Med undantag för äventyret som underrubriken skämtar om var en av de största styrkorna i The Witcher 3 förmodligen alla välgjorda sidouppdrag. De var i de flesta fall ett par snäpp mer sofistikerade än: "Gå dit och klubba ned en Scoia'tael." Detta är något som CD Projekt Red vill göra minst lika bra i Cyberpunk 2077.

I en färsk intervju med PC Gamer berättar quest designer Patrick Mills att uppdragen man kommer ägna sig åt i Night City kan liknas vid dem i The Witcher 3 gällande speltid och komplexitet:

"What I would say is I'd expect something to similar to The Witcher 3," he says. "Particularly in terms of playtime and in terms of quest complexity. Specifically, I'd even look more at the expansions than The Witcher 3 base game because that's really where the quest design philosophy that we're using now came from—it was developed later in the expansions."

Inget gameplay från Gamescom den här sommaren alltså, men trots det inte helt dött på nyhetsfronten. Hela intervjun med PC Gamer går att läsa här.