Valet 2010 (Vad kommer du att rösta på?)

Inaktiv
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av Ajebaje:
Skrivet av Lusen:
Skrivet av weizenbier:

Visst till en viss del, men Alliansen höll fortfarande en bra nivå men ja dem rödgröna var på hugget idag, måste dock säga att Lars Ohly får mig att ticka svart när han argumenterar, han verkar ju vara helt borta i skallen så tar han upp nästan varje sak om och om igen oavsett vilket ämne dem diskuterar(!personlig åsikt!)

hmm men detta blir svårt, jag hade först tänkt lägga min röst på Moderaterna, men jag måste tänka till ordenligt, till vissa punkter låter dem rödgröna bättre men Alliansen har också bra punkter plus att jag har lite bättre förtroende för deras ledare.

Fan jag är verkligen i mitten av allt, detta kommer bli otroligt svårt men nu får jag verkligen ta tag och hänga med i svimmlet innan söndag, börjar bli brottom med att hitta ett parti man kan stödja

Nu är det helt upp till dig men om du ligger i mitten så rösta på MP. De kämpar för en bättre framtid för dig själv OCH dina barn.

Hur tänker du? Maria har många rätt men beträffande vissa miljöfrågor är hon ute och cyklar. Ingen kärnkraft? Bara kolenergi eller grottboende, inget alternativ för den tänkande människan.

Du är inte särsklit påläst när det gäller MP.
Det är sant att MP är emot kärnkraft, eftorsom det är en kortsiktig energikälla.
De rödgröna säger nej till att bygga ut mer kärnkraft eftersom de vill satsa helt och hållet på klimatsmarta alternativ.
Om man väljer att bygga nya kärnkraft rektorer så blir det också mindre pengar till att bygga vindkraft, solkraft

Wow, happy times! Så vi kan bara avskaffa kärnkraften om 10år och sedan leva på vind- och solkraft? Nämen vad bra!

NEJ. Tyskland, som är VÄRLDSLEDANDE i förnyelsebarenergi, har endast 6-10% av sin elproduktion i dessa former. Vi kommer såldedes köpa in kol och gas. Vilken utopi, eller hur?

"Av den totala energianvändningen i Tyskland stod den förnyelsebara 2009 för 10,1 procent. Vindkraftverken, som räknas in i den siffran, stod för 1,6 procent.

Av den totala elförbrukningen i Tyskland steg den förnyelsebara från 6,3 procent år 2000 till 16,1 procent 2009.

Vindkraftverken, som räknas in i den siffra, står för 6,5 procent.

I april 2007 sa den dåvarande tyska miljöministern Sigmar Gabriel att andelen förnyelsebar energi av den totala elförbrukningen ska öka till 27 procent år 2020. Det målet gäller fortfarande. "

Jag vet inte om du har lyssnat på Ohly, men han är helt verklighetsfrämmande.

Och den där listan på ministrar var ju så klockren, eller hur bjosarn? I flummiga vänsterkretsar.

Nej, jag har lyssnat på Maria Wetterstrand och Peter Eriksson.
Sverige ska bli världsledande när det gäller förnybart, inte ska vi bygga ut kärnkraften?
Sverige ska exportera el till andra länder, men INTE kärnkraft.

Medlem

Har jag sagt att MP vill bygga ut kärnkraften? Det jag säger är att det är en omöjlighet att erhålla 100% vind/sol/vattenkraft på 10 år. Därför måste Sverige importera el från kolkraftverk eller gas för att försörja hela Sverige med el. En röst på MP är därför en röst på kolkraftverk.

"Sverige ska exportera el till andra länder, men INTE kärnkraft." Ja, om ca. 50år kan det bli aktuellt. Vi har ingen chans att exportera förnyelsebar energi i dagsläget. Vi måste snarare utbilda länder om miljövänlig teknologi. Tänk på att Sverige står fr 0,08% av utsläppen i världen. Vi måste tänka internationellt i denna fråga.

Jag intresserar mig inte för vad vi "ska" göra. Det är bara ord. Sverige "ska" även bli världens bästa land i alla punkter. Men HUR. Det är tillvägagångssättet som skiljer de båda blocken åt. Alla vill Sveriges bästa, men många väljer olika vägar. Jag anser att alliansens väg är den bästa av två alternativ.

