Bethesda: Grafiken spelar visst roll... lögnhalsar!

Medlem

Grafiken är långt ifrån allt. Gameplay och story går före, sen kan ett spel se riktigt enkelt ut grafisk men känslan i bilden gör det till ett snyggt spel. det handlar inte om högsta möjliga upplösning osv utan den funktionella grafiken. suttit ett stort antal timmar nyligen med europa universalis 3 framför mig...inget vackert spel med snygga cutscenes osv...

..eye of the beholder...

Medlem
Inaktiv

Det roliga är ju att det kommer från en snubbe på företaget som gjorde 2010 års fulaste storspel.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem

RÄTT!!! Inte f@n slänger jag tusentals papperslappar (och lite kronor med) på ny hårdvara för att sedan våga påstå att grafik inte spelar någon roll.

Medlem

Rätt till 110%

Medlem

Så jävla rätt.

Medlem

Som nån annan sade redan, han har rätt i det han säger. Grafiken är viktigt, så klart, men inte det viktigaste. Om spelet suger, skiter jag faktiskt i om det är snyggt. Det är exakt som korkade bimbo brudar, dem är fina att se på, men det blir jävligt tråkigt i längden.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Rätt? Konstigt då jag har haft mest glädje av spel som för sin tid varit grafiskt kassa. Nej, gameplay över grafik för min del. Sen så är ju självklar grafik viktigt för inlevelsen, att spela ett 2D RPG idag är inte så värst lockande. Men Fallout 1&2 är fortfarande bland mina top 10 spel!


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Alla ni som har sagt "rätt" har antagligen inte Baldurs Gate, Arcanum, Fallout etc. bland sina favoriter.. Ge mig ett isometrisk RPG med dialog och story byggt på Infinity Engine framför t.ex. Dragon Age 2 som var Biowares största fail på länge!


signatur

"Here I thought we were getting along so well! I was even going to name one of my children after you - the grumpy one!" - Alistair

Medlem

Pft, snubben har ju helt klart fel. Eller är det kanske den underbara grafiken som får mig att spela Diablo 2, Wc 3, BF1942, CS 1.6? Dåligt exempel dessutom. Screenshots kan inte visa mycket mer än om spelet är snyggt eller fult.

Medlem
Medlem

Grafik spelar roll, men är inte det viktigaste, Ultima Online är fortfarande det bästa spelet jag spelat någonsin.

Medlem

Heh, Bethesda har väl aldrig släppt ett spel man inte måste vänta på "comunity-mods" innan gamestopper buggarna är borta. Grafiken är ju i andra hand, den blir ju snabbt förbättrad via mods dock, för PC- spelare iaf...


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Grafik är viktigt men blir ofta satt förmycket i fokus då man kunde ha lägga mer tid på gameplay. Vill man ha det verkligt så är det de små detaljerna och känslorna man vill åt för även en blind man kan uppleva saker kanske till och med bättre än oss andra.

I dagens spel är gameplay en del i hur grafiken kan tillämpas och man blir mer imponerad över om man kan göra nå annorlunda än om du kan tex se blodådror på killen du ska spränga huvet på. Ge mig damm och lera med tillhörande klaffsljud så ger det mer än 2048 texturer.

Måste säga att det var länge sen man kände nån av karaktärena i ett spel när man spelat klart spelet. Stridskamrater är inte som vanliga vänner man är mer så att säga.De har mycket kvar att jobba på om de vill säga att grafik är det ända viktiga kvar att jobba på.

Ett bra exempel på att grafik inte är allt är ju civilization serien för där har det inte hänt nå mycket sen jag spelade 1:an i alla fall.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Medlem
Skrivet av TryNotD[oo:

"]Heh, Bethesda har väl aldrig släppt ett spel man inte måste vänta på "comunity-mods" innan gamestopper buggarna är borta. Grafiken är ju i andra hand, den blir ju snabbt förbättrad via mods dock, för PC- spelare iaf...

Det är inget fel på Morrowind utan mods. Daggerfall är otroligt buggigt, men trots det väldigt underhållande.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Reltih:

Något av det dummaste jag någonsin läst.
*KLIPP*
För att exemplifiera, jag spelar SC2 på de lägsta möjliga inställningarna fastän min dator mycket väl klarar av 200-200 fighter med allt på ultra över 60 fps, och då är SC2 på ultra inte ens speciellt snyggt.

Att grafiken spelar roll är en jävla ursäkt för casuals och och mediokra spelare.

