Ett problem #Rocksteady haft med #Batman: Arkham City är att översätta Batman-universumets superskurkar till trovärdiga bossar i spelet. Alla bossfajter går inte bara ut på att slåss eftersom en karaktär som smarta men svaga The Riddler i sådana fall skulle åkt på storstryk.

– Det är något spel ofta har svårt att göra eftersom en stor karaktär som Pingvinen, Jokern eller Gåtan oftast behandlas som en [traditionell] bossfajt. Och du går inte bara upp till en boss och slår ned honom med ett slag. Men i verkligheten, om Batman verkligen skulle slå till Gåtan, så skulle han bli medvetslös, säger Rocksteadys marknadschef Dax Ginns.

I Gåtans fall dyker han upp då och då för att håna Batman och ge honom kluriga pussel och utmaningar.

– Jag tycker det är en ganska bra, väldigt känslomässig förbindelse där du verkligen inte kan vänta på att få händerna runt hans nacke. Det är den typen av grejer vi snackar om, det är närheten vi vill ha. De är människor. De är dödliga. Batman är också det, men han är totalt badass, så vi måste se till att nån som Gåtan inte plötsligt utvecklar superkrafter bara för att det passar gameplay. Nej, Gåtan är en smart snubbe men han är inte stark, så striden mellan Batman och honom existerar på en intellektuell nivå.

Det är denna typ av karaktärstolkningar som måste funka för att Rocksteady ska stoppa in välkända Batman-elakingar som "bossar" i Batman: Arkham City. Tycker du att det låter bra tänkt?

Batman: Arkham City släpps till pc, Xbox 360 och Playstation 3 i oktober. En Wii U-version kommer vid ett senare datum.

Bilden: Gåtan, en smart men spinkig nörd – inte helt olikt en typisk gamer!