Förra helgens multiplayer-beta av Star Wars: Battlefront II ledde till massiv kritik av spelets loot-kistor, mikrotransaktioner och progression-system. Arga röster har hörts om hur Star Cards leder till obalans, att slumpen avgör vilka prylar man får och att det finns pay to win-tendenser.

EA har nu kommenterat kritiken. I ett inlägg förklarar man hur saker fungerar, och samtidigt antyder man att obalanserade klasser och Star Cards-fördelar kommer jutsteras till fullversionen. (Specialist är för stark, First Order Flametrooper för vek.) Det poängteras att det minsann går att nå framgång genom hederligt gammalt spelande också. Så här säger man:

  • There are many things you can earn in the game, including weapons, attachments, credits, Star Cards, Emotes, Outfits and Victory Poses.

  • As a balance goal, we’re working towards having the most powerful items in the game only earnable via in-game achievements.

  • Crates will include a mix of of Star Cards, Outfits, Emotes or Victory Poses.

  • Players earn crates by completing challenges and other gameplay milestones, or by purchasing them with in-game credits or Crystals, our premium currency.

  • If you get a duplicate Star Card in a crate, you will get crafting parts which you can then use to help upgrade the Star Card of your choice.

  • And lastly, you have to earn the right to be able to upgrade Star Cards and unlock most Weapons. You can only upgrade or unlock them if you have reached a high enough rank, which is determined by playing the game.

Samtidigt mildrar det här inte kritiken mot mikrotransaktioner i ett fullprisspel, eller att progression baseras på loot-kistor – i praktiken på slumpen.

Återstår att se om Dice och EA justerar tillräckligt mycket till fullversionen (släpps den 17 november) för att mildra kritiken mot betan.