14-åring tvångsomhändertagen för spelmissbruk

Inaktiv

Ett special fall :/


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

WeX
Medlem

de får börja skicka med en tazer till alla föräldrar som köper dator åt sina barn, så de kan ge dem en omgång när de blir för glada i datorn. då lär de sig. ungefär som ett elstängsel till hagen.


signatur

Boom headshoot!

Medlem

Inför obligatorisk barnuppfostran 10 poäng, vissa föräldarar borde absolut inte vara föräldrar.

Inaktiv

Föräldrar är den primära orsaken till att det finns idioter i samhället.

Medlem
Skrivet av WeX:

de får börja skicka med en tazer till alla föräldrar som köper dator åt sina barn, så de kan ge dem en omgång när de blir för glada i datorn. då lär de sig. ungefär som ett elstängsel till hagen.

I'm with him ^

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Ett special fall :/

Njae. Skulle mera tro att fall som detta (Vi ska nog egentligen inte kalla detta fall) är vanligare än vi vill tro.
Många av oss på IRC´n till FZ kan sitta och snacka i flera timmar, för att sedan komma tillbaka efter vi ätit eller dylikt.
Och då är det bara IRC. inte så farligt kan man tycka, men det påverkar livet mera än man tror.
En sån simpel sak som stavning, hur man uppfattar andra, samt den sociala delen kan vridas till det bättre, men oftast till det sämre tack vare ord, stavningar och förkortningar som dagligen hittas på.

Jag själv har varit sjukt insnöad i diverse spel, det började nog för mig med MMORPG´t SWG.
Jag satt dag och natt, åt framför datorn osv osv.
Många av mina vänner spelade samtidigt, men dom slutade när dom insåg att det inte gav något och det fanns ett liv utanför datorn bara man söker.

Man kan nog även lätt sätt all skuld på föräldrarna, men om inga gränser satts från början så är det fruktansvärt svårt än om inte omöjligt att börja ändra på dom vid 14-15 års ålder.

Jag tycker det är bra att denna åtgärd görs.
Men det kan slå fel på alla familjer där barn spelar 2-5 timmar om dagen.
Många föräldrar tycker fortfarande det är fel.
Och det är det, är man för ung ska man inte sitta framför datorn FÖR mycket.

Hade kunnat skriva mera, grymt roligt att prata om sådanna saker, men nu skriker barnen jag vaktar, så jag måste gå och bygga lite lego

// Hansen

Medlem
Skrivet av Brander:

Föräldrar är den primära orsaken till att det finns idioter i samhället.

Så kan man nog se det.
Men även med bra föräldrar så går det väldigt snabbt utför.
Barnen´s hem är inget fängelse, samt barnen har ett liv utanför hemmet, och måste så få ha.
Det räcker med ett par dåliga föräldrar som har en unge i skolan så dras många barn till denna "annorlunda och revolterande kompis"
Då börjar problemen.
Så peka inte finger på alla föräldrar, peka finger på dom där föräldrarna som jobbar HELA tiden och ser TV´n som en barnvakt...

Medlem

stackars pojken, han kommer att tappa så mycket skills


signatur

i want you

Medlem

När man blir äldre så inser man (förhoppningsvis) att andra saker så som att jobb eller flickvän/pojkvän blir lidande. Fram tills det så tycker jag allt föräldrarna har en del ansvar.

Låter ju dock lite som att det är tafatta föräldrar som viker sig för en "våldsam" pojke. Jag vet själv jag blivit "våldsam" när jag var mindre och inte fick som jag ville. Men det hjälpte föga.

