Intrångsförsök mot Playstation Network

Medlem

Känner mycket rage och hate i tråden :'(

<3


signatur

Nämen!

Medlem

Rätt nöjd med min krysslåda just nu..
Har funderat skarpt på att köpa en PS3 också, men såna här nyheter skyndar ju inte direkt på affären..

Medlem
Skrivet av anon_81726:

som tur är så finns det sätt att skydda sig, stäng psn kontot och köp en kryssbox- obs, släng jnte era ps3or, de går att använda som bokstöd!

Läs igenom denna tråd på ett annat forum:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=442986

MS verkar dock satsa mer på att sopa saker under mattan istället för att varna sina användare.

Medlem

Jag som inte startat min PS3:a sedan typ mars... Trodde väll att de skulle få ordning på säkerheten tills det är spel säsong igen, men tydligen inte...

jag är väll mest glad över att sony inte tillverkar brandväggar och dylikt...

/mvh soyd

Medlem

Som redan påpekats - ganska missledande rubrik.

Medlem

Läser folk inte texten eller andras kommentarer innen de skriver egna, Detta är inget sony kan göra nått åt, har du samma lösenord på flera ställen eller e dum nog att byta till samma igen efter de verkligen blev hackade så får du skylla dig själv o inte på Sony.
Positivt att Sony är med o upptäcker såndant här och blockerar dem att logga in.

Medlem
Skrivet av znubbis:

Läser folk inte texten eller andras kommentarer innen de skriver egna, Detta är inget sony kan göra nått åt, har du samma lösenord på flera ställen eller e dum nog att byta till samma igen efter de verkligen blev hackade så får du skylla dig själv o inte på Sony.
Positivt att Sony är med o upptäcker såndant här och blockerar dem att logga in.

+1


signatur

I want to play a game.

Medlem

Var vänliga och fixa rubriken FZ. Jag kan tåla vissa överdrivna rubriker men nu känner jag mig bara lurad, ska jag behöva oroa mig för att Sony's säkerhet fallerar när en nyhetssida bestämmer sig för att skjuta saker ur proportion? Jag förstår att ni behöver pengar från reklam och liknande men detta var i överkant.

Det verkar inte vara begränsat till Sony heller, inga siffror från Microsoft finns som säger exakt hur många som är påverkade av sådant här. Men pågår inte sådant här kontinuerligt, om än i mindre skala..?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Sen var listorna från 3rd part och inte sony själva så har man samma användar namn och lössen så kommer dom troligen in, men dom flesta misslyckades då dom festa har olika lössen på sina användare... Så den här gången var det inte mycket sony kunde göra, utom att spärra dom drabbade användarna som dom gjorde!

Medlem
Skrivet av znubbis:

Läser folk inte texten eller andras kommentarer innen de skriver egna

Tyvärr, folk är dumma. Och FZ också, om de fortsätter med såna här rubriker.

Medlem
Medlem

vi hade ett projekt där vi analyserade Sonys säkerhet kring de förra angreppet. en del av vår slutsats sa att de faktiskt tagit tag i detta och försökt åtgärda felen de hade i sin säkerhet. den tesen sprack just...

Medlem

Skärp er för fan FZ, skriv ordentliga artiklar! Nämner åter det som många redan nämnt: inte hos sony felet ligger denna gång! Rätta till artikeln innan ni skrämmer flera kids än ni redan gjort!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Medlem

Inte ett problem överhuvud taget som jag klandrar sony för, Att någon/några har testat flera tusentals inloggningar kan vara av den enkla anledningen att de kommit över inloggningar till facebook, hotmail eller vad som helst och helt enkelt testat sannolikheten att personen med den e-posten har samma lösenord till PSN precis som när Lulzsec m.m uppmanade folk att testa logga in på personers facebook med samma lösenord som de hade på andra siter som de hade hackat och publicerat.