Dagens skratt. Haha! *går och installerar ytterligare en grafikmod i Oblivion*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Ja, att påstå något annat är lite som att säga "nä det spelar ingen roll om filmen är inspelad med en taskig kamera där allt ser ut som skit, upplevelsen blir ju den samma som om allt skulle sett helt perfekt ut". Spel är ett visuellt medium, det ska/bör se snyggt ut.

Förutom att det inom filmens värld inte alls är ovanligt med att man inte bryr sig det minsta om utseendet eller att "fulheten" blir en del av stilen. Tänk på Dogma-filmerna eller den italienska neo-realismen t.ex.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Killen har ju helt rätt, kul att se någon "mäktig" säger något sådant


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Laserbejja:

Alla ni som har sagt "rätt" har antagligen inte Baldurs Gate, Arcanum, Fallout etc. bland sina favoriter.. Ge mig ett isometrisk RPG med dialog och story byggt på Infinity Engine framför t.ex. Dragon Age 2 som var Biowares största fail på länge!

Lägg av, det där var ju inte ett dugg rättvist. Sen handlar inte artikeln om att grafik är viktigare, utan att det spelar roll. För min del är det självklart att man ställer större krav efterhand som tiden går.
Man har ju gått från Bards tale på C64 till Legends of Valour på Amiga 500 till mästerverk som Baldurs gate 1 och 2 under en 20 års period.
Om man kan stärka inlevelsen med snygg grafik, varför inte göra det då. Om man kan piffa till motorn för att flera ska köpa spelet så att pengarna rullar in så nästa spel kan bli ännu bättre, varför inte göra det då.
Varför kan man inte få från båda världarna?

Sen glömde du Planescape: Torment :)..
Köpte samtliga godingar nu på nytt från GoG för att det inte är favoriter, enligt dig.

Medlem

Visst, grafik är bra men inte så viktigt som han påstår.
Men snälla lilla Pete Hines, nu har han allt fått det om bakfoten . Spelare som är rutinerade och växte upp med dator och tv-spel misstycker fullständigt med ett sådant uttalande.

Enda anledning grafiken är viktig är ju för att vi gamers faktiskt har maskiner för minst 5000-6000 eller datorer för runt 10-20 000 kr plus moms med ett nytt grafikkort som går på 5 papp vartannat år, då vill vi ju också få utbud för våra surt förvärvade slantar.
Men ni skall här få höra vad som är främst av alla variabler i ett bra spel. Atmosfär kallas det. En rutinerad spelare bryr sig inte ett dugg om grafiken när atmosfären är riktigt bra. Är Atmosfären däremot dålig så blir spelet automatiskt dåligt efter man faktiskt har kommit över att spelet är snyggt som faen..
Jag spelar hellre om S.T.A.L.K.E.R, System shock 1 och 2 för 100 gången eller Metro 2033 än både Crysis2, Oblivion, F.E.A.R 3, Call of Duty 5 osv.


signatur

I don't feed trolls, I eat them.

Medlem

Skitsnack. Civ 1 funkar lika bra idag och ger en spelglädje som många grafiktunga spel idag inte kommer i närheten av.
Viktigaste för ett spel är en story/känsla som griper tag och tvingar en att spela mer. Ett väldigt bra exempel är Max Payne, främst 1:an då.
Har en hög med gamla spel på min dator som tyvärr inte fungerar under dagens windows versioner men som jag hellre försöker spela än grafikstinna och undermåliga spel som släpps idag.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Visst har grafik betydelse men jag tycker att han gör flera generalfel i det här uttalandet.

Dels så är det idioti att kalla sin publik för lögnare. Det hela blir nog inte precis bättre av att vara ett företag orienterat mot action-RPG, där det verkligen finns en diskussion om grafikens betydelse gentemot andra spelelement.

Dels så tror jag att med tanke på företaget han jobbar på så har han en ganska skev bild av vad som är snygg grafik. Visst, Oblivion var tekniskt briljant när det kom, men när man tittar på det idag med dess stela animationer och plastiga texturer så tror jag många håller med om att grafiken inte erbjuder så mycket länge. Men det finns gott om gamla spel vars grafik är gångbar fortfarande. Grim fandango, WoW, Baldur's gate 2 är alla exempel på spel med tekniskt hopplöst daterad grafik, men det är trots allt inget man reagerar på när man spelar dem, för det finns även ett estetiskt element. Och om 20 år när Skyrim ser ut som huggormars avföda så kommer Super Mario 3 fortfarande att vara ett bra spel.

h2o
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Being a dickhead's cool!

