Uppdatering av dator, experthjälp behövs!

Medlem
Uppdatering av dator, experthjälp behövs!

Hej på er!

Har på senast tiden (efter min WoW period), till min fasa, upptäckt att min dator helt enkelt inte räcker till för de senaste spelen, jag måste alltså uppgradera! Jag känner att jag inte behöver köra på högsta upplösningen med allt på max, men vill ändå ha lite mer OOMPF! än min gamla dator. Bör noteras att jag är riktigt dålig på hårdvaror, så det är här ni kommer in!

Det jag har nu är (Tagit från enhetshanteraren)
AMD Athlon 64 Processor 3200+
2,21 GHz
1.0 GB ram
NVIDIA GeForce 6800 128 MB

Kruxet här är att jag arbetar som tidningsbud, vilket betyder att min ekonomi är något begränsad (mat och min fina två tar det mesta av pengarna!). Men nu kommer skatteåterbäringen!

Funderar på att köpa detta uppgraderingspaket: Länken

Om ni inte orkar trycka på länken så är det följande jag får (köpa):
1 Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1 Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1 GoodRam Hi-Performance Platinum 2x512MB (tot. 1024MB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5
1 ESD-armband, engångs för användning vid egen montering (w00t!)

Lite av detta är grekiska för mig (ok, en hel del!), men vad tycker ni. Blir det en prisvärd uppgradering och tror ni att spelen flyter på lite bättre? Efter lite rådfrågning av Real life kompisar (Dem finns! ) så upptäckte jag att min grafikkort som jag köpte mellan stenåldern och bronsåldern, inte stöds av detta moderkort. Därför funderar jag på något prisvärt (billigt och bra!) grafikkort att gå med detta paket.

Något att ha? -> Connect3D Radeon X1300XT 256Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express
eller Connect3D Radeon X1650Pro 256Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express - Vad är det för skillnad?

Sen har vi den största brodern: Hightech Excalibur ATI Radeon X1650Pro ICE-Q 512MB DDR2 TV-out HDTV DVI AVIVO RETAIL AGP - Antar den är bäst.

Lite fundersam över de två översta, bra pris för bra kraft? Eller är det tredje grafikortet minimum för en bra (bättre än den jag har) spelrig?

Eller har ni något annat grafikkort att rekommendera?

Tacksam för alla svar!

MVH

Charstone

Medlem

Jag inbillar mig att ditt nuvarande grafikkort (6800) är betydligt bättre än både X1300XT och X1650Pro.

Prova att titta t.ex. här:
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/2...
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Har jag fel? Helt enkelt är det ju inte att jämföra då spelen som används i de olika jämförelserna är olika.

I vilket fall som helst inbillar jag mig att CPUn är tillräcklig men att det är grafikkortet som behöver förbättras. Dessutom, använder du mer än 1GB minne? Kolla i task manager...

Medlem

Grafikkortet står för 70% av prestandan i spel. Inget av dom du nämner är tillräckliga för spel idag tycker jag.

ett 1950Pro eller 1950XT är minimum, kolla länkarna som johanp har i inlägget ovan.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av cammo:

Grafikkortet står för 70% av prestandan i spel. Inget av dom du nämner är tillräckliga för spel idag tycker jag.

ett 1950Pro eller 1950XT är minimum, kolla länkarna som johanp har i inlägget ovan.

Om man vill komma billigt undan så kan ett X1900GT (eller X1950GT, som jag iofs har för mig fått aningen försämrad prestanda jämföt med X1900GT-kortet för att inte konkurrera med X1950Pro för mycket) vara en idé då de inte ligger så långt efter Pro-kortet i prestanda.

Medlem

om du lägger ut pengar för en bra processor osv , borde du köpa ett likvärdigt grafikkort. det här är mycket prestanda för pengarna, samt att det stödjer DX10

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=152225

Medlem

Oneone du kanske inte läste vad han sa? Tidningsbud. Folk är inte gjorda av pengar.

x1900/x1950GT låter vettigt, mycket billigt på komplett.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

nj
Medlem

Ett annat förslag än paketet från datorbutiken vore det här paketet, det är visserligen ~120 kr dyrare, men då får du även dubbla mängden minne.
Komplett har dessutom riktigt fina priser på X1900GT/X1950GT (samt att jag såg att de just nu även säljer Sapphire X1950Pro 256MB rätt billigt som veckans erbjudande).

Medlem

Tack för alla svar, betyder mycket! Ska ta en titt på länkarna!

Vad tycker ni, med min budget kanske det är bättre att köpa mer RAM och ett lite bättre grafikkort istället för en ny CPU? Är bara rädd för att min CPU "laggar efter" och inte kan stödja det nya jag köper (vet inte ens om det stödjer PCI Express!)

Tankar?

Medlem

Fotnot: Jag som vill ha en tyst dator valde att uppgradera från det X1300Pro-kort (med kylfläns istf. fläkt) som medföljde min Dell-dator till ett 7600GS (även det med kylfläns): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093925

nj
Medlem

Tilläggas kan även, vilket inte nämnts alls i tråden, att Intel den 22 april kommer göra en prissänkning på sina processorer för att matcha AMDs priser (iom de gjorde en rätt rejäl prisdumpning nu i början av veckan).
Så om det inte är akut att köpa på en gång så kan du avvakta lite och se hur priserna utvecklas.

1
Skriv svar