och att vi konsumenter går miste om något ifall vi köper spel till ett lägre pris, att vi då egentligen skadar spelmarknaden. Detta påstår dom samtidigt som dom aldrig själva släpper något nytt utan bara uppföljare efter uppföljare, det är väl att degradera marknaden om något?

Inaktiv
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Nu pratar du ju i das nattmössa, detta är ju bara ett dåligt PR trick från EA.
Det som vi gnäller om är att vi anser att uttalandet är felaktigt, att det inte alls är Steam som förstör något spelvärde utan det är nog mer EA som står för förstörandet. Överprisade produtker och ett väldigt snålt utbud. Knappast hat eller fördomar utan bara ett tveksamt uttalande från någon som bör ha lämnat sandlådestadiet för längesedan. (EA David DeMartin då, inte du)

Reaktionerna grundar ju sig på att David DeMartin påstår att höga priser = bättre produkt och att vi konsumenter går miste om något ifall vi köper spel till ett lägre pris, att vi då egentligen skadar spelmarknaden. Detta påstår dom samtidigt som dom aldrig själva släpper något nytt utan bara uppföljare efter uppföljare, det är väl att degradera marknaden om något?

Medlem
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små?

Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Håller med. Klart folk får ha åsikter om reor m.m, men det blir så jäkla tjatigt med de där överdrivna hatinläggen från anonyma 15-åringar som vill skriva det tuffaste inlägget på högstadiet om hur mycket EA suger. Hälften vet inte ens vad de pratar om utan hänger bara på hatmobben.

Medlem

Tja vad säger man!
Oftast så har väll spelen inte varit tillräckligt bra för att folk skall köpa det, det är ju inte ovanligt att man slängt ut ca 500 kr på ett spel som man tappat intresset efter några timmars spelande!
Hur ofta har ni på EA lurat oss att köpa spel som inte levt upp till spelarnas förväntningar!
Ta bara SWTOR som jag gillar att spela men som ni via bio.. har fått så många att sluta, så nu lirar man på en nästan tom servrar och priset på budget varianten låg väll på 600kr och hur mycket rear ni spelet för nu då är väll 50% på origin!

Så det är klart att osäkra spel köps på rea för annars hade vi inte köpt spelet alls!

Så gå och gråt någon annanstans EA!

Medlem

Jag har hittat många bra fynd på STEAM, inklusive spel som jag aldrig trodde skulle vara bra (och värt att betala fullt pris) men passade på ändå att köpa p.g.a rea-priset :).

Medlem

Vad är det för skillnad än att typ vänta ett par månader och sen rota omkring i rea backen på en spelaffär och göra samma sak på steam? Förutom att det är enklare på steam.

Plus, att utan steamreor osv, hade fler folk piratat tror jag.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Alltid lika kul med argumentet att man minsann måste vara pirat om man inte gillar EA och deras BS. Jag har själv följt denna utveckling så jag pratar av egen erfarenhet, inte om något jag bara läst om på senare tid. EA är den största anledningen till att spelen idag gått samma väg som musikindustrin där kvantitet går före kvalitet. Det fanns en tid då jag gillade Electronic Arts (som de kallade sig innan de "degraderade" hela spelindustrin) då de inte bara gav ut många innovativa spel (främst från ett vist företag vid namn Bullfrog) utan även stod för egna titlar som också var det.

Skillnaden mellan Steam och Origin är att Valve lyssnar på sina kunder, EA verkar skita totalt i sina. Så får man inte trogna köpare, så får förlorar man däremot sina köpare. Och inte ens ett så stort företag som EA kommer klara en konkurs när det inte längre finns några som köper deras produkter.

Kolla däremot på GoG som kommit från ingenstans och CD Project som blev hånade för att de gav sina köpare DRM-fria spel. Själv köpte jag första The Witcher lika mycket för att stödja företaget som för att spelet verkar vara bra (har fortfarande inte spelet det dock) och jag kan med lätthet tänka mig att köpa del två på samma grunder.

Medlem

värdet degraderar med tiden, inte på grund av reor. origin och alla som har med det att göra har redan innan förlorat min respekt, nu även lite extra


signatur

//monster

Medlem

Det roliga är att en tråd som denna säkerligen kommer vara till EA´s fördel på samma sätt som alla trådar som handlar om att BF 3 minsann är mycket bättre än MW 3 eller tvärtom. Det finns inget bättre för företag som EA än den här typen av trådar. EA är inte dumma och allt de gör är säkerligen noga genomtänkt.