När ett nätverk har så många användare som PSN har så finns det så jäklar mycket folk som har samma lösenord där som på många andra ställen så de kan ha samlat ihop inloggning för vissa e-poster från tusentals andra ställen under lång tid och sen testat allt på samma gång. Inget konstigt alls det här är ju inget Hackerintrång.

Medlem

Folk som inte har bättre för sig. Barnsligt värre.

Tackar vet jag PC, exkluderat Steam/Origin. Olika serverar, accounts, lösenord.

Frilansare

Tack alla som påpekat hur vi formulerat rubriken i artikeln. Vi tar åt oss och gör om, gör rätt.

Medlem
Skrivet av zunkenrunken:
Skrivet av MachOne:

Detta ju rent ut sagt skandalöst av Sony. Hur kan dom fortfarande ha såna här brister i säkerheten efter vårens rabalder?

Skrivet av 92_slayer:

Tror inte jag köper uppföljaren till ps3 iaf nu blir det bara xbox för mig.

Skrivet av Zero303:

jag som tänkte köpa ett ps3 med uncharted 3...nu blir det inte så :S

Skrivet av the_o:

förvånade sträcker upp en hand....ingen?

som tur är så finns det sätt att skydda sig, stäng psn kontot och köp en kryssbox- obs, släng jnte era ps3or, de går att använda som bokstöd!

Facepalm... Ni vet inte vad ni pratar om...

EDIT: Förlåt MachOne. Ser att du tittat upp lite fakta

När man ser sånt som du citerat så känner jag mig återigen omringad som Milla i Resident Evil. Fast av hjärnlösa idioter istället för zombies. Och det är verkligen Aftonbladet klass på rubriken.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Frilansare

Rubriken är fixad, nu återgår vi till att diskutera innehållet i artikeln.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av MachOne:

Detta ju rent ut sagt skandalöst av Sony. Hur kan dom fortfarande ha såna här brister i säkerheten efter vårens rabalder?

Det är inte hos Sony det brister i detta fall.

Något annat har blivit hackat och användarnamnen och lösenorden därifrån har testats mot PSN. En del användare har varit korkade nog att använda samma namn och lösenord på PSN.

Rubriken att Sony har hackats är missvisande.

Håller med. För mycket aftonbladet-stil här.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Bra att den missvisande rubriken ändrades. Men om man ser till många kommentarer saknar många användare källkritik. Tänk hur mycket indirekt skada en felaktig rubrik kan medföra för t.ex. Sony i det här fallet, spekulerande köpare väljer att tro på rubriken och köper inte en PS3 för det. Nog för att det kan vara en överdrift, men det är inte direkt bra PR för Sony, eller vilket annat företag som helst som drabbas av samma sak.

Medlem

Hur folk än försöker vända och vrida på detta så har Sony fortfarande stängt av ca 93k konton. Tillfälligt eller ej spelar ingen roll. Ingen info finns heller i deras medelande om var användarnamnen och lösenorden kommit (annat än "inte vårt fel, ni måste lita på oss). Så att säga att felet ligger hos Sony eller någon annan kan inte göras än. Som sagt, vet inte om man ska skratta eller gråta för hur man än vänder och vrider på det så är det Sony som hamnade i kläm... igen.

Medlem

Snacka om att detta totalt missuppfattats i media.

Den nya rubriken är något bättre men detta angrepp mot Sony visar att Sony nu har BRA säkerhet. De har upptäckt ett intrångsförsök, vilket är BRA. Var uppgifterna om användarnamn och lösenord kommer ifrån(alltså vilken site som är hackad) kan vara i princip vilken sida som helst som har med PS3 att göra.

Sony försöker visa på att deras säkerhet har avsevärt förbättratts och media tolkar detta som motsattsen.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Var uppgifterna om användarnamn och lösenord kommer ifrån(alltså vilken site som är hackad) kan vara i princip vilken sida som helst som har med PS3 att göra.

Tror ingen som faktiskt läst bloggen antyder att detta måste vara Sonys fel eller att deras säkerhet är dålig. Men det är ändå de som hamnar i kläm. Just pga deras tidigare fiasko. Det ligger i sakens natur.
Och sidan informationen kommer ifrån behöver inte komma från någon sida som ö.h.t. har någonting med Sony eller Playstation att göra.