Medlem
Medlem

Rofl.

Paniken sprider sig.

Kommer njuta imorgon. Demokratin och yttrandefriheten kommer att vinna.

Inaktiv

Tycker det är skumt att SD tycker att invandrare bara kommer hit och tar våra bidrag, medans de försvarar monarkin som kostar jättemycket skattepengar.

MFC
Medlem

varför får jag vibbar från 30-talets tyskland?...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Förstår inte på vilket sätt yttrandefriheten kommer in i bilden...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Rofl.

Paniken sprider sig.

Kommer njuta imorgon. Demokratin och yttrandefriheten kommer att vinna.

Eller så är det bara en bra sak att dom uppmanar folk att ha nolltolerans mot rasism, personligen så tycker jag rasism är förkastligt.

Vad tycker du, Mikaelh?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Och nej Mikaelh, jag menar inte att SD är rasister, så du kan genast avfärda ett försök till att använda martyrkortet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem
Skrivet av MFC:

varför får jag vibbar från 30-talets tyskland?...

... ah just det!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Rofl.

Paniken sprider sig.

Kommer njuta imorgon. Demokratin och yttrandefriheten kommer att vinna.

jag förstår dig inte Mikaelh, du bor uppe i norrland där invandrar antalet är möjligen lägst i hela landet, vad är egentligen ditt syfte på att lägga din röst på ett parti som SverigeDemokraterna?
Tycker du verkligen integrerings frågan är av störst vikt när det knappt är några invandrare där uppe att integrera är inte ett parti som satsar just på landsbyggden ett bättre alternativ för dig en ett enfråge parti som är så inåt helvetes främlingsfientliga hur mycket dem än försöker få det att se ut som tvärtom

Snälla förklara för mig så att jag i alla fall kan få en liten inblick i hur du tänker

För övrigt Mikaelh tänk på vad för syn detta parti har på folk som dig

Citat:

HBT-motståndare

Sverigedemokraterna har på senare år försökt flirta med homo-, bi- och transpersoner genom att larma om att den påstådda islamiseringen hotar HBT-världen. Denna strategi har inte fungerat. Detta är inte så konstigt med tanke på att ledande sverigedemokrater menar att homo-, bi- och transsexualitet är en sjukdom.

Björn Söder, Sverigedemokraternas partisekreterare, har bland annat skrivit följande i Sverigedemokraternas partiorgan SD-kuriren:

"Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala. Normalt är det som vi människor är skapta för, det vill säga att kunna få avkomma och föra släktträdet vidare."

Sverigedemokraterna är också motståndare till könsneutral äktenskapslagstiftning. Så här skrev Jimmie Åkesson i SD-kuriren:

Äktenskapet har tjänat och tjänar såväl samhället som de enskilda individerna väl genom det faktum att gifta par håller ihop längre än andra par. Barn som växer upp med sina biologiska föräldrar mår bättre och trygga och välmående barn ger ett tryggare samhälle. Denna ekvation kan dock inte föras över på homosexuella par, då de inte kan få barn och enligt vår djupt grundande ståndpunkt, att varje barn bör ha rätt till både en mor och far, inte heller bör få adoptera. Vi befarar att en förskjutning av äktenskapsbegreppet kommer att medföra ytterligare förskjutning av familjebegreppet, så att denna självklara rätt för barnen blir ännu svårare att återupprätta i framtiden.

Visst jag har upfattat att du har något extremt emot muslimer och islam, men du röstar på ett parti som lika gärna kunnat slänga ut dig som mig så fort dem får chansen

Jag hoppas jag kan få ett svar på min fråga och förhoppningsvis också ge dig lite upplysning om det partiet du röstat på, du har fortfarande en chans att ändra dig och jag hoppas du kommer till insikt innan det är försent


signatur

Suup homie

Inaktiv
Skrivet av TobbeW:

Har jag sagt att MP vill bygga ut kärnkraften? Det jag säger är att det är en omöjlighet att erhålla 100% vind/sol/vattenkraft på 10 år. Därför måste Sverige importera el från kolkraftverk eller gas för att försörja hela Sverige med el. En röst på MP är därför en röst på kolkraftverk.

