Klarar din dator av Diablo III?

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

När ska företagen börja kräma på lite så datorerna får svettas? Hur stor skillnad tror ni det kommer bli när dom nya konsolerna är ute?

I detta fall handlar dt med största sannolikhet inte om konsoler, utan om blizzards filosofi om att nå en stor målgrupp.

Av nån anledning så skräms spelare iväg om dom inte känner att deras dator klarar rekommenderade/höga krav, och företagen tjänar ju därför på att hålla så låga krav som möjligt ( givet att spelet ändå ser 'okej' ut).

Jämför med crysis 1, det spelet sålde ju crap då dom fokuserade som fan på grafik och hade gigantiska krav för att maxa, vilket sjukt nog lyckades leda till att folk hoppade över spelet helt och hållet,

Så, återigen så är det casual-gamingen som tar över. Det är mer lönsamt att nå en stor målgrupp än att göra entusiasterna nöjda.

Medlem
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av sgt_lol:

När ska företagen börja kräma på lite så datorerna får svettas? Hur stor skillnad tror ni det kommer bli när dom nya konsolerna är ute?

I detta fall handlar dt med största sannolikhet inte om konsoler, utan om blizzards filosofi om att nå en stor målgrupp.

Av nån anledning så skräms spelare iväg om dom inte känner att deras dator klarar rekommenderade/höga krav, och företagen tjänar ju därför på att hålla så låga krav som möjligt ( givet att spelet ändå ser 'okej' ut).

Jämför med crysis 1, det spelet sålde ju crap då dom fokuserade som fan på grafik och hade gigantiska krav för att maxa, vilket sjukt nog lyckades leda till att folk hoppade över spelet helt och hållet,

Så, återigen så är det casual-gamingen som tar över. Det är mer lönsamt att nå en stor målgrupp än att göra entusiasterna nöjda.

Crysis 1 har faktiskt sålt över 3 miljoner.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av sgt_lol:

När ska företagen börja kräma på lite så datorerna får svettas? Hur stor skillnad tror ni det kommer bli när dom nya konsolerna är ute?

I detta fall handlar dt med största sannolikhet inte om konsoler, utan om blizzards filosofi om att nå en stor målgrupp.

Av nån anledning så skräms spelare iväg om dom inte känner att deras dator klarar rekommenderade/höga krav, och företagen tjänar ju därför på att hålla så låga krav som möjligt ( givet att spelet ändå ser 'okej' ut).

Jämför med crysis 1, det spelet sålde ju crap då dom fokuserade som fan på grafik och hade gigantiska krav för att maxa, vilket sjukt nog lyckades leda till att folk hoppade över spelet helt och hållet,

Så, återigen så är det casual-gamingen som tar över. Det är mer lönsamt att nå en stor målgrupp än att göra entusiasterna nöjda.

Crysis 1 har faktiskt sålt över 3 miljoner.

Såhär mot slutet kanske, men minns jag inte helt fel spel så sålde det ju skräp vid lansering, här är första länken jag googlade fram:
http://i.joystiq.com/2007/12/14/crysis-sales-in-crisis-ut3-ge...

Vill minnas att det var mycket snack kring det där iaf då det begav sig.

Edit: ssen som vanligt hänger folk upp sig på detaljerna, den stora tesen är iaf
låga systemkrav->större målgrupp-> (förmodligen) mer försäljning
Det är iaf hur jag hade resonerat om jag var tvugen att ta ett ekonomiskt beslut.

Medlem

Fan va gött, då klarar nog min dator det. Enda delen den inte klarar är det rekommenderade operativsystemet, får se när jag orkar byta från XP till 7.

Medlem

Ser ut som att de satsat på att alla datorer i drift idag ska kunna köra det.

Medlem

nemas problemas


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Är inte det sämre specs än sc2?

Medlem

Blizzard har aldrig vart kända för att göra grafiktekniskt snygga spel, men de har väldigt duktiga artister och bra på att göra mycket med lite.
Sen är det inte jättelustigt att systemkraven ofta blir ganska låga av andra skäl. Blizzard tar mycket lång tid på sig att göra sina spel, så när de jobbar som mest på motorn låter säkert specsen väldigt saftiga men med tiden så kommer det ju ny hårdvara. De lägger så mycket tid på QA att deras grafikmotorer hinner bli gamla ^^,
Och de har alltid vart måna om att deras spel ska kunna gå att köra på low.-end maskiner, de har helt enkelt förstått att det finns många som inte lägger ut 12-18k på sina datorer och att det säljs mer laptops än stationära datorer idag. Bredare marknad, enklare att sälja.

Medlem
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av sgt_lol:

När ska företagen börja kräma på lite så datorerna får svettas? Hur stor skillnad tror ni det kommer bli när dom nya konsolerna är ute?