Tvångsomhändertagen låter som det gör mer skada än nytta, de måste ju kunna prata med sitt barn.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

Tycker det var rätt gjort att han fick vård. En dag kommer han vara tacksam för hjälpen han får.
Att föräldrarna själva inte klarade av det kan jag förstå, vissa tonåringar blir frjvliga (Finns otaliga filmer om liknande problem, dock ingen film om dataspelsmissbrukare vad jag sett än).
Har själv spelat ovanligt mycket spel sen jag var sex-sju år, men har haft kompisar att umgås med så har inte bara vuxit upp framför datorn, men skulle tro att de som inte har kompisar lätt fastnar i datorn (får man inga kompisar i riktiga livet så får man ialla fall bekanta genom spelen/forumen/chatterna. Bara att gå med i en klan så har man en hög kompisar att chatta med, men då har man blivit "fast" i datorn).

Jag hade "kompisar" innan jag började på gymnasiet och jag vet att jag satt mer då med datorn... (ifs var det inte kompisar som jag umgicks med på fritiden, bara efter skolan...) men nu är det mest enformigt... utan datorn och utan kompisar. Att stänga in sig helt och hållet är inte okej, och i hans fall gick det för lång, men om det bara berodde på datorn låter jag vara osagt... jag stänger också in mig, fast utan datorn och vems fel det är vet jag inte... vet inte rikigt vad jag vill ha sagt men va fan.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av Salinsky:

Åhnej, en 14-15 åring blir agressiv fall han inte får Sitta framför datan. Varför är det så svårt för Föräldrarna att ta Datorn i från han och Säg åt han på Skarpen att han för i helvete få skärpa till sig å fatta att han må gå till skolan å sköta den. Förbannade snor unge... Borde fått en smäll så kanske det har gått in något i huvudet på han.

hahaha, hoppas det inte stämmer att du hoppat av skolan som det står i din profil när du skriver sådär, annars kanske du med borde få en smäll.

Inaktiv

Det är så dom ska tas! I väg med alla minderåriga CS- och WoW-missbrukare till urangruvorna!

Medlem

Jag gissar att han spelade WOW så nu måste vi kasta skit på Blizzard! Eller inte... I den åldern har man ingen riktig koll på vad som är viktigt och man tänker inte så mycket längre än fram till datorn. Been there done that men jag fixade till skolan i ett andra försök.

Bra av dom att slänga in han på "speltorken" iallafall, med sådana här fall kan det gå illa. Tro mig jag vet!


signatur
Medlem

Läste nyss det i tidningen är ju den där Mikael Ericsson som är helt okunning om datorspel på Nogame som snacka med pressen.

Förväxla ju Postal2,Fear och Bf2 till samma spel på en nyhetsraport då vart man helt *jaahaa* mot han, kan väll hålla med om man inte bli helt isolerad helt och sköta skolan lite iaf.

Medlem

Föräldararnas fel tycker jag.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

stackars föräldrar

Knappast.
Det är helt och hållet deras ansvar från grunden.

Sj e man 17 år typ när jag nådde 14-15 år
slutade mina föräldrar sätta gränser överhuvud
taget varför? Jo var mogen att ta hand om det
mesta själv men vissa kanske inte klarar av det.

Sen att stackars 8-11 årningar redan sitter och spelar WoW eller Cs är skandal ni ska vara
ute o leka!

Inaktiv

Låter typ som mig när jag var ung.. Spelade Quake typ dygnet runt och sket i skolan...

Medlem

Som förälder är man maktmissbrukare, man tror att allt man säger och gör är rätt och barnen har ingen talan alls och får inte bestämma över sina egna liv. Varför inte försöka locka honom bort från datorn i stället? Hela familjen kan ju åka och bowla eller åka go-cart, försök få barnen att hitta ett nytt intresse, för jag är nog ganska säker på att den där ungen hatar sina föräldrar mest av allt nu och de vill man nog absolut inte som förälder.

När jag var liten så hade vi så kul ute att vi aldrig ville sitta inne. Vi lekte röda vita rosen nästan hela tiden efter skolan.
Dagens ungdom är verkligen fördärvade. Sitter ni inte framför datorn så är ni ute och slåss istället.

