PSN-intrånget värre än befarat?

Medlem
Skrivet av laxan96:

Tack för infon. Det var inte så jätte kul att ens kontoinformation kan ha blivit "skadad" eller så. Skulle kännas rätt surt om man var tvungen att börja pom på lvl 1 i black ops och såne spel eller hur. Jaja tur att det kommer upp idag eller i imorn, blir helt galen när jag inte kan spela online älskar mina spel hehe. (Ja jag vet jag är en spelnörd men så är det bara. Jag blir galen verkligen om inte jag får spela online.)

I det här fallet handlar det inte om du får börja om på lvl 1 i black ops, utan du kan förlora alla pengar du har på ditt konto. Vilket är mycker väre än börja om i något spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ang säkerheten på PSN så tycker jag att alla bör ta och läsa detta

http://arstechnica.com/gaming/news/2011/02/report-psn-hacked-...

Hackers har upptäckt att känslig information om ditt kreditkort skickas helt okrypterat genom internet varje gång du loggar in på PSN. Så inte nog med att Sony struntar i sin egen säkerhet för PSN, dom sätter dessutom oss användare i stor fara.

MFZ
Medlem

stön, lika bra att ringa banken asap.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Mahone:

Hackers har upptäckt att känslig information om ditt kreditkort skickas helt okrypterat genom internet varje gång du loggar in på PSN. Så inte nog med att Sony struntar i sin egen säkerhet för PSN, dom sätter dessutom oss användare i stor fara.

Låter djävligt oprofessionellt gjort av Sony. Det känns bra att jag aldrig har lagt in kreditkorts info på PSN.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Bara jag som tycker dem här anonymus är rätt lama?
Har dem värkligen inget bättre för sig? -.-

Läste du ens nyheten? Anonymous säger att de inte gjort det.

Medlem

Pfff. Finns så många sidor på det här myntet att det är svårt att veta var man ska börja. Jag tänker mig att det är trist att Sony begränsade som de gjorde med allt vad Linux heter, även om det delvis är förståeligt med tanke på riskerna (Kan dock se på det lite som en "quick fix"). Å andra sidan är det de som öppnar upp sitt system mest just nu med allt vad Steam-integration heter. Vem vet, nästa konsol kanske får ett fullskaligt Steam-samarbete? Det är åtminstone intressant att spekulera kring.

Annars hoppas jag att kontokortsinfo inte läckt, det vore jättetrist om folk råkar illa ut på grund av undermåligt skydd. Egentligen borde man inte behöva ha något skydd alls - men, tja, är det lätt att få tag i andras ekonomiska tillgångar utan att drabbas själv är det nog många som lätt faller dit. Jag tänker mig att det inom Anonymousnätverket/gruppen/benämningen finns såväl rötägg som ärbara människor som faktiskt övervägt vad det är de egentligen vill ha ut. Jag tänker vidare att handlingar som verkligen plågar folk helt enkelt är väldigt lite reflekterade kring - eller att man ser på saken väldigt enkelspårigt.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Jag köpte en ny volvo v70! men.. efter 2 år så sa volvo att jag skulle komma in på verkstaden för det va en kontroll. dom började kolla o hålla på med min bil.

Fick tillbaka den men min stereo och bakspeglar var borta.

Jag: Jaha? Vart är min stereo och mina bakspeglar?

Volvo: Dom tog vi bort.

Jag: Varför?

Volvo: nej men när du har bakspeglar så kan du skada folk i trafiken och stereon tog va bara bort för det va roligt. du kan tyvärr inte få tillbaka det. Modar du tillbaka det så jagar vi dig resten av livet! mohaha

Typ som Sony med OtherOS


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Mahone:

Ang säkerheten på PSN så tycker jag att alla bör ta och läsa detta

http://arstechnica.com/gaming/news/2011/02/report-psn-hacked-...

Hackers har upptäckt att känslig information om ditt kreditkort skickas helt okrypterat genom internet varje gång du loggar in på PSN. Så inte nog med att Sony struntar i sin egen säkerhet för PSN, dom sätter dessutom oss användare i stor fara.

'The PS3's connection to PSN is protected by SSL. As is common to SSL implementations, the identity of the remote server is verified using a list of certificates stored on each PS3. The credit card and other information is sent over this SSL connection.'

Om du ska använda en artikel som argument för något så LÄS artikeln

Medlem

Jävla idioter, 60 miljoner användare.. där snackar vi en riktigt förbannad mob... då är det inte kul att vara hackare.
Jag har mitt visa kort och grejer inlagt på psn, fattas en jävla krona ska jag viga mitt liv åt att hitta dem och visa dem att inte alla som spelar "tv-spel" är små finniga nördar i yngre tonåren...


