Utöver några skärmdumpar på Twitter har det varit ganska tyst från Fromsoftware angående Elden Ring. Nu har de tagit sig ett kort snack med Famitsu, men eftersom det är på japanska får vi förlita oss på en maskinöversättning från våra vänner på Reddit.

I intervjun säger Yasuhiro Kitao från Fromsoftware att utvecklingen nu är i slutskedet och att de jobbar på i det tysta. Han sade även att spelvärlden har en väldigt annorlunda struktur och att vi kan vänta oss att se saker som vi inte sett i de tidigare spelen. För att ta oss runt i den stora världen har vi hästar, som utöver att kuta väldigt snabbt dessutom kan dubbelhoppa. Även strider kan genomföras från hästrygg, vilket är rekommenderat om man till exempel slåss mot en drake, men inte lika fördelaktigt om man slåss mot flera fiender.

Men även om spelvärlden är stor så har de inte fyllt den med "ärendeuppdrag". Istället får vi bestämma själva vart vi vill ta oss, bland annat med hjälp av kartfragment vi hittar i världen. Dessa kan inte bara hjälpa oss att hitta de stora dungeons som de huvudsakliga bossarna lurar i, utan även små och medelstora varianter.

Ett viktigt inslag i Fromsoftwares spel är givetvis svårighetsgraden, och Kitao försäkrar att Elden Ring kommer att vara "väldigt svårt", eftersom det är vad som låter spelarna känna att de verkligen lyckats med något. Som bekant kommer vi dock kunna ta hjälp av olika tillkallade andar, och vi ska även kunna smyga och lönnmörda som i Sekiro.

21 januari 2022 släpps Elden Ring till PC, Playstation 4/5, Xbox One och Xbox Series X/S.