Nej på min tid var vi alla vänner!


signatur
Medlem

deta hela låter ganska tamt och fjompigt. ungen varken knarkar snor bilar, misshandlar eller ens snor kreditkort på nätet och åker dit ändå snacka om i-land, gissar på en tragisk alkoholiserad enbarnsmamma som inte kan motivera sin unge att plugga 4 år till för att bli skogshuggare eller vad man nu blir i dalarna och vill kunna supa ifred och skickar bort ungen.

i bästa fall så kan kommunen försöka visa på vilka framtida kurser som kan t.ex lära ut yngre hur man kan lära sig själv att göra kreativa saker med datorn.

Medlem

Han kanske hadde jätte dålig självförtroende, mobbad i skola, problem att ta ansvar för sitt liv...

Medlem

Som många andra har sagt kan allt börjat med mobbning i skolan. Sen fann han magin i spel. som alla vet blir man en av spelet och tänker inte på något annat. kanske bara i spelens värld han fan sitt lugn och kom ifrån mobbning och alla nedtryckningar o tyngder på hjärtat?

Medlem

haha! det låter som mig när jag va i den åldern.. satt och spelade ultima online under varje fri minut på modemet.. fick ta utskällningar en gång per månad pga. kostnaderna. men de va det värt =D

Medlem

Vad skiten än berodde på så var något tvunget att göras då han tydligen sket i skolan och hade hamnat i samhällets C-liga när han kommer upp i åldern. Vems fel allt är går alltid att sia om men då vi absolut inte vet hela händelseförloppet ska man nog vara försiktig med att dra alltför feta amatörslutsatser.


signatur
Medlem

Bra att han får hjälp iaf, om det nu är det han behöver.

En sak som jag stör mig på, dom tar upp att barnen blir sura när dom stänger av datorn. Självklart blir dom det! Tror nog X hade blivigt lite sur med om jag ryckt en bok ur handen eller stängt av TVn mitt framför näsan på dom

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:

300 frånvarotimmar i 8an

Jag hade 0 frånvarotimmar i gymnasiet och spelade många timmar per dag

Inaktiv
Skrivet av ReDog:

Bra att han får hjälp iaf, om det nu är det han behöver.

En sak som jag stör mig på, dom tar upp att barnen blir sura när dom stänger av datorn. Självklart blir dom det! Tror nog X hade blivigt lite sur med om jag ryckt en bok ur handen eller stängt av TVn mitt framför näsan på dom

Kanske inte tv:n, där är det bara att slå på den igen & byta till rätt kanal.. man förlorar inget (sålänge det inte är mitt i en upplösning)
Men om nån hade slitit en bok ur min hand & dragit ur bokmärket så hade jag blivit redigt förbannad.

Skrivet av g4bb3h:

deta hela låter ganska tamt och fjompigt. ungen varken knarkar snor bilar, misshandlar eller ens snor kreditkort på nätet och åker dit ändå snacka om i-land, gissar på en tragisk alkoholiserad enbarnsmamma som inte kan motivera sin unge att plugga 4 år till för att bli skogshuggare eller vad man nu blir i dalarna och vill kunna supa ifred och skickar bort ungen.

i bästa fall så kan kommunen försöka visa på vilka framtida kurser som kan t.ex lära ut yngre hur man kan lära sig själv att göra kreativa saker med datorn.

Tycker det var väldigt okänsligt av dig!


signatur
Inaktiv
Skrivet av Haledor:
Skrivet av KlosterKatten:

300 frånvarotimmar i 8an

Jag hade 0 frånvarotimmar i gymnasiet och spelade många timmar per dag

samma här, har spelat en hel del i mina dar (å spelar fortfarande) men har då inte en enda frånvarotimme på grund av det... sånna som håller på så borde skärpa sig!

Sen håller jag me om det som dofilusåkaffe skrev om att när han var liten så hade man aldrig så kul som man hade utomhus... datorn va bara en absolut sista tillflyktsort om det typ va feta ovädret ute samtidigt som det låg folk å sov i hela huset så att man inte kunde leka inomhus... då blev det nån form av multiplayer spel, oftast fifa -99 på den tiden det begav sig...


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Skriv svar