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Rainbearer:
Skrivet av Mahone:

Ang säkerheten på PSN så tycker jag att alla bör ta och läsa detta

http://arstechnica.com/gaming/news/2011/02/report-psn-hacked-...

Hackers har upptäckt att känslig information om ditt kreditkort skickas helt okrypterat genom internet varje gång du loggar in på PSN. Så inte nog med att Sony struntar i sin egen säkerhet för PSN, dom sätter dessutom oss användare i stor fara.

'The PS3's connection to PSN is protected by SSL. As is common to SSL implementations, the identity of the remote server is verified using a list of certificates stored on each PS3. The credit card and other information is sent over this SSL connection.'

Om du ska använda en artikel som argument för något så LÄS artikeln

Läste artikeln för länge sen och när den inte var uppdaterad, så jag tänkte aldrig på att läsa den igen den här gången :\

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Jag köpte en ny volvo v70! men.. efter 2 år så sa volvo att jag skulle komma in på verkstaden för det va en kontroll. dom började kolla o hålla på med min bil.

Fick tillbaka den men min stereo och bakspeglar var borta.

Jag: Jaha? Vart är min stereo och mina bakspeglar?

Volvo: Dom tog vi bort.

Jag: Varför?

Volvo: nej men när du har bakspeglar så kan du skada folk i trafiken och stereon tog va bara bort för det va roligt. du kan tyvärr inte få tillbaka det. Modar du tillbaka det så jagar vi dig resten av livet! mohaha

Typ som Sony med OtherOS

Sony tog inte bort OtherOS från PS3, du valde själv att installera en firmware, helt frivilligt, som tog bort det.


signatur

_______________________________________________
Psn: CseRoQ

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Jag köpte en ny volvo v70! men.. efter 2 år så sa volvo att jag skulle komma in på verkstaden för det va en kontroll. dom började kolla o hålla på med min bil.

Fick tillbaka den men min stereo och bakspeglar var borta.

Jag: Jaha? Vart är min stereo och mina bakspeglar?

Volvo: Dom tog vi bort.

Jag: Varför?

Volvo: nej men när du har bakspeglar så kan du skada folk i trafiken och stereon tog va bara bort för det va roligt. du kan tyvärr inte få tillbaka det. Modar du tillbaka det så jagar vi dig resten av livet! mohaha

Typ som Sony med OtherOS

Men kan man inte köpa en billig PC istället om det nu är t ex linux man är ute efter?

Jämförelse med backspeglar är enligt mig "over the top", men med stereon är nog inte så dumt.

Skrivet av bent toe:

Jävla idioter, 60 miljoner användare.. där snackar vi en riktigt förbannad mob... då är det inte kul att vara hackare.
Jag har mitt visa kort och grejer inlagt på psn, fattas en jävla krona ska jag viga mitt liv åt att hitta dem och visa dem att inte alla som spelar "tv-spel" är små finniga nördar i yngre tonåren...

Börjar folk förlora sina pengar hoppas jag att "Anonymous" förlorar sin fanbase.

Medlem
Skrivet av CseRoQ:
Skrivet av andreashal91:

Jag köpte en ny volvo v70! men.. efter 2 år så sa volvo att jag skulle komma in på verkstaden för det va en kontroll. dom började kolla o hålla på med min bil.

Fick tillbaka den men min stereo och bakspeglar var borta.

Jag: Jaha? Vart är min stereo och mina bakspeglar?

Volvo: Dom tog vi bort.

Jag: Varför?

Volvo: nej men när du har bakspeglar så kan du skada folk i trafiken och stereon tog va bara bort för det va roligt. du kan tyvärr inte få tillbaka det. Modar du tillbaka det så jagar vi dig resten av livet! mohaha

Typ som Sony med OtherOS

Sony tog inte bort OtherOS från PS3, du valde själv att installera en firmware, helt frivilligt, som tog bort det.

Alla visste nog inte om att det försvann, tror jag. Vilket blir en rolig liknelse i sig. Att volvoinnehavaren inte läste det finstilta på kontrollutskicket.

Jag anser det utifrån hur jag tänker rätt svårt att helhjärtat stötta borttagandet av OtherOS. De borde ha kunnat fixa säkerhetsluckan istället för att döda funktionaliteten alls. Men, jag vet inte riktigt hur de tänkte, hur omständigt det vart eller något. Hade vart intressant att ha en privat diskussion med någon högt uppsatt inom Sony som var med och formade och utförde nämnda beslut.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av CseRoQ:
Skrivet av andreashal91:

Jag köpte en ny volvo v70! men.. efter 2 år så sa volvo att jag skulle komma in på verkstaden för det va en kontroll. dom började kolla o hålla på med min bil.