"Sverige ska exportera el till andra länder, men INTE kärnkraft." Ja, om ca. 50år kan det bli aktuellt. Vi har ingen chans att exportera förnyelsebar energi i dagsläget. Vi måste snarare utbilda länder om miljövänlig teknologi. Tänk på att Sverige står fr 0,08% av utsläppen i världen. Vi måste tänka internationellt i denna fråga.

Jag intresserar mig inte för vad vi "ska" göra. Det är bara ord. Sverige "ska" även bli världens bästa land i alla punkter. Men HUR. Det är tillvägagångssättet som skiljer de båda blocken åt. Alla vill Sveriges bästa, men många väljer olika vägar. Jag anser att alliansens väg är den bästa av två alternativ.

Jag har aldrig sagt att du har sagt det

Om du hade tittat på utfrågningen med Maria Wetterstrand så hade du hört att hon inte sade något bestämt datum. De rödgröna har kommit överens att behålla kärnkraften tills man kan börja ersätta den med andra förnybara energikällor.

Medlem
Medlem

Jag gillar inte Sahlin överdrivet mycket, men här är hon klockren:

Citat:

– SD skuldbelägger alltid gruppen invandrare, sa Sahlin. Om de kommer hit och jobbar så säger SD att de tar våra jobb. Om de kommer hit och får bidrag så pekar de på det. Det är ett parti som alltid skuldbelägger invandrare.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/stor-slutdebatt-i-svt-1.11...

Medlem

"Det parti i undersökningen som har svagast varumärke har så få poäng att det inte finns något företag att jämföra med. Bottenplatsen intas av Sverigedemokraterna."
Ha!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Lusen:

Tycker det är skumt att SD tycker att invandrare bara kommer hit och tar våra bidrag, medans de försvarar monarkin som kostar jättemycket skattepengar.

Tror du behöver läsa på om deras politik.

Skrivet av bjosarn:

Förstår inte på vilket sätt yttrandefriheten kommer in i bilden...

SD har blivit censurerade och diskriminerade av media, politiker, valarbetare, etc etc... Varför? Därför att dom är politiskt inkorrekta. Därför handlar det om yttrandefrihet.

Skrivet av Greger:

Eller så är det bara en bra sak att dom uppmanar folk att ha nolltolerans mot rasism, personligen så tycker jag rasism är förkastligt.

Vad tycker du, Mikaelh?

Givetvis är rasism förkastligt. Det svenska folket är nog det minst rasistiska i världen. Rasism från invandrare är mycket vanligare.

Skrivet av weizenbier:

jag förstår dig inte Mikaelh, du bor uppe i norrland där invandrar antalet är möjligen lägst i hela landet, vad är egentligen ditt syfte på att lägga din röst på ett parti som SverigeDemokraterna?

Där jag är uppväxt hade vi ganska många invandrare. Relativt bra integrerade invandrare dessutom. Jag vill att alla invandrare ska bli integrerade i samhället, därför röstar jag på SD.

Skrivet av weizenbier:

Tycker du verkligen integrerings frågan är av störst vikt när det knappt är några invandrare där uppe att integrera är inte ett parti som satsar just på landsbyggden ett bättre alternativ för dig en ett enfråge parti som är så inåt helvetes främlingsfientliga hur mycket dem än försöker få det att se ut som tvärtom

Haha. Snacka om rasism mot norrlänningar och Norrland där. Och en massa okunskap dessutom. Fast alla fördomar och all rasism grundas ju på okunskap.

Skrivet av weizenbier:

För övrigt Mikaelh tänk på vad för syn detta parti har på folk som dig

Hellre SD än islam. Under muslimsk lag skulle jag och min sambo bli avrättade.

Skrivet av bjosarn:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1242135/La
kare-von-Arnold-skar-sig-sjalv.html

Lol.

Snabb utredning och bra timing - dagen före valet. Rofl.

Tragiskt om han gjorde det själv, men det är inte så troligt. Vem står och ristar in ett hakkors i pannan?