Medlem

Dom är bara sura över att Valve kontrollerar en så storl del av online försäljningen.

Om det är någon utgivare som degraderar spels värde så är det EA med all skit dom gör.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Jag antar att antingen är du ny i spelvärlden (se tillbaka i EA's historik vad de gjort med många spelserier/studior) eller så äger du EA aktier.

Nej har varit med i ca 16 år nu och jag ser ingen skillnad på några av de stora spelföretagen så som Capcom, Valve, Sqaure enix, activison och blizzard. Om man ska gnälla på EA så ska man även gnälla på de andra företagen också. Och då tycker jag man helt enkelt ska sluta spela om man bara vill gnälla. Jag ser inte som att de förstör spelen, de vill prova något nytt, en annan arbetsmodell. Sen att en liten klick inte är nöjda(FZgnäll.se) får stå för dem.
En annan grej är att ni lever på nostalgi, spelen var faktiskt så mycket sämre förr i tiden. Tråkigt men sant.

Inaktiv

Det där är skitsnack, Origin pumpar ut reor hela tiden, enda skillnaden är att det endast gäller för staterna:

*saxat ifrån deras twitter feed*
[North America Only] Last day for our 50% off sale! Includes Alan Wake, Batman: AC, & @SaintsRow 3. (En rea som varade ifrån den 25:e till 28:e med 50% på nästan hela butiken)

[North America Only] This week on Origin, take up to 40% off PC Digital Special Editions

På frågan varför de ignorerar den europeiska marknaden när det gäller spelreor så svarar de:
@Kamidutten It's certainly something we're working on for the future. We understand fans all over the world use our service.

Så nog gillar de att rea ut spel för att locka kunder också, sluta vara arga på steam bara för att de gör ett bättre jobb än er!

Medlem

Låter som lite avundsjukt gnäll bara, inget att ta seriöst, ungefär som EA överlag.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av DAoG:

Dessa kommentarer allså. Blev ni tappade som små? Allt detta hat och förtvivlan mot ett företag som gör spel och många bra sådana. Han har ju en poäng ang. steams reor, sen att ni pirater tycker att det är rätt att ladda ner er spela eftersom det är för dyra är ju också bara pinsamt att höra på.
Det är ju inte direkt så att steam är vidare billigare annars.

Origin kan väl vara segt i sina stunder men vad jag vet så var Steam segt i flera år och är det fortfarande ibland. Tänker framför allt på nerladdningshastigheter. Origin har alltid gett mig 12mb/s till skillnad från Steam som allt för ofta droppar ner till botten.

Men vill man gnälla på ett företag men inte vidare många belägg och fakta. Så lever ni vidare på fördomar och att kalla ett företag för fula och dumma saker :).
Kom igen, EA är inte värre än något annat spelföretag på markanden. Allt detta hat är bara pinsamt.

Jag antar att antingen är du ny i spelvärlden (se tillbaka i EA's historik vad de gjort med många spelserier/studior) eller så äger du EA aktier.

Nej har varit med i ca 16 år nu och jag ser ingen skillnad på några av de stora spelföretagen så som Capcom, Valve, Sqaure enix, activison och blizzard. Om man ska gnälla på EA så ska man även gnälla på de andra företagen också. Och då tycker jag man helt enkelt ska sluta spela om man bara vill gnälla. Jag ser inte som att de förstör spelen, de vill prova något nytt, en annan arbetsmodell. Sen att en liten klick inte är nöjda(FZgnäll.se) får stå för dem.
En annan grej är att ni lever på nostalgi, spelen var faktiskt så mycket sämre förr i tiden. Tråkigt men sant.

Att spelen var sämre förr kanske stämmer in på dig men personligen anser jag att de var bättre (med vissa undantag givetvis) och nej det är inte nostalgi eftersom jag pratar om spel jag inte ens spelat från den tiden eller spel jag bara testat lite grand. Samma sak är det med serier som riktar sig till barn, återigen används nostalgi som förklaring men återigen så kan jag se serier som jag inte ens sett och ändå anse att de är avsevärt mycket bättre än den smörja som dagens barn får se. Mycket beror på att dagens serier låter inte barnen få tänka själva och samma sak kan man säga om spel. När jag var 6 år hade jag inte någon som förklarade hur jag skulle göra i ett visst spel det fick jag minsann komma på själv och så var det med spel en ganska lång tid. Man fick vara glad om det fanns någon form av genomgång i manualen.