So true.

<3 den musikvideon.

Medlem
Skrivet av Gabe:

Meh. Problemet med begreppet "bra grafik" är ju att det förutom att vara snyggt, oftast handlar om att det ska vara den mest avancerade och krävande grafiken, och det sistnämnda tycker jag inte alls är lika viktigt.

Jag säger istället att utseendet har stor betydelse, om ni hänger med.

Håller med till fullo. Fable 2 är ett bra exempel på ett spel som varken har de bästa animationerna eller de skarpaste texturerna, men som ser helt bedårande ut. Tänk bara på alla "next-gen"-spel med sina fyra nyanser av brunt, sånt klarar jag mig utan.

Estetik > Grafik

Medlem

Grafik är viktigt. Helt klart. Men rätt har han inte.
Jag drar mig inte för att installera någon gammal klassiker för att grafiken ser förjävlig ut i den höga upplösning som vi spelar med idag i jämförelse med förut.

Nä.. Jag säger nog till slut Gameplay > allt

Medlem

Good frames won´t save bad paintings.

Det finns numera en hel del spel med bra grafik men som har väldiga gameplay brister. Ärligt talat, hur länge kan man sitta med ett hyfsat snyggt spel men som är jätte tråkigt?

De skits ut massor av spel, men det kanske är bra att grafikstandarden höjs rent allmänt. Fast inte på bekostnad av gameplay tack

h2o
Medlem

Håller med till fullo. För mig brukar storyn vara jävligt viktig. Det är den som får mig att investera i spelet, att få reda på vad som händer. Längtar ju fortfarande efter HL2: Episode 3...

Medlem
Skrivet av Chemical:
Skrivet av nevdacil:

Grafik spelar fan ingen roll. En bra story räcker gott och väl för mig!

Så om du fick välja, exakt samma gameplay i ett spel med grafik från 1999 eller 2011, så kvittar det vilket du väljer? ungefär som att "nu singlar jag slant om det här, spelar ingen roll"

Själv föredrar jag gameplay före grafik, men att spelet ser bra ut är ju bara en fin bonus

Det spelar ingen som helst roll när spelet släpps eller är gjort. Om jag bestämmer mig för att spela ett spel kollar jag först hur storyn är. Är det en story som inte faller mig i smaken så spelar jag inte spelet. Om vi ponerar att min dator inte klarar av ett specifikt spel så spelar jag naturligtvis inte det spelet.

Medlem
Skrivet av nevdacil:
Skrivet av Chemical:
Skrivet av nevdacil:

Grafik spelar fan ingen roll. En bra story räcker gott och väl för mig!

Så om du fick välja, exakt samma gameplay i ett spel med grafik från 1999 eller 2011, så kvittar det vilket du väljer? ungefär som att "nu singlar jag slant om det här, spelar ingen roll"

Själv föredrar jag gameplay före grafik, men att spelet ser bra ut är ju bara en fin bonus

Det spelar ingen som helst roll när spelet släpps eller är gjort. Om jag bestämmer mig för att spela ett spel kollar jag först hur storyn är. Är det en story som inte faller mig i smaken så spelar jag inte spelet. Om vi ponerar att min dator inte klarar av ett specifikt spel så spelar jag naturligtvis inte det spelet.

Första man kollar är väl ändå vilket slags spel det är, sedan hur det ser ut och till sist hur det fungerar (gameplay). Story brukar (för mig) vara det som blir upptäckt sist av alla punkterna.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av nevdacil:
Skrivet av Chemical:
Skrivet av nevdacil:

Grafik spelar fan ingen roll. En bra story räcker gott och väl för mig!

Så om du fick välja, exakt samma gameplay i ett spel med grafik från 1999 eller 2011, så kvittar det vilket du väljer? ungefär som att "nu singlar jag slant om det här, spelar ingen roll"

Själv föredrar jag gameplay före grafik, men att spelet ser bra ut är ju bara en fin bonus

Det spelar ingen som helst roll när spelet släpps eller är gjort. Om jag bestämmer mig för att spela ett spel kollar jag först hur storyn är. Är det en story som inte faller mig i smaken så spelar jag inte spelet. Om vi ponerar att min dator inte klarar av ett specifikt spel så spelar jag naturligtvis inte det spelet.

Första man kollar är väl ändå vilket slags spel det är, sedan hur det ser ut och till sist hur det fungerar (gameplay). Story brukar (för mig) vara det som blir upptäckt sist av alla punkterna.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skriv svar