Hackers orsaken till PSN-avbrottet

Robot
Hackers orsaken till PSN-avbrottet

Sony tar bladet från munnen - externt intrång anledningen till att du inte kan komma åt Playstation Network.

#sony


Medlem
Hackers orsaken till PSN-avbrottet

"fortsätta informera dig så snabbt som vi har mer information att delge"

Är det inte lite av en översättningsmiss med att skriva "dig" istället för "er"? Han talar ju till "alla" PS3 användare.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

"fortsätta informera dig så snabbt som vi har mer information att delge"

Är det inte lite av en översättningsmiss med att skriva "dig" istället för "er"? Han talar ju till "alla" PS3 användare.

Råkade ta publicera direkt vilket innebar att det gick att läsa innan texten granskats en extra gång, du var snabb med att läsa helt enkelt


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv

Säkert bara Anonymous som är i farten igen? Hur som helst tycker jag det bara är rätt, vi ska kunna göra vad vi vill med den hårdvara vi äger utan att Sony stormar våra hus och stämmer oss.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Trist, varför ens bry sig om att skada?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"Anonymous har tidigare hotat att en massiv attack är att vänta mot Sony, men häromdagen spred de en informativ bild där det sägs att de som grupp inte är skyldiga - även om det inte utesluter att enskilda medlemmar gjort något själva."

Det var ju det jag sa (i en tidigare kommentar)... Vad en anon säger behöver nödvändigtvis inte spegla vad en annan anon tycker och känner. Hela den där Anonymous rörelsen är rätt kul, som om att de skulle kunna styra det. Och vore det en ordentlig organisation med en ledare och massa vanliga medlemmar så är det inte "riktiga" anonymous, som kom ifrån 4chans /b/....

Vem som helst utav "dom" kan ju hacka något och sen säga "JAG ÄR MED I ANONYMOUS OCH VI GJORDE DET!" bara för att verka cool.

Fast.... vad fan vet jag...

Medlem

Hur kan det vara rätt att slå mot samtliga konsumenter?
Givet att de nu lyckats till den grad att Sony ansåg att enda lösningen var att rycka sladden så kan man ju utgå från att känslig information komprometterats, vad finns det för känslig information i psn utöver användarnas adresser och kreditinformation?

Finns inget "rätt" med en sådan attack, det finns inget ädelt i att ta den typen av information och ingen gör det för DIN skull.

Det känns lite som att om det vore utbrytaranons som gjort det för att jävlas med sony så skulle de publicera nyheter om sin framgång, tystnaden är mer oroande.

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Säkert bara Anonymous som är i farten igen? Hur som helst tycker jag det bara är rätt, vi ska kunna göra vad vi vill med den hårdvara vi äger utan att Sony stormar våra hus och stämmer oss.

Håller med, fast jag anser inte heller att Sony gör fel. Det finns varken ett rätt eller fel i detta enligt mig. Skulle föredra utan att behöva bli spårad iof, även om jag inte har några planer att chippa mitt PS3.

Inaktiv
Skrivet av Rainbearer:

Hur kan det vara rätt att slå mot samtliga konsumenter?
Givet att de nu lyckats till den grad att Sony ansåg att enda lösningen var att rycka sladden så kan man ju utgå från att känslig information komprometterats, vad finns det för känslig information i psn utöver användarnas adresser och kreditinformation?

Finns inget "rätt" med en sådan attack, det finns inget ädelt i att ta den typen av information och ingen gör det för DIN skull.

Det känns lite som att om det vore utbrytaranons som gjort det för att jävlas med sony så skulle de publicera nyheter om sin framgång, tystnaden är mer oroande.

Tror knappast Anonymous bryr sig om konsumenterna, men att sony tvingar konsumenter till att uppdatera och att de kommer bli lämnade utanför alla nya spel är ju knappast rätt det heller. Något det gjort ett par gånger nu.

Såklart finns det en fin linje mellan rätt och fel också.

