Josef Fares har hittills gjort två spel och inget av dem är en långkörare. Brothers från 2013 klockar in på tre timmar medan 2018-aktuella A Way Out landar på ungefär det dubbla.

Storleken är dock något frispråkige Fares inte tycker vi ska lägga så stor vikt vid. I en intervju med VG247 konstaterar han att runt hälften ("ungefär 52 procent") spelat igenom hans senaste spel A Way Out på Playstation 4 – en siffra som ändå är förhållandevis hög. "Galet", menar Fares.

Föreställ er att någon som James Cameron sa: "Åh, bara 50 procent lämnade biograferna. Wow, det är fantastiskt." Det är galet.

Det ironiska, menar Fares, är att A Way Out har kritiserats för sin längd och omspelningsvärde. Spel- och film-kreatören säger att lärare berättar för spelstudenter att lägga mer krut på spelets första halva då det är denna del de flesta av spelarna ser.

Vi bör se spel som upplevelser och det spelar ingen roll hur långa de är.

Om det är så vanligt att folk inte spelar igenom spel, varför ska vi då ens kommentera omspelningsvärde och hur långa de är? Varför ska det påverka betyget? Det ska det inte göra. När min utgivare [EA, reds. anmn.] frågade om spelets längd replikerade jag: "Varför frågar ni det? Jag tänker inte ens svara på den skiten."

Fares har dock snälla saker att säga om EA (som gett honom "superbra stöd"), och EA är uppenbarligen angelägna om att fortsätta samarbetet med Fares och Hazelight Studios. För Gamesindustry berättar EA-toppen Patrick Söderlund (på tal om att inte bry sig om spelens längd) att Fares nästa spel, efter miljonsäljaren A Way Out, sannolikt blir "mycket, mycket större".

Jag tror att nästa spel de kommer att skapa blir ett mycket, mycket större, mer ambitiöst spel med betydligt större budget.