PUBG-studion stämmer Epic, menar att Fortnite stjäl av Battlegrounds

Medlem

Det enda Fortnite stjäl av PUBG är spelare.

Även om jag föredrar PUBG kan man inte förneka att Fortnite har hästlängders försprång när det kommer till produktpolering och att nå ut till de stora massorna. Hockeylandslagen spelar Fortnite, Lewis Hamilton spelar Fortnite, massor av artister spelar Fortnite. Det har blivit ett hushållsnamn i stil med Minecraft och fidget spinners, något som PUBG aldrig kunde drömma om trots att det dominerar topplistorna på Steam med dubbelt fler genomsnittliga spelare än Dota 2.

Om Bluehole vore ett dugg smarta så tar de sig i kragen och backar de bort från sin stämningsansökan fortare än kvickt. för det här kommer att bli en pr-mardröm för dem. Eller för att citera DrDisRespect:

GET A GRIP, BLUEBALLS!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Likheterna mellan League of Legends och DOTA2 är ju precis lika där. Har någon av de två stämt varandra, och hur gick det då, om någon vet?

Medlem

Så jävla pinsamt, verkar som pubg verkar få lite storhetsvansinne..

Dom kanske ska satsa på att optimera sitt skit spel istället för att pumpa ut annat skräp dom redan betalande kunderna ska köpa mera av?

Fortnite flyter ju som en dröm o är grymt snyggt med sin stil om man jämnför med pubg.

Medlem

Ängsligt...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Problemet om jag inte minns fel från första början var att Epic som samarbetspartner får tillgång till nya funktioner i PUBG som de kan kopiera innan de går live hos spelarna. Men det är rätt löjligt, hade de valt att göra nåt som inte känns som att spela en hög med bajs så hade de inte behövt bekymra sig om konkurrensen lika mycket.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Citatet är från september förra året.

Oh, tackar!

Medlem

@Luciphear: Spelet i sig är väl gratis som jag har förstått det. Dom drar in pengar på en massa förvirrade 11åringar. Helt ok iof. I min mening har Epic tydligt "lånat" rörelsemönster och ett antal smågrejor. Men annars ser jag inte likheten, sett till det stora hela så ser ju Fortnite ut som nått BF Heroes/My little Pony-inspirerad röra. Det gör inte PUBG. Ingen av utvecklarna går på knäna, servrarna är fulla i PUBG och jag är nöjd så länge jag slipper spela Fortnite. All is well.

Medlem
Medlem

"Pengar pengar pengar pengar. Ge mig mer pengar, ge mig mer av deras pengar. pengar pengar."

Typ så alltså.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Om detta går igenom så skulle det betyda att LOL, HoN men framför allt Dota 2 ligger illa till pga warcraft 3-modden DOTA ^^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Den största anledningen till denna stämningen är ju att Epic Games använde sig av PUBG vid namn i deras initiala marknadsföring av Fortnite. Företag måste skydda sina trademarks mot sånt för att få lov att behålla dom, så är lagen. Gör dom inte det riskerar dom att förlora rätten att använda sitt namn i framtiden.

Så detta handlar inte så mycket om någon illvilja hit eller dit, utan mer något som måste göras av rättsliga skäl.

... men förövrigt så är det hela en konstig situation då Bluehole licensierar spelmotorn från Epic och betalar royalties för det. Samt att Tencent äger stora delar av båda företagen (40% av Epic Games och 10% av Bluehole, samt alla rättigheter för PUBG i Kina).

De är så sammannystade vid det här laget att detta blir lite som att högerhanden stämmer vänster. Kan inte tänka mig att Tencent är vidare glada för det hela och vill säkert se att det hela försvinner så snabbt som möjligt.

Medlem

Har någon här lyssnat på när Player Unknown var med på H3H3 podcasten? Han låter helt vrickad när de börjar prata om hur alla stjäl deras spelidéer och concept. Han vill på allvar ha ensamrätt på BattleRoyale genren och patent på en jävla cirkel som blir mindre. Fick både mig och Ethan att höja på ögonbrynen.

