I runt fem år har det varit nästan helt tyst från Picroma angående deras spel Cube World, men på endast en vecka har vi inte bara fått en gameplay-trailer från klarblå himmel, utan även ett luddigt release-spann i "slutet av september/oktober 2019" på Steam.

Spelet hämtar inte helt oväntat inspiration från Minecraft, men även Zelda-spelen. Upplevelsen beskrivs som icke-linjär och kretsar kring utforskande på eget bevåg såväl som uppdrag man tilldelas. Fyra olika karaktärsklasser (krigare, bågskytt, magiker och lönnmördare) erbjuds, och till dem kan man skapa diverse trolldrycker, vapen, utrustning och mat för att underlätta äventyren. Vill man inte spela solo går det även att köra multiplayer tillsammans med vänner.

I ett blogginlägg (det första på sex år) förklarar utvecklaren Wolfram von Funck att anledningen till att det tagit så lång tid delvis är att han blev traumatiserad efter att spelets butik utsatts för en DDoS-attack, vilket ledde till ångest och depression. Han beskriver sig även som en perfektionist och sade att han dragit sig från att släppa uppdateringar eftersom han varit rädd att de inte var tillräckligt bra.