Nytt grafikkort men vilket?

Medlem
Skrivet av PaddanL:

7900GT är fortfarande inte prisvärt, Laxen. Sluta tipsa om det kortet.

Är du dumm eller? 7900gt får bättre resultat i både hl2, prey, oblivion och 3dmark. Jag kommer aldrig att sluta tipsa om det kortet.

jämför själv
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/

tönt...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Du måste ju vara en smula handikappad. 7900GT är ett skapligt kort, men inte prisvärt!
Om du tittar på jämförelserna mellan X1900GT (som nu bör ersättas med X1950Pro) och 7900GT så ser du en skillnad på typ 5-10 FPS. Den skillnaden motsvaras inte av prisskillnaden på runt 500-1000 kr. 7900GT-kortet i jämförselsen är dessutom ett 7900GT Top som går loss på 2800 kr, som är 1000 kr dyrare än X1900GT enligt prisjakt.se.
För att det ska vara värt att köpa ett 7900GT måste alltså kortet prestera runt 40-50% bättre än X1900GT (eller X1950Pro som nu gäller) vilket det inte gör!

Lägg av nu.

EDIT: Editerat, kolla senaste skrivna meddelande.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Laxen är nog en Nvidia-fanboy

http://wiki.fz.se/Fanboy

Inaktiv

Nånting är ju vaj med tomshardware... Här är samma inställningar fast med annorlunda resultat...
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Bra sagt Nissepistol, spot on.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag är inte fanboy av ATI. Som du ser har jag själv ett 7900GT, av modell väldigt-icke-prisvärt (Bra bit bättre än 7900GT Top). Detta då jag fick en löjligt bra deal på systemet.

Jag har väl bevisat att jag inte är bakom flötet med mina resonemang?
Fattig? Ja det kanske man får kalla mig då jag lever på typ 4000 kr per månad som student. Men om du är så rik, varför har du då ett 6800GT? Och varför lägger du bud på 2500 kr på ett begagnat 1900XTX? Kan du inte köpa ett nytt? Eller vill du köpa det för att det ger bra prestanda per krona? Precis som att välja ett X1900GT/X1950Pro framför 7900GT.

I rest my case.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Kolla resultaten då. Och dessutom e jag inte dum som du, jag väljer att inte köpa nytt när jag kan spara mycket pengar på att köpa begangnat, då kortet är presis lika bra som ett nytt. Det är inte som en bil som blir sämre med tiden om man sköter det bra.
Jag menar inte att du e fattig, det var bara ett uttryck.

Ett 1900xtx är bättre än ett 7900gt, det är sant. men också dyrare. Därför valde jag att eventuellt köpa kortet av honom. Och det är INTE som att välja x1900gt/X1950Pro framför 7900gt.
Jag pratar 1900xtx...

http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa2/kAFqok.gif
Som du ser så får 7900gt bättre resultat än två av dina jävla kort.

Jag ska nog köpa ett x1900xtx nu, eller eventuellt vänta tills rd600/g80 korten kommer.

End of discussion.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Men snälla. Det har aldrig varit fråga om vilket kort som är bäst. Det finns något som heter pris/prestandajämförelse. Helt enkelt: kort1 ger 8 enheter prestanda och kostar 10 kr. Kort2 ger 7 enheter prestanda och kostar 8 kr. Det ger, kort1: 0.875 enheter prestanda per krona. Kort 1 ger 0.8 enheter prestanda per krona. Tanken med detta är att betala så lite som möjligt för så mycket prestanda som möjligt.
För att ta länken du skickade som exempel:
Det är dumt att betala 2500 kr för något som ger 52 enheter prestanda (0.0208p/kr) när man kan köpa något för 1800 kr som ger 50 enheter prestanda (0.0277p/kr). Det måste ju ändå till och med du förstå?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

PaddanL hur orkar du ens diskutera?
Tror nog alla vet att du har rätt, det ska inte behöva bevisas med enheter :P:


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Nån måste väl sätta ned foten och säga ifrån! Tack paddanl för att du visar vart skåpet ska stå!!!!

Inaktiv

Äh, du vet hur det är. Om en lärare i skolan hittar en 8 åring som inte kan läsa så måste man ta till specialmetoder. Se detta som ett slags OBS-klass

Men nu får det nog vara nog


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jo jag skulle det. För att det spelar inte så stor roll om det kostar lite mer. Men jag vet vad du e inne på.

Jag har bestämt mig för att vänta på dx10 korten ialla fall.

Du gillar ati och det finns ju många bra skäl till det. x1xxx serien har varit mycket framgångsrik. Jag hoppas dock på att Nvidia släpper bra kort nu i vinter. Rd600 serien verkar ju också mkt bra.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Nånting är ju vaj med tomshardware... Här är samma inställningar fast med annorlunda resultat...
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Det är för att du blandat ihop 2.0 och 3.0 testerna...

Här är länken som laxen borde lämnat:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Men om man tittar på THW så är det ju denna länk som är intressant i denna argumentation:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Och uppenbarligen så anses 1900GT vara det mest prisvärda kortet... sedan 1800XL och sen 7900GT Top ....

Nu behöver ni inte argumentera längre med THW som referens... och eftersom laxen är den som använt sidan som uppbackning så är väl argumentationen över eftersom hans bevis håller med paddan...