Medlem

Pinsamt Pubg. PINSAMT!

Medlem

Lugna ner er, dramafolket.

In September last year, a Bluehole representative clarified with us that it wasn't Fortnite's inheritance of the Battle Royale mode that was concerning.

"We just want to emphasize this is only a problem because Epic Games is the company that makes the engine we use and we pay a large amount of royalties to them. And we had this business relationship and we had trust that we would be getting continued support, and we were looking forward to working more closely with them to get technical support, maybe develop new features.

"But our name was used to officially promote their game without our knowledge. There was no discussion. It was just a bit surprising and disappointing to see our business partner using our name officially to promote the game mode that is pretty similar to us and there was misunderstanding in the community that we're officially involved in the project.

Medlem

Patetiskt, och det kommer från en som inte gillar något BR spel alls.

Bluehole fokuserar på att porta spelet till olika plattformar och trycka in så vidrigt lootbox-system som möjligt i ett spel som redan kostar €30 - istället för att optimera sitt spel. På XBONEX ligger det på mellan 10-20fps när man dyker in i en match, helt oförlåtligt. Tacka vet jag Sony som inte tillåter spel som fortfarande är i produktion på sin plattform. Att ta betalt för en beta i katastrofalt skick borde räknas som en scam.

Men inte bara det, det kommer en konkurrent in på marknaden och producerar ett spel med flawless performance, fantastiskt stöd från devs, konstant 60fps på alla konsoler (i Dynamic Res.) och är gratis. Bluehole lägger märke till det, dom vet att deras skräp inte har en chans i världen att mäta sig med Fortnite som redan har felfri performance. Då tar dom till lawsuits för att försöka få bort konkurrensen. Fullkomligt patetiskt och ironin är blytung med tanke på att dom själva förlorat en tvist för några år sedan efter att ha stulit assets till något MMO.

Avskyr Bluehole

Medlem

Läser inte noobsen artikeln eller?


signatur

AYY LMAO

Medlem

@duchovny: Svenska eller Engelska. Mixa inte det sounds så jäkla stoopid.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

@duchovny: Svenska eller Engelska. Mixa inte det sounds så jäkla stoopid.

Mitt första språk är inte svenska, så dina känsliga ögon får försöka stå ut.

Skrivet av Haziza:

Läser inte noobsen artikeln eller?

I artikeln så står det att Bluehole's problem tillsynes är följande:

There are a lot of different issues but everyone else that released a battle royale game mode made their own thing, but it was Epic Games that made this game that is similar to us that has similar elements, and that's the concern, that it was Epic Games.

We use Unreal Engine to develop PUBG, and we pay a large amount of royalties based on the size of our success to Epic Games, and Epic Games always promoted their licensing models [saying] "We want to support the success indie developers", and [Bluehole is] this indie developer that has been the most successful one using the Unreal Engine this year, and that's the problem that I see.

Det är skitsnack. Det står klart och tydligt i Epic's licensavtal att efter de första $3000 per product/per kvartal så betalar du en royalty fee på 5% av gross revenue till Epic. Sedan blir den summan rätt stor för Bluehole iom. att dom har gjort en extremt stor profit på sitt spel, men det är så procenter fungerar, vilket en spelutvecklare bör vara medveten om. Epics licensavtal är utan tvekan en av dom bättre avtalen du kan få som independet studio.

Valve tar betalt $25,000 upfront för Source engine men ingen royalty fee. Problemet är dock att för att få sälja ditt Source Engine spel så måste det säljas via Steam (där Valve alltid får 30% av intäkterna) Så med andra ord, 30% royalty fee. Så att påstå att Bluehole stämmer Epic för att dom inte har visat tillräckligt stöd för independent studios är bara löjligt. Det finns ingen non-compete klausul i avtalet, det hade betytt att Epic aldrig någonsin skulle få utveckla ett enda spel för det skulle garanterat redan finnas något spel skapat i UE som skulle likna deras projekt.

