Sedan Valve började sälja spel på nätet har de digitala spelbutikerna tagit över. Steam har länge dominerat, men en handfull konkurrenter försöker på olika sätt locka till sig oss spelköpare. Som lockrop används drm-fritt, högre ersättning till utvecklarna, mängder med funktioner i klienten, flerplattformsstöd, och så vidare.

Alla har sina för- och nackdelar, och här kommer en högst subjektiv genomgång av de stora digitalbutikerna. Några funkar fint, andra behöver bättra sig och en borde försvinna från jordens yta...

Steam

Ända sedan starten har det knorrats och klagats på Steam. När Half-Life 2 släpptes fick många köa i timmar innan den överbelastade tjänsten orkade aktivera alla konton, och på senare år har den med rätta kritiserats för de ofantliga mängderna skitspel som släppts in i butiken.

Steam såg annorlunda ut förr.

Men Steam är förstavalet, tack vare mängder av spel (ja, många bra), diskussioner, uppdateringar, snabba nedladdningar, mod-möjligheter, vr-tjänster, förslag, användarrecensioner och söksorteringar. Det är välförtjänt den största och mest välkända spelbutiken på nätet.

Betyg: 4
+ Alla funktioner
- Mängden dåliga spel

Epic Games Launcher

Nödvändig och uppkäftig, eller oärlig och lögnaktig. Åsikterna är lika många som starka om Epics spelbtutik, som enligt företaget drogs igång för att tvinga andra spelbutiker att sänka den avgift de tar av spelmakarna för försäljningen. Men den kritiseras stenhårt för att 'köpa' till sig ensamrätter och användare.

Epic-appen utmanar med exklusiviteter, inte funktioner.

Tycka vad man vill om Epics affärsmetoder, men med ett tungt batteri AAA-titlar i klienten och gratisspel varje vecka har man snabbt blivit den allvarligaste Steam-utmanaren. Men i övrigt saknar butiken det mesta: inget forum, inga användarbetyg, inga tydliga proffsrecensioner, ingen bandbreddsstyrning (är på gång) och buggar. Då skaver det lite att spelen kostar lika mycket som hos andra.

Betyg: 2
+ Utmanar Steams dominans
- Saknar fortfarande väldigt mycket

GOG

Redan 2008 drog CD Projekt igång spelbutiken Good Old Games, med syftet att låta spelare köra gamla hederliga pc-spel som faktiskt fungerade på moderna datorer, och utan att behöva pirata dem. Och spelen skulle vara utan drm-skydd. Några år senare började man sälja AAA- och indiespel, och 2014 kom Gog Galaxy, en Steam-liknande klient för försäljning, nedladdning och sociala aktiviteter.

Gog Galaxy 2.0 vill vara navet i ditt spelande.

Gog får massor av goodwill på sin öppna, drm-fientliga approach och tokhyllade The Witcher-serien är butikens stora dragplåster. Man säljer även ett gäng andra namnkunniga spel, och Gog Galaxy 2.0 försöker bli ett nav för flera andra speltjänster. Gog gör ett bra jobb och är stället man gärna går till för att man gillar inställningen, men eftersom det saknar många storspel tvingas man ofta söka sig till andra tjänster.

Betyg: 4
+ Öppenheten
- Ont om nyare storspel

Uplay

Veteranen Ubisoft sitter på en rejäl spelskatt, och utbudet i Uplay är stort trots att bara företagets egna spel säljs där. Priserna varierar kraftigt, och jag tycker det är rätt svettigt att ta fullpris för inte längre purfärska spel som Assassin's Creed: Odyssey och The Division 2. Men det vägs upp lite av mängder av rabatter på äldre spel, och Ubisoft är ju inte ensamma om detta.

Uplay har blivit allt bättre med åren.

