Medlem
Snabb fråga

Hej,
Har tänkt uppgradera min processor och tittar lite hur mycket jag kan uppgradera utan att behöva byta moderkort.
Sitter på en AMD x2 4600 nu.

Har ett litet problem dock, har letat hur länge som helst men hittar ingen info om hur bra processor moderkortet jag har stöder, letat som besatt men utan att hitta något direkt relevant.

Jag har detta moderkort

http://support.packardbell.com/se/item/index.php?i=spec_sydne...

Någon som vet om det stöder en snabbare processor? Jag menar det är ju inget stort project att byta ut moderkortet med men vore skönt och slippa:)

Tack på förhand

nj
Medlem

Moderkortet borde stödja alla Athlon 64/X2-processorer som finns till socket AM2, du kan dock behöva uppdatera bios för det.
Vill du vara helt på säkra sidan så bör du dock kontakta Packard Bells support och fråga.

Medlem

Okay tack för svaret, har kollat på Packard Bells sida och även Asus men inte hittat den exakta modellen jag har.
Får försöka komma i kontakt med PB, annars antar jag att jag kan testa med ny processor, och går det inte är det bara och fixa ett nytt moderkort.
Föresten, måste man installera om windows om man bara byter CPU?
Har byggt mina sista system själv och alltid kört en ren windows installation, så jag har ingen koll på om man måste göra det om man enbart byter ut CPU

nj
Medlem

För just processor så är det inte så viktigt vad jag märkt, iaf inte om du byter processor inom samma serie (har förvisso främst bytt äldre Athlon XP-processorer i olika hastigheter).
Det kan vara lite värre att byta till en helt annorlunda processorarkitektur, eller från single core till dual core tex.

Medlem

Okay tack för svaret.
Tänkte byta till samma processor bara snabbare (6000+) så får väl se om det funkar, förhoppningsvis slipper man installera om:)

Inaktiv

Börjar folk redan uppgradera sin 4600!?

Vafaan, min är ju snart bara ett år gammal =<

Medlem

Gick jättebra att byta utan att installera om.

Har ett litet problem med systemet dock (som jag hade även innan jag bytte cpu).
Ibland när jag spelar spel med mer avancerad grafik på höga inställningar och mycket AA och sånt så stängs datorn av.
Jag vet, det låter som värmerelaterat, jag har haft såna problem förut när datorn bara bootar om och sen kommer man på att case kylningen är för dålig eller att cpun går alldeles för het.

Detta verkar inte vara fallet dock grafikkortet ligger på 50-55 i idle och 78 vid absolut max load (inga artifacts eller något heller) och CPUn går inte varm alls heller, och case temperaturen är jättesval med.

Vad kan den här instabilliteten bero på?
Den kom första gången efter att jag installerat om Vista.

Har flashat biosen idag och hoppas att det gör någon nytta.

Avstängningen händer BARA i vissa spel som tex Ghost Recon 2 och Company of Heroes, jag kan lira de flesta spel maxade utan några som helst probelm.

Några tips på vad jag kan göra/kolla?

Hoppas som sagt det löst sig nu med bios flashingen men inte säker

1
Skriv svar