Men jag skulle föredra rätten att använda hårdvaran man köpt.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Jävla hacker-äckel. Antar att de känner sig "coola" nu.
Sony har utvecklat konsolen och borde få göra som de vill.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Hur kan det vara rätt att slå mot samtliga konsumenter?
Givet att de nu lyckats till den grad att Sony ansåg att enda lösningen var att rycka sladden så kan man ju utgå från att känslig information komprometterats, vad finns det för känslig information i psn utöver användarnas adresser och kreditinformation?

Finns inget "rätt" med en sådan attack, det finns inget ädelt i att ta den typen av information och ingen gör det för DIN skull.

Det känns lite som att om det vore utbrytaranons som gjort det för att jävlas med sony så skulle de publicera nyheter om sin framgång, tystnaden är mer oroande.

Vad jag har läst så tar Anonymous avstånd från attacker som påverkar konsumenter såsom att överbelasta PSN, jag tror personligen inte att någon kommer komma över någonting känslligt i dessa attackerna, tror helt enkelt inte att det är den typen av attack... om det nu är en attack överhuvudtaget, kan ju vara som Anonymous spekulerar att Sony har gjort bort sig och lägger skulden på hackers.

Medlem

så säkert var det...
nä, tackar vet jag min goa dator.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Delar av anon bryr sig om konsumenterna, sen finns det andra delar som skiter i kunderna.

Jag kan sympatisera med de som slåss för geohots sak men inte med de som tar folks kreditkortsinfo.

Sony må ha gjort fel med borttagandet av other-os och deras snokande i vad vi gör med "vår" hårdvara men det rättfärdigar inte vilka typer av aktioner som helst

Rurounin, det är anon-ops ja. Vad andra anons gör råder de inte över, men just DE organiserar iaf inget mot kunderna.
Man stänger inte av en tjänst på det sätt sony gjort om det inte är något tämligen allvarligt som hänt, det är bara spekulationer men jag ser eg. bara två saker som är allvarliga nog:
1. De tappar all kontroll över begränsningar av content på PSN
2. De tappar all kontroll över användardata inklusive kreditkortsinformation.

Förhoppningen är att jag har fel i det och att sony bara stängt av för att jävlas med kunder men det verkar inte troligt att ett företag skulle välja den badwill det leder till och de skador på varumärket som uppstår av ett sådant handlande, inte ens Sony är så korkade.

Medlem

Förbannade jävla idioter som gör sånt här gå o häng er för fan, ni har sabbat hela min helg för fan..

Medlem

Nu måste hackarna känna sig jättefräna... Förstöra för miljontals människor bara för att de kan...

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Jävla hacker-äckel. Antar att de känner sig "coola" nu.
Sony har utvecklat konsolen och borde få göra som de vill.

Jag förstår hur du tänker, en hacker-attack är otroligt onödig för att "protestera" mot Sony. Men samtidigt bör du som konsument ha rätten att modifiera dina konsol då du har köpt den lös från Sony, det är inte deras egendom längre. Du borde få göra som du vill med din konsol utan att få en massa stämningar från Sony.

Medlem
Skrivet av Strasser:

haha, skyll er själva som inte använder en dator istället för nån mögkonsol vars tillverkare behandlar sina kunder med stasifasoner!

haha, det var fan en passande kommentar xD
Nej men allvarligt, en aning onödigt. Men jag förstår folks frustrationer, självklart kommer det komma en reaktion mot det Sony nu har gjort. Hade jag kunnat göra något liknande hade jag garanterat gjort samma sak i ren protest mot att dom gör det dom gör. Inget företag ska ha den rätten.

Men som sagt, tråkigt att dom som använder PS-network ska behöva drabbas.

Then again, skyll på Sony ni som rage:ar över det här. Dom missbrukar sin makt mot privatpersoner och gör ingen något åt det så kommer Sony tro att det är ok att bete sig så.

Lite dagens Robin Hood Annonomys.

Avstängd

Hoppas bara att hackarna inte inte fifflar med kontokortsnr. o så... För om pengar plötsligt försvinner så lär ju sony bli rejält stämda.

Medlem

Kan ju vara så att Sony helt enkelt stängt ner Playstation network och skyllt ifrån sig på hackers bara för att få sympati :p, Efter allt det här med Geohots & anonymous så skulle det vara lätt att bara stänga ner systemet ( kanske uppgradera det på nått sätt ) och skylla det på hackers. ( nu är det ju inte säkert att det är så, men så skulle jag gjort iallafall ).