Inaktiv

Oväntat det där att han skar sig själv, om det nu stämmer dvs, väntar på att få det fastställt.
Men det skadar SD i vilket fall som helst.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av weizenbier:

jag förstår dig inte Mikaelh, du bor uppe i norrland där invandrar antalet är möjligen lägst i hela landet, vad är egentligen ditt syfte på att lägga din röst på ett parti som SverigeDemokraterna?

Där jag är uppväxt hade vi ganska många invandrare. Relativt bra integrerade invandrare dessutom. Jag vill att alla invandrare ska bli integrerade i samhället, därför röstar jag på SD.

Vart är du uppväxt då ?
och uppskattningsvis hur många invandrare finns det där du är uppväxt och där du nu bor? och räkna inte med finnar eller norrmän om du bor nära respektive gränser

sen bör du kunna skillnaden på assimilering och integration.

homosexuella lär få en bra chans att också bli assimilerade om nu SD skulle få en sådan super makt

Skrivet av weizenbier:

Tycker du verkligen integrerings frågan är av störst vikt när det knappt är några invandrare där uppe att integrera är inte ett parti som satsar just på landsbyggden ett bättre alternativ för dig en ett enfråge parti som är så inåt helvetes främlingsfientliga hur mycket dem än försöker få det att se ut som tvärtom

Skrivet av Mikaelh:

Haha. Snacka om rasism mot norrlänningar och Norrland där. Och en massa okunskap dessutom. Fast alla fördomar och all rasism grundas ju på okunskap.

Seriöst är du fem år eller är du bara vilsen
sen när blev norrlänningar en egen ras? haha okunskap va

och vad är det du egentligen uppfattar som fördomsfullt? att jag frågar hur du upplever invandrar situationen just där du bor så att jag kan försöka få en inblick i hur du tänker?

Skrivet av weizenbier:

För övrigt Mikaelh tänk på vad för syn detta parti har på folk som dig

Skrivet av Mikaelh:

Hellre SD än islam. Under muslimsk lag skulle jag och min sambo bli avrättade.

Jag tror du sätter dig in i samma situation med SD som när du var religöst fanatiskt i någon kristen kult, om några år kommer du märka vilket misstag du gjort och börja fanatikera om något annat

tragiskt

Men ha så kul med dina homofobiska SD vänner den närmaste framtiden tills du inte kan stå ut mobbningen från partiet!

Skrivet av bjosarn:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1242135/La
kare-von-Arnold-skar-sig-sjalv.html

Lol.

Skrivet av Mikaelh:

Snabb utredning och bra timing - dagen före valet. Rofl.

Tragiskt om han gjorde det själv, men det är inte så troligt. Vem står och ristar in ett hakkors i pannan?

Tydligen en skev SD anhängare


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av TobbeW:

Har jag sagt att MP vill bygga ut kärnkraften? Det jag säger är att det är en omöjlighet att erhålla 100% vind/sol/vattenkraft på 10 år. Därför måste Sverige importera el från kolkraftverk eller gas för att försörja hela Sverige med el. En röst på MP är därför en röst på kolkraftverk.

"Sverige ska exportera el till andra länder, men INTE kärnkraft." Ja, om ca. 50år kan det bli aktuellt. Vi har ingen chans att exportera förnyelsebar energi i dagsläget. Vi måste snarare utbilda länder om miljövänlig teknologi. Tänk på att Sverige står fr 0,08% av utsläppen i världen. Vi måste tänka internationellt i denna fråga.

Jag intresserar mig inte för vad vi "ska" göra. Det är bara ord. Sverige "ska" även bli världens bästa land i alla punkter. Men HUR. Det är tillvägagångssättet som skiljer de båda blocken åt. Alla vill Sveriges bästa, men många väljer olika vägar. Jag anser att alliansens väg är den bästa av två alternativ.

Jag har aldrig sagt att du har sagt det

Om du hade tittat på utfrågningen med Maria Wetterstrand så hade du hört att hon inte sade något bestämt datum. De rödgröna har kommit överens att behålla kärnkraften tills man kan börja ersätta den med andra förnybara energikällor.