Det är uppenbart att Bluehole helt enkelt är bittra över att dom har konkurrens och gör ett desperat försök att stoppa Fortnite.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

@duchovny: Svenska eller Engelska. Mixa inte det sounds så jäkla stoopid.

Tycker att det funkar utmärkt!

Medlem

Kolla vad som hände med studion Silicon Knights efter en liknande tvist med Epic Games.

Medlem

Och vad e det för likhet mellan dom två spelen utöver Battle royale??

Medlem

@duchovny: Uppfattat! Sorry!

Medlem
Skrivet av duchovny:

Det är uppenbart att Bluehole helt enkelt är bittra över att dom har konkurrens och gör ett desperat försök att stoppa Fortnite.

Du verkar veta mer än Epic och Bluehole tillsammans. Du vet inte hur Universum kom till?

Medlem

Tänk på alla pengar som Doom-utvecklarna skulle kunna håva in


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

PUBG är ju en direkt kopia av H1Z1 och nu menar dom att det var deras idé? Trollar dom eller?

Medlem

PLAYERUNKNOWNS Lawsuit


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De kan ju göra PUBG till Free 2 play om de vill vara med i leken

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

@duchovny: Uppfattat! Sorry!

Ingen fara!

Skrivet av nils45:

Du verkar veta mer än Epic och Bluehole tillsammans. Du vet inte hur Universum kom till?

Jag jobbar i samma bransch och den allmänna åsikten är till 95% enad om att det stämmer. Bluehole har ett legal team, vilket kompetent legal team som helst vet att dom inte har en chans i världen att vinna detta åtalet, dom är inte ute efter att vinna utan hoppas på att skada Fortnite eller i bästa fall få Epic att lägga sig, för det är den enda chansen dom har att stanna på topp. Antalet PUBG spelare faller kraftigt sedan Januari 2018 (källa: http://steamcharts.com/app/578080 ). Dom vet själva att dom inte är kompetenta nog att polera spelet eller få det optimerat till en nivå som är ens i närheten av Fortnite. Dom kör med en av dom mest oattraktiva lootbox-modell. Dom har enorma problem med att anställa folk eftersom att dom har bränt väldigt många broar i branschen med sina rättegångar och uttalanden. Spelet kostar fortfarande €30. Allt detta medans Fortnite tillsynes gör allting korrekt.

Detta är helt enkelt deras sista försök att behålla sin plats på tronen.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Dom kör med en av dom mest oattraktiva lootbox-modell. Dom har enorma problem med att anställa folk eftersom att dom har bränt väldigt många broar i branschen med sina rättegångar och uttalanden.

Inget spel kan växa för evigt.
Alla spel tappar spelar någon gång.
-

Vilket lootbox-modell är det?
Imho så kör dem samma som CS:GO.

Mjo, svårt att anställda folk, har du någon slags källa på det?

Medlem

@hansen: Absolut, det är givetvis rimligt att spelens användare sjunker efter ett tag, dock hanterar vissa studios det bättre än andra. Ofta genom att sänka priser, free to play weekends, några free lootboxes här och där. Själv tycker jag inte Bluehole hanterar det så bra. 6 månader av konstant sjunkande antal CCU’s och dom väljer att stämma sin rival istället för att se över sin produkt, det ser inte bra ut.

Jag kan inte ge några källor på det eftersom det är bara saker jag hör i jobbet, meetups etc. Det är självklart inget du behöver ta mitt ord på. Men personligen skulle jag inte vilja hoppa in i en studio vars enda project ute på marknaden stadigt förlorar sina användare och är på väg att förlora sin andra rättegång.

Angående lootbox modellen, det är samma typ av stil med att man köper nycklar och sedan låser upp sina lådor, antingen för BP’s eller vanliga pengar. PUBG har dock extremt låga rates för dom mest attraktiva itemsen.

123
Skriv svar