I detta fall handlar dt med största sannolikhet inte om konsoler, utan om blizzards filosofi om att nå en stor målgrupp.

Av nån anledning så skräms spelare iväg om dom inte känner att deras dator klarar rekommenderade/höga krav, och företagen tjänar ju därför på att hålla så låga krav som möjligt ( givet att spelet ändå ser 'okej' ut).

Jämför med crysis 1, det spelet sålde ju crap då dom fokuserade som fan på grafik och hade gigantiska krav för att maxa, vilket sjukt nog lyckades leda till att folk hoppade över spelet helt och hållet,

Så, återigen så är det casual-gamingen som tar över. Det är mer lönsamt att nå en stor målgrupp än att göra entusiasterna nöjda.

Crysis 1 har faktiskt sålt över 3 miljoner.

Såhär mot slutet kanske, men minns jag inte helt fel spel så sålde det ju skräp vid lansering, här är första länken jag googlade fram:
http://i.joystiq.com/2007/12/14/crysis-sales-in-crisis-ut3-ge...

Vill minnas att det var mycket snack kring det där iaf då det begav sig.

Edit: ssen som vanligt hänger folk upp sig på detaljerna, den stora tesen är iaf
låga systemkrav->större målgrupp-> (förmodligen) mer försäljning
Det är iaf hur jag hade resonerat om jag var tvugen att ta ett ekonomiskt beslut.

Så kommer det alltid vara med spel som är menade att vara high-end, de kommer inte sälja miljontals de första veckorna. PC-spel generellt säljer mycket över en lång tidsperiod istället för de första veckorna som konsolspel.

Medlem

"Min är större än din", lal. Ne men Det ska gå att maxa utan större problem, inte höga krav direkt, jag hade nog hellre sett högre krav tbh.

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Idono:
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Idono:

Fan vad folk klagar på låga system krav. Det är så optimerade spel ser ut. Blizzard är kända för att släppa bra kodade spel. Spelet kommer troligen vara en av dem mer stabila spelen på väldigt länge, då det inte är en direkt konsolport.

hej spelade du starcraft 2 i början? var ju väldigt ooptat

Ja jag spelade SC2. Och det va bra optimerat. Jämför SC2 o D3 mot dagens AAA spel som kräver 2 kärniga processorer som minimum men ändå knappt funkar på 4 kärniga är bara löjligt.

När blev SC2 och D3 snygga spel rent grafiskt? Det är ju inte direkt så att polygonerna i dessa titlar är direkt krävande. Jämför grafiken på bf3, Crysis och Shogun total war 2 bla.
Sen är systemkraven vilseledande på sc2 då det är så mycket mer krävande när väldigt mycket saker händer på skärmen, som i tex. ett parti footmen

BF3 och Crysis är verkligen dåliga exempel. Dem spelen är väldigt dåligt optimerade. Shogun 2 är bra optimerat för spelet har så mycket simulation samt är sjukt snyggt på ultra. Sen kunde du använt Crysis 2 som exempel för det spelet är sjukt optimerat. Kunde spela på ultra med en C2D och en 8800 GTS 512.

Antalet polygoner bestämmer inte direkt hur mycket cpu kraft som används. Det är en mer komplicerad relation mellan CPU o GPU. Men i grund o botten är det alltid hur väl koden är skriven för att inte skapa för liten flaskhals. Vilket många av dagens utvecklare gör.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Datorn pallar det utan bekymmer men, kommer icket bli köp för mig.

Medlem

Roligt att läsa och folk gnäller på rekommended, vad spelar det för roll vad rekommended är när man kan höja grafiken?

Folk har förlorat precis allt som har med sunt förnuft att göra?

Blizzard har alltid gjort detta, men varför just nu så gnälls det nu?

Medlem

gissar på september

Så länge det finns XP-stöd är jag nöjd.

Medlem

Alltså folk kan gnälla på vad som helst i princip. Till vilken nytta?

Om man väntat på ett spel som har grafik som typ BF3 eller Crysis 2, men systemkraven typ: 100MHz prolle, 32kB ram, Geforce 0.1 Beta Alpha card, skulle folk då inte spela det för att inte datorn svettas av systemkraven? Makes no sense. Tänk efter innan ni skriver (läs gnäller).

On topic: Visst klarar man detta, förväntade krav och detta är anledningen till varför man skaffade ny PC! Ge mig Diablo 3 nu


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Så länge det finns XP-stöd är jag nöjd.

Nooo, sitter du kvar på XP fortfarande?

Skrivet av Friberg:
Skrivet av Sebastian Lind:

Så länge det finns XP-stöd är jag nöjd.

Nooo, sitter du kvar på XP fortfarande?

Jupp.

