Onödigaste grafik-effekten?

Medlem
Skrivet av El-Dudeerino:

Själv hatar jag suddfunktionen i paint...tar för lång tid!

nämen, jag har börjat störa mig på all fysik i spel. T ex source motorn, jo vi tackar och bugar och vrålar i månljuset för den, men enligt mig så är fysiken ganska orealistisk i t ex Half-Life 2 (*alla FZare - MUST KILL El-Dudeerino, MUST KILL*)rubusta jäkla trälådor flyger åt alla jäkla håll som om dom vore gjorde av spacefrigolit. Och jovisst du kan lyfta en fet 2 tons bil från marken och slunga iväg den några tiotal meter för att sedan se den studsa omkring kors o tvärs...jag har svårt att tänka mig att en bil hade reagerat på det viset. Som sagt, man kan slunga iväg en bil men inte t ex skjuta igenom en 2 cm tjock plåtvägg. Det jag vill säga är att det känns som om man sitter i en japansk bil...plastigt.

Jag satt å tänkte på hur mycket fysiken gör för att grafiken ska kännas övertygande så sent som i morse men det känns lite fel att skylla på fysiken när det gäller grafiken trots allt, dålig fysik kan få ett spel att kännas halvfärdigt och plastigt men grafiken blir inte sämre för det, bara helhetsintrycket.
Men visst, fysiken är väldigt viktig i många utav dagens spel även om det är lite fel tråd att diskutera det ;D

PS: Håller med visst suger suddit, å andra sidan är paint inget vidare spel till att börja med, kör hellre några timmar Photoshop med en Tablet gamepad ;P

Inaktiv

Äh, jag älskar fysiken. Saknar den verkligen när den inte finns i ett spel...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

blur är nått jag sätter på minimum i ett spel och ifall det inte år inaktivera helt.

Lika kul som att köra dödstrött mitt i natten på en motorväg till slut så åker man i diket typ


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nu var jag inte antifysik, håller helt klart med dig DarthZ och Rurounin, men OM det nu ska va nåt som ska flaxa,gunga,svänga,studsa,demoleras,gravitationsmanipuleras i spel så kan det väl ändå vara bra gjort ...eller äh, fan vad jag whinar, jag tar tillbaka det hehe:)


signatur

What seems to be the officer problem?

Medlem

Bump-Mapping / Normal-Mapping som gör att spelen ser plastiga ut. Hatar plastgrafik. Skönt att dom flesta nyaste spelen blir mindre plastiga. Men för 1-3 år sen. oj oj oj. Då var det plast i stora lass.

Sen håller jag med om Post-Processing effects som t.ex. Motion-blur bloom och hdr. Ser bara fult ut.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

normal maps gör inte alls att objekt ser plastiga ut. Det handlar snarare om vilka egenskaper materialet fått och hur motorn renderar det.
En dåligt gjord normalmap kan däremot få ett objekt att se onaturligt ut.

Jag älskar i.a.f. alla effekter bara de används på rätt sätt.

Inaktiv

HDR och motion-blur tycker jag är bra... bloom är bara skit.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

12
Skriv svar