Tidigare #Bizarre Creations-anställda design-managern Gareth Wilson säger att olyckliga omständigheter som den svaga världsekonomin och tuff konkurrens bidrog till #Activisions omskrivna nedläggning. Han hävdar också att det blivit svårare att lyckas med nya varumärken, och ger #Enslaved, #Alan Wake och #Vanquish som ytterligare exempel.

– Det var en storm av olyckliga omständigheter. Industrilandskapet har förändrats enormt bara på den tid som gått sedan Bizarre köptes [av Activision]. I synnerhet har det blivit ännu svårare att synas med ett nytt varumärke vid denna tidpunkt i konsolcykeln samtidigt som den globala ekonomiska situationen betyder att spelarna är mindre riskbenägna, säger Wilson.

– Det var inte bara Blur som sålde dåligt 2010. Jättebra nya varumärken som Enslaved, Alan Wake och Vanquish har haft problem att göra avtryck medan Halo och Call of Duty slagit försäljningsrekord.

Wilson säger också att Blur knappast hjälptes av att lanseras vid samma tidpunkt som värsta konkurrenten #Split/Second och #Rockstars vansinnigt populära #Red Dead Redemption.

– Släppdatumet hjälpte antagligen inte. Men idag är den där "medelvägen" på två till tre miljoners försäljning svårare att nå. Spel slår antingen stort och säljer fyra miljoner plus, eller går knappt runt. Även kvalitén har höjts enormt. Visste du att det kom mer 80-procent-och-över-spel år 2010 än något år tidigare?

Gareth Wilson jobbar numera på #Sumo Digital – en utvecklare som enligt honom påminner om Bizarre sett till storlek och företagskultur. Hans nästa projekt är fortfarande hemligt.