Fick tillbaka den men min stereo och bakspeglar var borta.

Jag: Jaha? Vart är min stereo och mina bakspeglar?

Volvo: Dom tog vi bort.

Jag: Varför?

Volvo: nej men när du har bakspeglar så kan du skada folk i trafiken och stereon tog va bara bort för det va roligt. du kan tyvärr inte få tillbaka det. Modar du tillbaka det så jagar vi dig resten av livet! mohaha

Typ som Sony med OtherOS

Sony tog inte bort OtherOS från PS3, du valde själv att installera en firmware, helt frivilligt, som tog bort det.

Alla visste nog inte om att det försvann, tror jag. Vilket blir en rolig liknelse i sig. Att volvoinnehavaren inte läste det finstilta på kontrollutskicket.

Jag anser det utifrån hur jag tänker rätt svårt att helhjärtat stötta borttagandet av OtherOS. De borde ha kunnat fixa säkerhetsluckan istället för att döda funktionaliteten alls. Men, jag vet inte riktigt hur de tänkte, hur omständigt det vart eller något. Hade vart intressant att ha en privat diskussion med någon högt uppsatt inom Sony som var med och formade och utförde nämnda beslut.

men då ändrar jag lite

Du måste ta bort din stereo och bakspeglar annars får du inte dom där grejerna som kommer snart! Vi kommer uppdatera så du kan ha båda bensin, diesel och E85. men om du inte får bakspeglarna och stereon borttaget så kommer du inte få den nya uppdateringen med diesel och E85 osv osv!

Så kör Sony


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av WizKid:

Borde ta och läsa Gandir inlägg. Avtalet kan inte förhandla bort saker som konsumentskydd och lagar. I Finland anser tex motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden att Sony ska betala 100€ till varje person som köpt en PS3:a. Och Sony hävdade då att användarna godkänt ett avtal men allmäna reklamationsnämden menade att det kvittar eftersom konsumenträtt går före.

Och enligt GeoHot behöver man inte godkänna det avtalet om man laddar ner uppdateringarna manuellt från Sonys hemsida.

Laga mig hit och laga mig dit....

Vad tror du resultatet egentligen skulle bli om det skulle bli verklighet?

Sony skulle också börja kolla det finstilta och stänga av allt vad gäller online-uppkopplingar och dyligt som de inte uttryckligen står utlovat. Alla uppdateringar och allt kan bli avstängt och till slut går inte spelen heller att spela för det kräver viss utgåva av firmware osv.

Det är ingens framgång att försöka rida på detta. Då skall man kunna visa att OtherOS verkligen skulle vara det centrala i varför man skaffat konsollen osv.
.

Ps3:an har en rätt fin cell processor som fungerar utmärkt för kraftfulla beräkningar i cluster. När sedan konsollen är mycket billigare att införskaffa än bladservrar så förstår man varför fler än US Air Force Laboratory införskaffar konsollen i stora mängder.
Sony gjorde ett medvetet val att prisdumpa konsollen för att ta marknadsandelar. De hoppades helt enkelt att merförsäljningen av tillbehör och spel skulle täcka försluten per enhet. Lägg till att IBM blir lite småsura när potentiella kunder inte köper dyra servrar utan köper prispressade spelkonsoller istället så förstår man att Sony fick det hett om öronen. När det kommer till borttagandet av Other OS så är Sony ute på hal is. Det handlar bara om bussiness och inget annat.

Ni som vill läsa mer om US Air Force kluster kan göra det här:
http://arstechnica.com/gaming/news/2010/05/how-removing-ps3-l...

Medlem

Här finns ju en helt uppsjö folk med fakta som kan knäcka Sony med hjälp av en advokat! Komigen grabbar! Låter som ni har allt på de torra kör på!
Dessutom tvinga inte Sony folket från OtherOS, de va en Firmware som även ja visste om skulle ta bort funktionen. Även om ja inte är nån jättegamer av min PS3 så visste ja om det.

Sen finns de folk här som resonerar som rena idioter

Medlem
Skrivet av CseRoQ:

Sony tog inte bort OtherOS från PS3, du valde själv att installera en firmware, helt frivilligt, som tog bort det.

Du får det att låta som firmware uppdateringar skulle vara något frivilligt, eftersom den primära uppgiften för en konsoll och utan firmware update kan man inte spela spel på den. Så vart är det fria valet du åsyftar?

Sedan tog sony bort stödet för OtherOS efter som det tog bort det från senare firmware funktioner, det är att ta bort, läs en ordbok!