Hade du läst på så hade du vetat att våra svenska kärnkraftverk MÅSTE läggas ner om ca. 15 år p.g.a. "ålder". Eftersom MP inte tänker bygga nya, så innebär alltså detta att kärnkraften läggs ner om ca 15 år. Hon säger det givetvis inte rakt ut. Men det är konsekvenserna av att säga "Vi tänker inte bygga ut kärnkraften"

Medlem

Var bara tvungen att citera detta från aftonbladet angående David von Arnold Antoni

Citat:

Förvånad över beskedet
Själv är han mest förvånad.
– Rättsläkarens intyg är inte sanningsenligt, säger han till Aftonbladet. Jag accepterar inte hans bedömning.
– Det jag sagt i min anmälan är riktigt. Jag blev överfallen av två män som ristade in ett hakkors i min panna.
Men polisen tror dig ju inte.
– Det vet jag inget om.
Kan vi få fotografera din skada i pannan?
– Nej.

haha fy fan vad tragiskt


signatur

Suup homie

Medlem

Guilty until proving innocent?

*"Den 13 september. Jimmie Åkesson skickar ett öppet brev till de andra partiledarna om "det eskalerande våldet från extremvänstern". Han beskriver händelsen som "det värsta övergreppet i partiets historia och kanske även ett av de värsta politiska dåd vårt land har sett i modern tid."

* Den 15 september. SD skickar två pressmeddelanden där von Arnold-fallet nämns. Ett där SD Malmö bjuder in partiföreträdare från andra partier till en manifestation mot "det vänsterextrema våldet".

* Sverigedemokraterna har också uttalat sig om von Arnold i utländska medier. Till danska Ekstra-Bladet understryker Kent Ekeroth (SD) att von Arnold sagt att de som överföll honom talade "med arabisk brytning". Ekeroth skyllde överfallet på invandringen och sa att "de tar med sig sin våldsamma politiska kultur hit".

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1242168/Sa-har-SD-anva...

-----

En annan sak jag fann ganska intressant är följande:

* Den 14 september. SD skickar ut ett nytt pressmeddelande i vilket Jimmie Åkesson upprörs av att statsminister Fredrik Reinfeldt apropå von Arnold-historien sagt att Sverigedemokrater driver fram ett "i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor och inte ska bli förvånade om sådant händer". Jimmie Åkesson säger i pressmeddelandet att "det är fruktansvärt att en statsminister legitimerar våld".

Här plockar SD återigen fram det stora martyrkortet och försöker i bästa offeranda vrida något ganska logiskt till att Reinfeldt legitimerar våld. Visst ska man inte behöva bli utsatt för våld trots att man har radikala åsikter, men att konstatera att det tyvärr är just så är inte att legitimera det. Att det finns folk som använder våld som ett motargument är ingen nyhet. Så kommer det alltid att vara, det är synd men sant.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Kan inte annat än att hålla med Mikaelh

Medlem

weizenbier: Jag röstar på SD just p.g.a att de pratar om assimilering. De som kommer till Sverige ska acceptera våra värderingar om jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati. Annars ska dom skickas tillbaka. Tänk dig när Sverige består till 20% av såna som inte alls respekterar demokrati samt kvinnors och homosexuellas rättigheter.

Vi måste se till så att folk blir både integrerade och assimilerade. Och då menar jag inte att dom ska sluta äta sin mat, sluta sjunga sina sånger och så vidare - utan jag pratar om humana värderingar. Utan de humana värderingarna existerar inte Sverige. Vi är ett land byggt på solidaritet och jämlikhet.

Skrivet av weizenbier:

sen när blev norrlänningar en egen ras?

Sen när blev islam en ras? Sen när blev invandrare en ras?

Jag tror inte ens att raser existerar, alltså är ordet rasism överflödigt.

Ditt påstående om att det inte finns några invandrare i Norrland är felaktigt.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av MFC:

varför får jag vibbar från 30-talets tyskland?...

... ah just det!

http://mfc.elmberg.net/files/images/arbeit_macht_frei.jpg

...och den där är ju verkligen äkta!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

weizenbier: Jag röstar på SD just p.g.a att de pratar om assimilering. De som kommer till Sverige ska acceptera våra värderingar om jämlikhet, yttrandefrihet och demokrati. Annars ska dom skickas tillbaka. Tänk dig när Sverige består till 20% av såna som inte alls respekterar demokrati samt kvinnors och homosexuellas rättigheter.

