Vad lär sig Dice av Visceral under den här resan?

– Det återstår väl att se, vi kommer utvärdera när Hardline är släppt. Nästa Battlefield-spel som kommer ut efter Hardline görs här i Stockholm, sen kan jag inte gå in på det i detalj. Men självklart finns flera olika moment i Hardline som lär oss och de andra teamen saker. Allt från singleplayer; Visceral är ju bra på det, och har introducerat ganska stora förändringar i singleplayer-mekaniken jämfört med BF4 – stealth-mekanik och lite olika sätt att spela, inte bara skjuta. Sånt kan teamet här i Stockholm lära sig av.

BF3 och BF4 hade ju singleplayer som inte fick så där jättevarmt mottagande , i alla fall inte jämfört med multiplayer. Hur kommer det sig att ni har singleplayer med i Battlefield, som är multiplayer i grund och botten?

– Jag brukar säga att hjärtat i Battlefield är multiplayer. Jag får ofta den frågan, och det vi ser är att det finns många spelare som tycker väldigt mycket om singleplayern, och köper spelet för att spela det. Sen är de spelarna kanske inte i majoritet, men så länge det finns en sån publik fortsätter vi fundera på om det ska vara med i framtida spel. Den dagen det inte finns något intresse kommer vi inte lägga tid och energi på det.

Battlefield-spelen är ju mycket större i dag än när vi lanserade #BF1942 och BF2 – det är inte i samma liga ens. Vår idé med Battlefield är att det ska vara en shooter som attraherar så många spelare som möjligt, och om det innebär att vi måste ha en solid singleplayer-del och också klassiskt multiplayer, ja då är det det vi kommer fortsätta göra.

Hur ser DLC-planerna för Hardline ut?

– Det är inget vi går in på i detalj än. Men vi vill ju fortsätta ta hand om våra Battlefield-spel länge efter att spelen kommit ut. Jag kan inte gå in på vad vi kommer göra med Hardline, men jag kan säga att vi kommer fortsätta med den strategi vi har, att ta hand om våra produkter och att det kommer mer innehåll.

Sammandrabbningar som avslutas utan att någon dör har aldrig tidigare setts i Battlefield.

Har er strategi för DLC och prenumerationstjänsten Premium förändrats efter allt bråk kring Battlefield 4:s buggar och problem?

– Det är ingenting jag kan kommentera just nu, vi kommer prata mer om det längre fram.

Det här är en chansfråga, men… när kommer ni berätta mer om Star Wars: Battlefront, Mirror’s Edge 2 och Battlefield 5?

– Det har vi inte heller sagt när vi ska prata mer om, det får ni vänta och se.

Ett bra tillfälle för det nu, kanske?

– Haha, nej, nej, tyvärr kan jag inte berätta något. Även om jag vill.

Avslutningsvis: vilket är Dice-VD:ns absoluta favoritspel? Du får inte säga något från Dice eller EA.

– Åh, det är en så svår fråga… Jag har alltid varit väldigt intresserad av fps-spel, och shooters överhuvudtaget. Spel som har påverkat mig jättemycket är spel som Wolfenstein, Doom och Quake. Men det fanns spel från innan dem, innan spelen blev så avancerade som var… ja, men Doom ligger väldigt nära min absoluta favorit.

– Jag spelade också mycket rpg när jag var ung… Fallout är en fantastisk franchise som jag följt länge. Det här vet du att jag kommer säga, men jag spelar väldigt mycket Battlefield också fortfarande, jag älskar Battlefield.