Onödigaste grafik-effekten?
Själv hatar jag suddfunktionen i paint...tar för lång tid!
nämen, jag har börjat störa mig på all fysik i spel. T ex source motorn, jo vi tackar och bugar och vrålar i månljuset för den, men enligt mig så är fysiken ganska orealistisk i t ex Half-Life 2 (*alla FZare - MUST KILL El-Dudeerino, MUST KILL*)rubusta jäkla trälådor flyger åt alla jäkla håll som om dom vore gjorde av spacefrigolit. Och jovisst du kan lyfta en fet 2 tons bil från marken och slunga iväg den några tiotal meter för att sedan se den studsa omkring kors o tvärs...jag har svårt att tänka mig att en bil hade reagerat på det viset. Som sagt, man kan slunga iväg en bil men inte t ex skjuta igenom en 2 cm tjock plåtvägg. Det jag vill säga är att det känns som om man sitter i en japansk bil...plastigt.
Jag satt å tänkte på hur mycket fysiken gör för att grafiken ska kännas övertygande så sent som i morse men det känns lite fel att skylla på fysiken när det gäller grafiken trots allt, dålig fysik kan få ett spel att kännas halvfärdigt och plastigt men grafiken blir inte sämre för det, bara helhetsintrycket.
Men visst, fysiken är väldigt viktig i många utav dagens spel även om det är lite fel tråd att diskutera det ;D
PS: Håller med visst suger suddit, å andra sidan är paint inget vidare spel till att börja med, kör hellre några timmar Photoshop med en Tablet gamepad ;P
Nu var jag inte antifysik, håller helt klart med dig DarthZ och Rurounin, men OM det nu ska va nåt som ska flaxa,gunga,svänga,studsa,demoleras,gravitationsmanipuleras i spel så kan det väl ändå vara bra gjort ...eller äh, fan vad jag whinar, jag tar tillbaka det hehe:)
What seems to be the officer problem?
Bump-Mapping / Normal-Mapping som gör att spelen ser plastiga ut. Hatar plastgrafik. Skönt att dom flesta nyaste spelen blir mindre plastiga. Men för 1-3 år sen. oj oj oj. Då var det plast i stora lass.
Sen håller jag med om Post-Processing effects som t.ex. Motion-blur bloom och hdr. Ser bara fult ut.
Den som vet vet.