Vi har inte fått se särskilt mycket från Final Fantasy XVI sedan det utannonserades i september 2020. De har tidigare sagt att spelet i princip är färdigt och att det mestadels är sidouppdrag och allmän putsning som står på att göra-listan. Producent Naoki Yoshida lovade dessutom att vi skulle få mer info om spelet under 2021.

Så blir det dock inte, för i ett Twitter-inlägg skriver han att pandemin tvingat dem att låta många arbeta hemifrån, vilket lett till att spelets utveckling "försenats med nästan ett halvår". Han säger dock att de under året jobbat hårt för att minimera påverkan från detta, så att de kan fokusera fullt ut på att bland annat förbättra samt optimera grafiken, förfina stridsmekaniken, vidareutveckla specifika strider och färdigställa mellansekvenser.

Mer information om spelet ska istället komma under våren 2022, då de vill "börja få folk uppspelta inför spelets släpp". Något spikat släppdatum har vi inte, men det har ryktats om juni 2022. Detta ska dock tas med en nypa salt, speciellt med tanke på att utvecklingen nu ligger lite på efterkälken.