Partitionera eller inte?

Medlem
Partitionera eller inte?

Ponera att jag köper en ny relativt stor hårddisk, säg 500GB. Den är rätt snabb (läs: snabbare än min äldre 250GB ) så jag överväger att ha systemet på den.
Finns det någon klar fördel med att partionera den (inte bara för ordningens skull)?

Jag har länge varit emot att partitionera hårddiskar (ty de har varit ganska små ), men nu när de växer mer och mer i storlek känns det mer och mer motiverat att partitionera dem - dels för att enkelt sortera upp saker och ting (en partition musik, en partition ubuntu, en partition spel, en partition windows, etc etc) och kanske finns det något mer att vinna på det?

edit: varför ska man alltid lyckas lägga GB inuti i en parantes B)

Inaktiv

man måste alltid ha partitioner. frågan är om man ska en på varje disk, eller flera.
att dela upp olika typer av filer på olika partitioner är korkat. att separera sin egen data från själva systemet kan däremot ha vissa poänger...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag har en 500gb hd som är partionerad i 2 lika stora delar en för windows och en för filemr o andra dl's


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Inaktiv

partionera är bara bra.

speciellt när du måste formatera då rensar du ju bara C: och har D: som ett lager med állt du behöver.

Medlem

För mig känns det bäst att ha en partition för operativet/systemet och en partition för typ musik, lagrade filer m.m. Tycker det räcker att dela upp det i två.

Du skrev att du använder Ubuntu. Funderar lite på vad som egentligen skulle vara bäst då. T.e.x. kan du ha typ tre partitioner, en lagringspartition för diverse musikfiler m.m., en för Windows XP och en för Ubuntu. Dock måste du bestämma vilket typ format du vill ha lagringspartitionen i. NTFS eller ext3 är bland dom två kandidaterna, i vilket fall du väljer måste du installaera drivisar för något OS, t.e.x. för att få NTFS-åtkomst i Ubuntu, eller för att får ext3-åtkomst i XP. Tror nog det skulle vara värt och testa ext3 då det är mycket bättre än NTFS, dock är ju frågan hur bra drivisarna är på XP?

EDIT: Ext3 drivisar för Windows: http://www.fs-driver.org/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

ext2/3 fungerar utmärkt i winxp, till stor del just för att det är ett öppet filsystem och inte framtaget genom bakåtkompilering och gissningslekar.
ntfs3g (fusemodul för att läsa ntfs i linux) är visserligen någorlunda säkert, men prestandan är... inte rolig.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Som BangBoomBang skriver.

Kan vara bra att ha flera än en extra partition så man kan flytta över från den ena till den andra om man vill formatera någon till exempel.
Har man flera hårddiskar är ju det en annan sak. Men att ha en C som är 500 GB är väl ingen höjdare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag håller nog med dig vantskruv, 2-3 partitioner räcker nog gott och väl.
Nån som vet en lagom storlek på en vista-partiton med plats för lite tempskit på skrivbordet och ett par program? Har 32GB för min nuvarande xp-partition och det fungerar alldeles utmärkt!

Är 64GB för mycket? Tänkte det blir nog rätt bra annars i och med att det tillgängliga utrymmet på en 500GB hårddisk blir 464GB så kan man ju lägga 64GB till systemet och sen kanske en 400GB till musiken och swapfiler för photoshop och så och min gamla 250GB hårddisk till spel. Det blir nog utmärkt!

Medlem

Boulund, så du använder Vista du... Hittade iallafall här en tråd (engelska) på Ubuntu-forumet.

Tänkte att jag skulle här förebygga frågan: "Kan man komma åt ext3-partioner på Vista?" 8)

Verkar som det fungerar bra.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Hehe
Tack för länken. Dock inte beställt hem vista ännu, så jag sitter fortfarande i XP. Men jag har inte heller beställt hårddisken vi snackar om så det hela är egentligen inget problem ännu
Tack så mycket ändå

1
Skriv svar