Inaktiv

Laxen verkar skönt konstig... Lite avskyvärd men ändå så god!
PaddanL har helt rätt!
Laxen, köp vad f*n du vill, det är din plånbok och ditt värdelösa liv.

/TJO! from the top!


signatur

BF2 Stats I Medlem i PHD
Dator¤ Asus A8N-SLI Premuim ¤ AMD 3500+ ¤ 2GB RAM ¤ XFX 7800GT ¤ 250GB SATA2 ¤ Samsung 930BF ¤

Medlem

aa direkt värdelöst är det ju inte, Det är snarare min plånbok som får lida
Tack SidPao för infon, såg inte att THW hade en Pris/prestanda-förhållande test. Jag hade nog endå valt x1900gt trots att 7900gt får lite bättre resultat. Dessutom är den ju ett par hundra lappar billigare och så kan man ju köra Antialiasing och HDR samtidigt vilket är najs.
Ville bara påpeka i denna tråd att 7900gt ger mkt bra prestana i spel och har riktigt bra överklockningsmöjligheter.

Angående min pluska: pengar kommer pengar går/grafikkort kommer grafikkort går. Så kommer det alltid att vara, i alla fall för min del.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Oj nu vände man kvickt kappan efter vinden... Kul att människor kan bli upplysta och se sanningen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Haha, paddan blev ägd!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325487
Det tycker jag är bland de mest prisvärda korten för tillfället.

Inaktiv

Va?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

syftade på det.

Inaktiv

Det är ju som att jämföra två bilar, där den ena är snabbare på 0-100 medan den andra än snabbare mellan 100-200. Det är prestandan i spel som avgör, inte i ett testprogram med vissa inställningar. Läs det som skrivits i tråden.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

syftade på det.

ja me

Skrivet av PaddanL:

Det är prestandan i spel som avgör

Som du såg så hade 7900gt typ 10+ FPS i alla spel i deras tester med avsteg från 3dmark, då 1900gt sloopa som fan av någon anledning. frågan är om det är värt 300 spänn att få ca 10 mer Fps. Kanske inte...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Men vart får du 300 kr ifrån? X1900GT = 1700 kr. 7900GT = 2400 kr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Faktum är att 7900GT Top som dom använder hos THW kostar 2694kr som lägst.... medans den billigaste varianten av ett vanligt 7900GT (vilket inte presterar lika bra) kostar 2329kr...

1900GT kostar dock som lägst 1716kr....

Så nästan 1000:- mer .... men nu orkar jag inte bry mig mer om detta...

Jag håller helt med paddan... förstår väl vad laxen menar till viss del.. men no....

Medlem

My bad, de klåparna... det var ett 7900gs, när jag sökte med pricerunner så fick jag upp ett 7900gt som låg på 2000:- Men när jag klickar på länken så kommer 7900GS fram, GS?
inte undra på att jag blev desorienterad grrr.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Jag slog till på ett 7600GT som var fabriksöverklockat och är MKT nöjd med det. Räcker gott och väl för mig. Men senare ivår ska jag sikta på DX 10 kort i samma prisklass. Har hört att 8600 klassen kommer i april, vars kort är DX 10 kompatibla och ligger i prisklassen 1500-2000 kr.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag slog till på ett 7600GT som var fabriksöverklockat och är MKT nöjd med det. Räcker gott och väl för mig. Men senare ivår ska jag sikta på DX 10 kort i samma prisklass. Har hört att 8600 klassen kommer i april, vars kort är DX 10 kompatibla och ligger i prisklassen 1500-2000 kr.

Oh.. 8600? Dom går bakåt?
Aja, jag väntar på ATI's DX10 kort.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag slog till på ett 7600GT som var fabriksöverklockat och är MKT nöjd med det. Räcker gott och väl för mig. Men senare ivår ska jag sikta på DX 10 kort i samma prisklass. Har hört att 8600 klassen kommer i april, vars kort är DX 10 kompatibla och ligger i prisklassen 1500-2000 kr.

Oh.. 8600? Dom går bakåt?
Aja, jag väntar på ATI's DX10 kort.

Sedan ATIs Radeon R300-kärna (Radeon 9700) och nVIDIAs FX-serie så har det varit rätt standard att tillverkarna har börjat med att släppa sin värstingmodell först.
Några månader senare så introduceras mer mellanklassmodeller samt budgetmodeller som då har samma förstasiffra, men ett lägre värde i nästa steg (och några miljarder olika suffix för varje serie med så man knappt kan hålla reda på vad som är vad).
Förmodligen så kommer det väl någon budgetmodell som lär heta något i stil med Geforce 8300 från nVIDIA med.

Medlem
Skrivet av Fierce_Swe:

Ska du verkligen inte vänta ett par månader till och se vad som kommer???

Shut It.

Inaktiv

HAHA... Så skönt sjuka alla är i denna tråden... Nä fyfan, nu e de dags att lägga sig.. Men vad tror ni? Kan man lira 3D PINBALL på högsta inställningarna med X1900GT el. är 7900GT vassare? Fan, man vill ju inte att flipperkulan ska lagga när man kör "raids"... hahaha... SOV GOTT!!


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

boom! headshot

12
Skriv svar