Tycker du det är kvinnors rätt när SD vill att en typiskt svenskt familj ska bestå av en man som arbetar hårt och en kvinna som nästan enbart är hemma och gör vardags sysslor om dagarna?

Sen verkar du inte heller förstått att många inom SD inte finner homosexuellas rättigheter som just rättigheter

Dags att ta reda på lite mer fakta om vilka du röstat på ?

Skrivet av Mikaelh:

Vi måste se till så att folk blir både integrerade och assimilerade. Och då menar jag inte att dom ska sluta äta sin mat, sluta sjunga sina sånger och så vidare - utan jag pratar om humana värderingar. Utan de humana värderingarna existerar inte Sverige. Vi är ett land byggt på solidaritet och jämlikhet.

Visst måste vi få folk att bli integrerade i samhället, assimilering är dock ett barbariskt sätt att få några vilsna människor att känna sig trygga genom att radera nyanländas individualitet och historia till en syn som just DU kanske har av hur en svensk ska vara

Så iden med att både integrera och assimilera motverkar varandra ganska kraftigt

okunskap?

Skrivet av weizenbier:

sen när blev norrlänningar en egen ras?

Skrivet av Mikaelh:

Sen när blev islam en ras? Sen när blev invandrare en ras?

Jag tror inte ens att raser existerar, alltså är ordet rasism överflödigt.

när sa jag islam är en ras?
Du däremot påstod jag var rasistiskt mot norrlänningar, nu får du allt elaborera det där!
fast jag tror ordet du sökte var fördomsfull mot norrlänningar..

Skrivet av Mikaelh:

Ditt påstående om att det inte finns några invandrare i Norrland är felaktigt.

du försöker undvika att svara på mina frågor för jag har inte sagt att det inte finns några invandrare i Norrland utan jag frågar hur invandrar situationen är där du är uppväxt(vart?) och där du bor nu och varför du tycker det är en sån himla misär med just invandringen

alltså din egna personliga uppfattning som du fått i verkligheten utan inflytande från internet och media


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Tycker du det är kvinnors rätt när SD vill att en typiskt svenskt familj ska bestå av en man som arbetar hårt och en kvinna som nästan enbart är hemma och gör vardags sysslor om dagarna?

Läs deras partiprogram.

Skrivet av weizenbier:

Sen verkar du inte heller förstått att många inom SD inte finner homosexuellas rättigheter som just rättigheter

Dags att ta reda på lite mer fakta om vilka du röstat på ?

Läs deras partiprogram.

Skrivet av weizenbier:

Visst måste vi få folk att bli integrerade i samhället, assimilering är dock ett barbariskt sätt att få några vilsna människor att känna sig trygga genom att radera nyanländas individualitet och historia till en syn som just DU kanske har av hur en svensk ska vara

Så iden med att både integrera och assimilera motverkar varandra ganska kraftigt

Beror på vad man menar med assimilation. Det jag menar är alltså svenska värderingar, inget annat.

Skrivet av weizenbier:

när sa jag islam är en ras?
Du däremot påstod jag var rasistiskt mot norrlänningar, nu får du allt elaborera det där!
fast jag tror ordet du sökte var fördomsfull mot norrlänningar..

Jag överanvände ordet på ett ironiskt sätt. Det borde du ha förstått vid det här laget efter vad jag har skrivit.

Skrivet av weizenbier:

du försöker undvika att svara på mina frågor för jag har inte sagt att det inte finns några invandrare i Norrland utan jag frågar hur invandrar situationen är där du är uppväxt(vart?) och där du bor nu och varför du tycker det är en sån himla misär med just invandringen

alltså din egna personliga uppfattning som du fått i verkligheten utan inflytande från internet och media

Men lol.

Jag har redan skrivit att jag har vuxit upp i ett område med invandrare - ett område där man har lyckats integrera och delvis assimilera invandrarna. Jag har alltså positiva erfarenheter av en LYCKAD invandring.

Got it now?

Dock går det inte alltid så bra med integrering och allra minst assimilation. På 90-talet hade vi två områden i Sverige som räknades som segregerade - nu har vi ett 160-tal.

Det är svårt att integrera alla i ett så litet land när invandringen ligger på 100000 per år. Därför ser jag det som logiskt att begränsa invandringen till en mer normal nivå - som våra grannländer.