EA är inte ensamma om detta nej, det håller jag helt och fullt med om men de är den drivande kraften bakom den typ av DRM vi idag ser och de har anammat DLC så till den grad att det börjar bli löjligt.

Verkar som EA har problem med att förstå lyckad marknadsföring?

Medlem

Jag förstår inte hur det kan skada utvecklarna överhuvudtaget.

1. 500 kr de som vill vara först köper spelet
2. 250 kr normala personer köper spelet
3. <125 kr De som har piratkopierat spelet köper spelet.

Valves vd gick ut för något år sen och berättade att de kommer fortsätta med extrema reor för det ökar försäljningen med 3000% i genomsnitt.

Hur kan 3000% försäljningsökning på 75% rabatt vara en förlust för någon utvecklare?

EA är ute gräver sin grav igen... dom borde insätt för flera år sen att alla vet att de bara är ute för att tjäna pengar på spelarnas bekostnad.

Skillnaden mellan EA och Nintendo är att folk betalar 500 spänn för Nintendo spel två efter releasen.

Medlem
Skrivet av hellur:

Jag förstår inte hur det kan skada utvecklarna överhuvudtaget.

1. 500 kr de som vill vara först köper spelet
2. 250 kr normala personer köper spelet
3. &lt;125 kr De som har piratkopierat spelet köper spelet.

Det står ju i artikeln, dom menar ju på att folk som historiskt sett har köpt spel till fullpris slutar köpa det direkt och väntar på rea. Dvs folk förflyttas från ditt alternativ (1) till (2).

Och jag tror faktiskt detta kan vara fallet, då jag själv är en av dom

Dom två _ENDA_ spel jag köpt på releasedagen senaste åren än D3 och Wow-Cataclysm. Resten gör jag exakt så som sägs, jag väntar tills det kommer nån skön rea.
Finns så mycket att spela idag, att värdet för mig att spela ett single-player-spel på release inte är så stort.

Medlem

Han har ju en viss poäng eftersom spel är så dyra att skapa...

...men det är ju det vi fans/hardcore-spelare finns för! Vi är ju dem som mer än gärna köper spel på Day 1 release och fullpris. Jag tycker Steams reor och andra saker som Indie Humble Bundle är bra för då kan jag väcka ett intresse hos mina vänner som inte är lika mycket tv-spels-intresserade som jag utan att de behöver känna att de lägger bort en förmögenhet på något som de inte vet om de kommer gilla.

Mitt råd till EA är att inte försöka bekämpa 75%-reor utan istället ge de riktiga fansen, dom av oss som alltid köper spel oavsett, det vi vill ha. Det hade varit t.ex. väldigt trevligt om de kunde strunta i cover-systemet i nya Dead Space för vi som köpte de förra och vill köpa det nya vill inte ha det där och det lär ju definitivt orsaka att nån hardcore-fan inte kommer köpa det på första dagen...

Medlem
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av hellur:

Jag förstår inte hur det kan skada utvecklarna överhuvudtaget.

1. 500 kr de som vill vara först köper spelet
2. 250 kr normala personer köper spelet
3. &lt;125 kr De som har piratkopierat spelet köper spelet.

Det står ju i artikeln, dom menar ju på att folk som historiskt sett har köpt spel till fullpris slutar köpa det direkt och väntar på rea. Dvs folk förflyttas från ditt alternativ (1) till (2).

Och jag tror faktiskt detta kan vara fallet, då jag själv är en av dom

Dom två _ENDA_ spel jag köpt på releasedagen senaste åren än D3 och Wow-Cataclysm. Resten gör jag exakt så som sägs, jag väntar tills det kommer nån skön rea.
Finns så mycket att spela idag, att värdet för mig att spela ett single-player-spel på release inte är så stort.

Uppenbarligen tjänar de mer på detta rea-system. Eller? Skulle de fortsätta med det annars?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar