Sedan releasen i september förra året har Soma sålt i 250 000 exemplar. Siffran till trots går undervattensrysaren från Frictional ännu inte med vinst, men enligt ett blogginlägg från Thomas Grip, creative director på den sydsvenska studion, behöver man bara sälja 20–30 000 ex till innan man kan börja räkna överskott.

Just nu säljs ungefär 125 spel om dagen, reor boostar tidvis siffrorna en aning, och man räknar med att gå med vinst innan 2016 är över.

Med tanke på att indieprojekt som Firewatch säljer halvmiljonen på en månad borde siffrorna vara nedslående för Soma-teamet som gett ett halvt decennium av blod, svett och tårar. Men Grip tänker annorlunda.

Två nya Frictionalspel

– Det kanske låter konstigt, men detta är väldigt peppande för oss. Soma var ett oerhört ambitiöst projekt som tog fem år att utveckla, som tog till mycket extern assistans och som kostade mycket i och med live action-serien, och så vidare. Det var en dyr historia. Ändå är Soma på god väg att bli lönsamt ett halvår efter releasen, trots att det inte varit en enorm framgångssaga.

Grip vet inte varför Soma nått de största siffrorna, men tror att en förklaring är att spelet är både skräck och sci-fi, vilket kan avskräcka någon som tycker det är för mycket sci-fi och för lite skräck, eller tvärtom. En annan nackdel är att varje nytt spel från studion fått försäljningen att rasa för det föregående, i det här fallet A Machine for Pigs.

Detta har fått Frictional att besluta sig för att utveckla två nya spel i två separata genrer, vilket Grip hoppas och tror ska få spelarna att se varje Frictionalspel som något som står på egna ben.