Medlem

det ser riktigt bra ut på High med FSAA kan jag säga

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Alltså folk kan gnälla på vad som helst i princip. Till vilken nytta?

De hade kanske hellre velat se en mer vuxen grafik? Och det hade varit svårt att få till en snygg sådan med så låga hårdvarukrav.
Nu gissar jag bara, kan ju vara att de helt enkelt bara är gnälliga också.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Kimpur:

Alltså folk kan gnälla på vad som helst i princip. Till vilken nytta?

De hade kanske hellre velat se en mer vuxen grafik? Och det hade varit svårt att få till en snygg sådan med så låga hårdvarukrav.
Nu gissar jag bara, kan ju vara att de helt enkelt bara är gnälliga också.

Varför skulle det vara svårt att få snygga och "vuxnare" grafik när de har låga rekommenderade och minimum krav?

Medlem

Jag sitter på 4 gig ram, 2.3ghz quadcore och ett 560gtx, och när jag installerade betan så laggade det precis lika mycket på max som på minimum, och var helt ospelbart. Jag vet inte vad de ändrade, men för nån vecka sen började det flyta på fint, och det laggar bara när det blir mycket monster och spells som flyger omkring.

Medlem

Inga problem där inte.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Så länge det finns XP-stöd är jag nöjd.

Instämmer!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Sebastian Lind:

Så länge det finns XP-stöd är jag nöjd.

Nooo, sitter du kvar på XP fortfarande?

Jupp.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Det mest förvånande med det här är ju att folk är förvånade, har ni inte sett några ingame bilder eller filmer? Bott under en sten de senaste åren? Att dessutom klaga o börja prata om flopp pga låga systemkrav? Uräskta uttrycket men vad fan har låga systemkrav med flopp att göra?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Idono:
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Idono:

Fan vad folk klagar på låga system krav. Det är så optimerade spel ser ut. Blizzard är kända för att släppa bra kodade spel. Spelet kommer troligen vara en av dem mer stabila spelen på väldigt länge, då det inte är en direkt konsolport.

hej spelade du starcraft 2 i början? var ju väldigt ooptat

Ja jag spelade SC2. Och det va bra optimerat. Jämför SC2 o D3 mot dagens AAA spel som kräver 2 kärniga processorer som minimum men ändå knappt funkar på 4 kärniga är bara löjligt.

När blev SC2 och D3 snygga spel rent grafiskt? Det är ju inte direkt så att polygonerna i dessa titlar är direkt krävande. Jämför grafiken på bf3, Crysis och Shogun total war 2 bla.
Sen är systemkraven vilseledande på sc2 då det är så mycket mer krävande när väldigt mycket saker händer på skärmen, som i tex. ett parti footmen

BF3 och Crysis är verkligen dåliga exempel. Dem spelen är väldigt dåligt optimerade. Shogun 2 är bra optimerat för spelet har så mycket simulation samt är sjukt snyggt på ultra. Sen kunde du använt Crysis 2 som exempel för det spelet är sjukt optimerat. Kunde spela på ultra med en C2D och en 8800 GTS 512.

Antalet polygoner bestämmer inte direkt hur mycket cpu kraft som används. Det är en mer komplicerad relation mellan CPU o GPU. Men i grund o botten är det alltid hur väl koden är skriven för att inte skapa för liten flaskhals. Vilket många av dagens utvecklare gör.

BF3 är bra optimerat o även Crysis är bra optimerat. Även fast man inte kan spela på högsta så är det fortfarande grymt snyggt. Det finns ju faktiskt inte något spel ens idag som ser snyggare än Crysis.
Vad har du för super gts 512 som kunde lira Crysis 2 på högsta. Hade en sådan med förut fick glatt nöja mig med näst högsta för att få en perfekt upplevelse, men du kanske kan leva med fpsdrops.

Medlem

Så härligt att Blizzard fortsätter med rimliga krav på datorn, blir lättare för fler att delta i detta förmodligen episka spel! Grafik är inte allt!

Medlem
Skrivet av Stich:

Så härligt att Blizzard fortsätter med rimliga krav på datorn, blir lättare för fler att delta i detta förmodligen episka spel! Grafik är inte allt!

Precis, sedan när är låga systemkrav något negativt? Det ser ju helt OK ut vad jag sett så långt i vilket fall som.

Om dom optimerat spelet lite bättre än vad dom flesta gör för PC-spelarna är det ju bara positivt.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Blizzards målgrupp är ju den stora massan, som inte har så bra datorer, och de anpassar spelen efter dem (se bara Sc2). Sen är det idag meningslöst att göra ett grafiskt krävande spel på PC då så få kan spela dem, och fler av de som kan lär pirata jämfört med de med sämre utrustning/kunskaper.

Skriv svar