I morgon släpps Avatar: Frontiers of Pandora, actionspelet som utvecklats av inga mindre än Massive Entertainment i Malmö. De första recensionerna dök upp i eftermiddags.

FZ har dock inte recenserat det än, av den enkla anledningen att Ubisoft inte gett oss en kod att spela. Vad det beror på? Oklart, för vi har bett om det flera gånger. Men vi köper spelet i morgon, så vår recension läser du i början av nästa vecka.

Men ett gäng tyckare baserade på annat håll än i Norden har fått recensionskod, och efter att embargot lyfte i eftermiddags finns åsikter om Massives verk. Och de är sällsynt blandade. Spelet snittar efter 50-talet recensioner 74 av 100 på Metacritic, medan det hos konkurrenten Opencritic stannar på 69 av 100 (efter 49 recensioner). Inga jättesiffror, men heller inget haveri.

Högst betyg så här långt är 9 av 10 hos Destructiod. De faller pladask för världen Pandora, som de charmas lika mycket av som den i filmen. Nästan lika högt (8,5 av 10) får spelet av Gamegrin. Motiverinen är snarlik: gillar man de blåa jättarna och världen så är detta precis det spel man söker.

Sen följer en hel skock 4 av 5 (eller 8 av 10 eller 80 av 100), t.ex. från VGC. De prisar utseendet och världen, men tycker strukturen känns lite gammal och ser oönskade likheter med Ubisofts välanvända open world-formula.

Längre ner på betygsskalan är det också rätt många representanter. Shacknews stannar på 5 av 10 eftersom de ser Avatar-spelet som ett Far Cry klätt i blått, med mer yta än intressant berättande och med ständig jakt på prylar att bygga saker med högre poäng av.

Som sagt: väldigt blandade betyg för Avatar: Frontiers of Pandora. Men gillar man Far Cry-konceptet och läcker grafik så kan det här vara rätt spel.