Medlem
Skrivet av delli:

Dessutom tvinga inte Sony folket från OtherOS, de va en Firmware som även ja visste om skulle ta bort funktionen. Även om ja inte är nån jättegamer av min PS3 så visste ja om det.

Sony tvingade folk att välja att antingen ha OtherOS eller kunna spela på PSN. Man kunde inte välja att ha möjligheten att göra båda. Vilket man kunde när man köpte konsolen.

Jag förstår inte alla som försvarar Sony med att plocka bort OtherOS. Bara för att ni inte använder det så finns det personer som gör det. Och som jag påpekat flera gånger så har finska motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden sagt att Sony bör betala 100€ per konsol eftersom de plockat bort features som fanns när man köpte konsolen.

Jag menar folk här lär blivit galet arga på Sony om de plockat bort tex PSN eller någon annan feature.

Medlem
Skrivet av CseRoQ:

Sony tog inte bort OtherOS från PS3, du valde själv att installera en firmware, helt frivilligt, som tog bort det.

Men om jag inte frivilligt installerar den så plockar de bort PSN.

Problemet ligger även i att alla du vid alla reparationer/garantiärenden får ut en konsoll med senaste firmware installerat automatiskt.

Medlem

jävlar hackers!!! så jävla lågt!!

Medlem
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av laxan96:

Tack för infon. Det var inte så jätte kul att ens kontoinformation kan ha blivit "skadad" eller så. Skulle kännas rätt surt om man var tvungen att börja pom på lvl 1 i black ops och såne spel eller hur. Jaja tur att det kommer upp idag eller i imorn, blir helt galen när jag inte kan spela online älskar mina spel hehe. (Ja jag vet jag är en spelnörd men så är det bara. Jag blir galen verkligen om inte jag får spela online.)

I det här fallet handlar det inte om du får börja om på lvl 1 i black ops, utan du kan förlora alla pengar du har på ditt konto. Vilket är mycker väre än börja om i något spel.

Jo jag vet men för mig rä det, det som är viktigt pågrund av att jag tar bort min kreditskort information varenda gång efter köp och de enda pengarna jag har på ett spanskt konto som är obetydligt för har ingen lvl där alls är 1,36 € eller nåt sånt litet så det är ingen fara för min del ser du. Men jädrigt illa för andra som har sina kreditskortinformationer sparade det gäller att dom spärrar sina kreditkort tills det här är löst och säkert igen asså.

Medlem
Skrivet av Admin från psx-scene.com:

Ok, I've seen a bunch of speculation of why people think PSN is down, and I thought I should just post what the community knows in comparison to what Sony is telling everyone. The truth is, there was a new CFW (custom firmware) released known as Rebug (http://rebug.me). It essentially turns a retail console into a dev console (not fully, but gives you a lot of the same options that usually dev's only have access to). Anyway, this new CFW was quickly figured out to give CFW users access to the PSN network again via the dev networks. With a little manipulation of the URL's through a proxy server you could get your hacked console back online. Not that big of a deal, right? Well, it also turns out that some people over at NGU found out that you could provide fake CC# info and the authenticity of the information was never checked as you were on Sony's private developer PSN network (essentially a network that Sony trusted). What happened next was extreme piracy of PSN content. Sony realizing the issue here shut down the network. Now, before you go freaking out about the latest information posted about Kotaku, no ones personal information was accessible via this hack. Not to say they couldn't get it, but no one is admitting to it being available. Anyway, that's the real reason for the PSN downtime. Sony is now rebuilding all of it's PSN servers to be more secure and (hopefully) make sure the CFW users cannot get online anymore.

Så innan ni fortsätter med era grundlösa spekulationer och ringer ner banker osv med erat gnäll kan ni ju läsa det här och sluta oroa er, PSN är nere för att Sony har återigen blivit knäckta av pirater och deras kreditkortssystem har 20 år gammal teknologi.

TLDR; inga kreditkort är i fara, det är ingen som har hackat Sony, PSN är nere för att Sony ser inget annat sätt att skydda sig mot pirater.

Medlem

Och den där källan är politlig för att? du känner personen ifråga personligen?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

De ville väl testa musklerna lite, FFS...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

vad får dom ut av detta?
bara sabbar för oss andra, nej tycker detta är patetiskt, om det är nån hemsida göreväl inte så mycket..


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Och den där källan är politlig för att? du känner personen ifråga personligen?

Precis lika pålitlig som "En anonym källa närstående Sony Computer Entertainment Europe"

Inaktiv

sony.. fan håller dom på med?

Medlem

Det är väl bara en tidsfråga innan hela internet går ner i protest. Anonymous says: We run this.

Skriv svar