Efter en seg start gör klienten vad den ska, den har de inställningar man vill ha (molnsparande, nedladdningshastighet, installationsplats med mera) och den sköter sig bra. Många, men inte alla, Ubisoft-spel säljs också på Steam, men då krävs att både Steam och Uplay är igång. Men på det stora hela har Ubisoft en bra tjänst.

Betyg: 4
+ Mycket spel
- Dubbla klienter krävs ibland

Origin

EA:s pc-spelsklient har många år på nacken, men är bökig att hitta i och rejält segladdad. Den har massor av spel från både EA och andra utgivare, men när jag går in på exempelvis Far Cry Primal står inte priset – jag måste klicka en gång till för att få se det. Om jag inte vill handla får jag backa två steg, och kommer då tillbaka till början av spellistningen – inte där jag nyss var. Det innebär att jag än en gång får koppla på tålamodet i väntan på de sekunder Origin tar på sig att ladda in nya rader med spel.

Lite mer utvecklarkärlek hade gjort Origin lättare att tycka om.

Origin har en del funktioner som är helt ok, som vänlistor och nedladdningsinställningar. Men liksom Bethesda.net är en del fuktioner bara länkar till webbläsaren, och då tappar man ju lite poängen med en separat klient. Den är dessutom trög och tråkig, så jag har svårt att uppbåda nån entusiasm för den.

Betyg: 2
+ Har de grundläggande funktionerna
- Seg och svårnavigerad

Battle.net

Precis som EA väcker Blizzard av i dag så starka känslor att allt de rör vid sågas vid fotknölarna. Så också Battle.net, som får stå till svars för allt från låg nedladdningsfart och kass support till usla spel.

En bekant syn för Blizzard-rävar.

För min del gör klienten sitt jobb, och jag uppskattar hur smidigt den låter mig börja spela Diablo III redan efter några minuters nedladdning (medan resten laddar ner i bakgrunden). Men inloggning och nedladning har krånglat vid hög belastning, till exempel när WoW Classic kom i höstas. Men på det hela taget gör klienten det den ska, så det blir godkänt.

Betyg: 3
+ Gör sitt jobb
- Har svajat under tryck

Bethesda.net Launcher

Utöver att kunna ladda ner spel saknar Bethesdas spelklient det mesta. Det finns till exempel ingen vänhantering, och du köper inte ens spelen från programmet – det länkar dig vidare till Bethesdas shop på webben.

Systemkraven mäter om din dator är stark nog. Men den glömmer grafiken och processorn.

Andra funktioner är lite kul, som att med ett klick kolla av om den aktuella datorn matchar systemkraven. Men det känns beta – mätningen känner inte av vilket grafikkort och processor som sitter i min dator. Två rätt väsentliga komponenter för gaming. Men jag ger ändå Bethesda-klienten en (mycket svag) tvåa i betyg, för att markera att den är mindre dålig än nästa butik.

Betyg: 2
+ Kan ladda hem ett par bra spel
- Saknar massor

Microsoft Store

Det är helt obegripligt att världens största mjukvaruföretag, som gjort grafiska operativsystem i 35 år, står bakom det haveri som är Microsoft Store.

Minecraft listas, men inte Sea of Thieves. Det ligger på en annan flik.

Gränssnittet är bedrövligt, bara vissa av de spel jag äger visas i listan "Mitt bibliotek". Där finns istället mängder med appar och skräp jag aldrig använt. Nedladdningar avbryts, appen måste ibland återställas för att funka igen. Systemet har stora problem om man använder flera användare, och att köra betaversioner av spel är som att be om ett kok stryk. Jag har nyligen kört Minecraft RTX-betan på två konton, bara en av dem går att avinstallera. Och en tidig testversion av en viss simulator kan jag överhuvudtaget inte längre tanka hem. Supporten skickade en lång lista med förslag, bland annat att stänga av brandväggen och kolla att Windows har rätt tid och datum.

Windows Store är ett haveri. Hjälp mig hitta ett bottenlöst hål att sänka skiten i.

Betyg: 1
+ Inget
- Allt annat