Häromdagen fick vi äntligen se hela den omkring 48 minuter långa Cyberpunk 2077-demonstrationen som tidigare visats för journalister på E3 och Gamescom. Många lät sig imponeras över de sömlösa övergångarna från slutna byggnader till att fara runt i Night City.

Optimering har haft hög prioritet ända från början av utvecklingen säger lead cinematic animator Maciej Pietras till CGMagazine. Och han låter förstå att demon ändå kräver en del: den kördes på en pc bestyckad med i7-processor och ett Geforce GTX 1080 Ti-grafikkort.

Vi visste att vi släpper spelet till pc, PS4 och Xbox One. Och vi började optimeringsprocessen redan från start. Så det är därför det du ser körs på en pc, ungefär en i7 och 1080 Ti. Vi har tänkt på optimering ända från början, hur streamingen fungerar, hur vi lägger till excempelvis global ljussättning utan att överbelasta processorn.

CD Projekt sa nyligen att Cyberpunk 2077 varit under utveckling i sex år och nu är spelbart från början till slut. Vilket inte på något vis innebär att spelet är färdigt. Det finns inget relasedatum än, så vi kan bara spekulera kring när det kan tänkas dyka upp. Men med tanke på att det sannolikt vankas nya konsoler från Microsoft och Sony inom ett par år så kan vi kanske räkna med att CD Projekt förr eller senare tänker släppa spelet också till dem.