Frilansare
Skrivet av über_alles:

Bra att den missvisande rubriken ändrades. Men om man ser till många kommentarer saknar många användare källkritik. Tänk hur mycket indirekt skada en felaktig rubrik kan medföra för t.ex. Sony i det här fallet, spekulerande köpare väljer att tro på rubriken och köper inte en PS3 för det. Nog för att det kan vara en överdrift, men det är inte direkt bra PR för Sony, eller vilket annat företag som helst som drabbas av samma sak.

Källkritik är jätteviktigt, och ibland går det för fort i journalisters iver att få ut ett budskap. Här är det dock "bara" rubriken som var missvisande, vilket rättades till så snart ni påpekat detta.
Men vi tar åt oss, vi ska vara något långsammare på avtryckarfingret nästa gång!

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Hur folk än försöker vända och vrida på detta så har Sony fortfarande stängt av ca 93k konton. Tillfälligt eller ej spelar ingen roll.

Är det inte bättre att kontona stängs av och man låter kontots riktiga ägare göre en password-reset än att man låter okända personer härja runt med kontot?

Skrivet av Vorheece:

Ingen info finns heller i deras medelande om var användarnamnen och lösenorden kommit (annat än "inte vårt fel, ni måste lita på oss). Så att säga att felet ligger hos Sony eller någon annan kan inte göras än.

Någon har troligen kommit över en databas med x antal användare. Användarnamnen och lösenorden har testats mot PSN och ca 60k användare har tydligen använt samma uppgifter på vad som nu hackats och PSN.

Sony uppger att en överväldigande majoritet av inloggningsförsöken inte matchade några PSN-konton vilket borde tyda på att uppgifterna inte kommer från Sony, eller hur?

Medlem
Skrivet av Margy:

Är det inte bättre att kontona stängs av och man låter kontots riktiga ägare göre en password-reset än att man låter okända personer härja runt med kontot?

Klart det är. Jag har inte sagt något annat. Men konton har fortfarande stängts. Det är hela poängen.

Skrivet av Margy:

Någon har troligen kommit över en databas med x antal användare. Användarnamnen och lösenorden har testats mot PSN och ca 60k användare har tydligen använt samma uppgifter på vad som nu hackats och PSN.

Sony uppger att en överväldigande majoritet av inloggningsförsöken inte matchade några PSN-konton vilket borde tyda på att uppgifterna inte kommer från Sony, eller hur?

Borde tyda, ja. Men det måste inte vara så. Det kan fortfarande ha kommit från Sony.

Medlem

Tycker det är ganska konstigt att mitt konto vart låst när jag skapade kontot för 3 dagar sen knappt hunnit använda mig av det, har ett final fantasy 14 konto på pc det borde väll inte vara ett psn konto eller har jag fel? har aldrig haft en ps3 så vet inte hur det funkar riktigt.

Medlem

Once you go ps3 you never go RROD.

xbox hade väl vart helt ok, om dom inte tog betalt för en tjänst som borde vara gratis (live).
och om inte konsolen enbart skapades för att för att försöka få hela spelindustrin att använda DirectX ist för OpenGL.
DirectX funkar endast på DirectXbox och windows. opengl funkar på windows och på allt annat mac,linux,wii,ps3 osv.

microsoft vet att spel är vikitgt för att hålla kvar användare på deras kassa operativsystem därför försöker dom få hela spelindustrin att använda DirectX så att man bara kan spela spelen på microsofts produkter.

TACK SÅ JÄVLA MKT XBOX ANVÄNDARE SOM HJÄLPER DOM MED DET!!

Inaktiv

Hack eller inte, på nyheterna på mix megapol sägs det iaf att psn konton blivit hackade igen, och det gör ju inte folk köpsugna när dom tror att det har hänt en gång till.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

123
Skriv svar