Nightingale är ett PvE-överlevnadsspel som utvecklas av Inflexion Games, som bland annat består av en rad veteraner från Bioware. En av dessa är Aaryn Flynn, som i en intervju i Edge Magazine snackat lite om spelet och hur det skiljer sig från de titlar han tidigare jobbat på.

Ärligt talat har vi gjort svärds-fantasy med Dragon Age och vi har gjort scifi med Mass Effect, och vi trodde att det fanns många intressanta berättelser vi kan berätta där man kan relatera till världen lite mer, eftersom man känner igen den.

Angående själva berättandet så säger han att det först och främst är ett överlevnadsspel, och därför sker berättandet på ett annat sätt, med fokus på spelarnas egna berättelser snarare än dialogval och en förgrenad handling som i slutänden leder till i princip samma slut för alla. Nightingale är istället en sandlåda där spelarna i stor utsträckning får skapa själva.

Huruvida Nightingale och dess portaler till olika procedurellt genererade världar kan locka spelarskarorna får vi se under den första halvan av året, då det ska släppas i early access efter en försening.