Tycker Sony gjort fel i dom här fallen iallafall, tycker man borde få göra som man vill med vad man köpt.

Medlem
Skrivet av trasen:

Lite dagens Robin Hood Annonomys.

No, myten om robin hood menar att han var på de fattigas sida mot överheten. Detta slår mot fattiga(users) och rika(sony).
De som inte lider av det är de som redan är kriminella(pirater, inte homebrewfolk...rätt betydande skillnad) eller inte är kunder alls.

Vi kanske ska få rätt på terminologin, det var väl "Crackare" som tog sig in i deras system, inte "Hackare"? Det är ju kanske inte skillnad på intrång, med däremot vad man väl gör när man är inne i systemet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Om det är hackare som gjort detta så tycker jag det är helt rätt gjort av dom. Och alla Mr. Adult som sitter här och säger att "det är tråkigt att vi ska behöva lida" och massa annat tjaffs, flytta över skiten till PC och använd er av lite mer värdiga företag så kommer era liv garanterat bli bättre.

Ty

(För att förtydliga, det ni håller på med nu är samma sak som att hyra en billig prostituerad och sedan whina över att ni fått herpes...) Blaim yerselfs!

Medlem
Skrivet av Deamon:

Om det är hackare som gjort detta så tycker jag det är helt rätt gjort av dom. Och alla Mr. Adult som sitter här och säger att "det är tråkigt att vi ska behöva lida" och massa annat tjaffs, flytta över skiten till PC och använd er av lite mer värdiga företag så kommer era liv garanterat bli bättre.

Ty

(För att förtydliga, det ni håller på med nu är samma sak som att hyra en billig prostituerad och sedan whina över att ni fått herpes...) Blaim yerselfs!

Trodde först du skulle skriva något vettigt, men nu när jag läst den måste jag säga att det förmodligen är en av de drygaste kommentarerna än så länge.

Allt vi vet är spekulationer at best, förstår inte meningen med att bli upprörd när man inte har all oberoende fakta.

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

Förbannade jävla idioter som gör sånt här gå o häng er för fan, ni har sabbat hela min helg för fan..

Håller med Sony är idioter för att de i slutändan är grunden för att det här hände och för att de har så dålig säkerhet.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Vill bara säga det att Anonymous är ingen hackergrupp, så det kan ni ta o ändra rätt omgående.

Och nej, inte ett dugg orolig att mitt konto har läckt. De dessa hackers är ute efter är att störa Sony så pass att de ger efter sig och lägger tillbaka Linux funktionen igen i PS3.

Inaktiv

jag tror att de har klåpat sig o i stället för att ta ansvar skyller de på hackers. lågt SONY...

Är SONYs servrar i Japan, torde det kanske föreligga riktiga problem då det gäller teknikparken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Go hackers and pirates! We can win this battle!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Ett skott i skallen på varje jävla hacker.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ni som "stödjer" dessa nötter som troligtvis ligger bakom att psn ligger nere kan ta och växa upp.
Av alla miljoner sålda konsoler så är det ett extremt liten del av köparna som faktiskt lider av det Sony gjort, typ ta bort linux stöd.
Det är även en liten del av er som köpt ps3 som står på barrikaderna och skriker er hesa över att ni ska fan få göra som ni vill med er hårdvara (håller förvisso med er, men bryr mig inte skvatt över ert whine...).

Men ni som hyllar denna "attack" kanske kan ägna en tanke på miljoner och åter miljoner personer som är vanliga gamers som just nu har en ytterst amputerad konsol.
Inte fan kommer Sony backa för några finniga töntar lyckas ta sig in i deras system, dom kommer dragandes med stora lagboken under ena armen och ban-hammaren i den andra.
Tro inget annat.

Ni pc tomtar, kryp ni tillbaka till er del av forumet och gråt lite över att nästintill inga bra spel släpps till era burkar. Vi som lirar konsol vet inte hur vi ska hinna lira alla sköna lir som kommer hela tiden.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skriv svar