Bästa 80mm chassifläkten?

Medlem
Bästa 80mm chassifläkten?

Hej, funderar på att byta några av mina 80mm chassifläktar, då jag kör fulltower så blir det några stycken och jag skulle vilja få lite tips om tysta och bra fläktar. Har kikat runt lite och man ser ju db på varje fläkt i shopparna, men finns det något man skall tänka på förutom db, eller är det bara att kolla efter det och köpa?

Finns det kanske några fläktar som utmärker sig för att vara bra och tysta, ska man ha kullager eller glidlager osv?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

nj
Medlem

Silentpcreview.com har en hel del tester av fläktar där de mäter luftgenomströmningen i ett chassi, ljudnivå, etc (dock så ändrade de mätmetod efter några tester så resultaten i de allra första testerna är nog inte helt lika exakta som de senare).

Du vill se efter vad fläktarna flyttar för mängd luft (CFM eller M^3/t brukar det anges i), ljudnivån givetvis (sedan kan det alltid andra missljud som kan uppstå i billigare fläktar).
Några vettiga tillverkare är ADDA, Nexus, Noctua samt Papst.

Medlem

tack nj, skall kolla upp sidan direkt


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Denna är rätt bra. Kompis har en sådan. Blåser på helt ok och tyst.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313116


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Inaktiv

Denna är också fin. Billig, blåser bättre och är tystare. http://www.webhallen.com/prod.php?id=37971


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack för tipsen grabbar. Paddan, den du länkade verkar ju för otrolig för att vara sann, men värt 35kr att ta reda på. Tack igen.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

det har jag redan gjort. den tickar. högst irriterande.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det har jag redan gjort. den tickar. högst irriterande.

Ajdå

Själv har jag inte beställt än, får ta mig en funderare på en annan fläkt.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

De två jag har tickar inte.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Verkar vara en gamble, jag beställer ett par så får jag se hur de är. Är inga stora pengar vi talar om. Tack grabbar.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

alla fyra jag har tickar... blåser inge vidare heller, och en del sus bakom tickandet också.
när köpte du dina PaddanL?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

alla fyra jag har tickar... blåser inge vidare heller, och en del sus bakom tickandet också.
när köpte du dina PaddanL?

En bekant till mig har, vilket jag iaf nämnt för dig soya, en bunt Everflow 80mm som han köpte för några år sedan från Webhallen. Dubbelkollade med honom idag och de ger inte ifrån sig minsta lilla missljud, utan spinner som nöjda katter (som han uttryckte sig).
Kan ju helt enkelt vara så att det är lite varierad kvalité på olika batchar av fläktarna.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

alla fyra jag har tickar... blåser inge vidare heller, och en del sus bakom tickandet också.
när köpte du dina PaddanL?

Ja det var väl något halvår sen skulle jag tippa. Har inte använt de så mycket då det sitter i ett chassi jag för tillfället inte använder. När jag väl använde det så lät de i alla fall inte konsigt. Kan väl mycket väl vara en kvalitetsfråga, slits ut snabbt kanske?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

nja, slitage handlar det knappast om, då jag inte använt dem alls pga missljuden. ska se om jag lyckas hitta kvittot.

nj, det hade jag glömt. men jo, det verkar ju finnas vissa qa-problem iaf...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Köpte tre stycken sådana everflow 80mm, härom året. De tickar inte, däremot så utger de ett svagt "el-ljud", tänk "bzzt". Annars har jag även erfarenhet av Coolteks 92mm, som håller en schysst ljudnivå till okay luftflöde. Mina rasslar lite, vilke egentligen bara hörs om man har örat intill dem, så det är väl inget att hålla emot dem.
När jag kollar på fläktar så brukar jag alltid försöka hitta någon recension. Annars är fläktens varvtal (RPM) bra att gå på. För att en 80mm ska vara förhålladevis tyst så bör de ligga <1800rpm. 92 <1500, 120<1200. Om du är kräsen, kapa 300rpm på respektive angivelse, 'n your good to go.

120mm: bäst är noctua, Nexus mer prisvärd.
80mm & 92mm: nexus är bäst , cooltek mest prisvärd.

Inaktiv

Hmm, jag behöver en ny 80mm snart då den låter lite på lägre varvtal. Blir nog till att köpa lite blandat av de som nj nämnde.

Medlem

köpte en everflow nu när jag ändå handlade några filmer åt mary, får se hur den låter-

1
Skriv svar