Då är det lättare att integrera och assimilera dom som kommer.

Och btw är 95% av dom som fått uppehållstillstånd i Sverige under de senaste åren inte regelrätta flyktingar. Jag anser att vi främst ska hjälpa flyktingar.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greger:

Eller så är det bara en bra sak att dom uppmanar folk att ha nolltolerans mot rasism, personligen så tycker jag rasism är förkastligt.

Vad tycker du, Mikaelh?

Givetvis är rasism förkastligt. Det svenska folket är nog det minst rasistiska i världen. Rasism från invandrare är mycket vanligare.

Fast invandrare tillhör det svenska folket så där faller det hela, om nu inte invandrare är en homogen grupp.

Och du förstår nog varför det kan vara knepigt att bunta ihop människor från alla sorters kulturer till en grupp.

Skrivet av MikaelH:

Haha. Snacka om rasism mot norrlänningar och Norrland där. Och en massa okunskap dessutom. Fast alla fördomar och all rasism grundas ju på okunskap.

Att kalla det rasism mot norrlänningar och norrland är helt fel ordbruk, speciellt då den okunskap inte baserar sig på att norrlänningar skulle vara mindre värda, bara helt vanlig okunskap.

Och det förminskar det hemska som faktiskt är rasism, och vad rasism har gjort mot den mänsliga rasen och den skada som fortfarande görs på grund av rasism.

Jag hoppas du lär dig av din sista paragraf där, för det finns nog något som du själv har ofantligt många fördomar om och även troligen inte orkar söka kunskap bortom det som redan stödjer din synvinkel på sagda fördom.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Läs deras partiprogram.
Läs deras partiprogram.

Kunde du inte komma på ett bättre svar?
två gånger också!

Skrivet av Mikaelh:

Jag överanvände ordet på ett ironiskt sätt. Det borde du ha förstått vid det här laget efter vad jag har skrivit.

OK.. lol

Skrivet av weizenbier:

du försöker undvika att svara på mina frågor för jag har inte sagt att det inte finns några invandrare i Norrland utan jag frågar hur invandrar situationen är där du är uppväxt(vart?) och där du bor nu och varför du tycker det är en sån himla misär med just invandringen

alltså din egna personliga uppfattning som du fått i verkligheten utan inflytande från internet och media

Skrivet av Mikaelh:

Men lol.

Jag har redan skrivit att jag har vuxit upp i ett område med invandrare - ett område där man har lyckats integrera och delvis assimilera invandrarna. Jag har alltså positiva erfarenheter av en LYCKAD invandring.

Got it now?

så har du alltså bara upplevt en positiv invandring med egen erfarenhet och du röstar på SD även fast du inte erfarit någon negativitet inom invandringen, men du vill dock assimilera invandrare till svenska värderingar

har jag förstått dig rätt nu?

Skrivet av Mikaelh:

Dock går det inte alltid så bra med integrering och allra minst assimilation. På 90-talet hade vi två områden i Sverige som räknades som segregerade - nu har vi ett 160-tal.

källa på att vi har 160-tal segregerade områden? gärna med en konkret lista och fakta

Skrivet av Mikaelh:

Det är svårt att integrera alla i ett så litet land när invandringen ligger på 100000 per år. Därför ser jag det som logiskt att begränsa invandringen till en mer normal nivå - som våra grannländer.

Då är det lättare att integrera och assimilera dom som kommer.

Och btw är 95% av dom som fått uppehållstillstånd i Sverige under de senaste åren inte regelrätta flyktingar. Jag anser att vi främst ska hjälpa flyktingar.

Mikaelh först och främst så antingen integrerar man eller så assimilerar man, det är lite svårt att göra båda vilket jag redan påpekat för assimilering tar bort hela syftet med att integrera

jag håller dock med om att det kan vara ett smart drag att begränsa just invandringen ett tag men SD är inte rätt parti för att förbättra situationen för alla utan dem riktar in sig på dem som är Oroliga över något dem inte har en anledning för


signatur

Suup homie

Medlem

Snart beger jag mig till vallokalen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Snart beger jag mig till vallokalen.

Intresseklubben antecknar detta omedelbart...(not)


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Skriv svar