[float="right"][ix="45098;w128;h96"]border: none;[/ix][/float]

När #Microsoft idag inleder [[Xbox 360]]-evenemanget Xtival '07 torde gratis guldmedlemskap på [[Xbox Live]] vara det största dragplåstret. Kampanjen, som berör samtliga 360-ägare i Europa, är ett förtäckt marknadsföringsjippo om än av det mer ambitiösa slaget.

Under hela helgen anordnas tävlingar, möjlighet att spela med spelutvecklare samt utdelning av så kallade Microsoft Points. Hur det senare fungerar rent praktiskt är dock oklart - i ett utskick till FZ heter det att "mystiska" Xtival '07-spelare skall "belöna de som förtjänar det". En förutsättning för gratispoäng är dock deltagande (och spelande) enligt nedanstående lista:

Utöver ovan nämnda spel skall ett okänt antal utvecklare från #Bizarre Creations möta sina förmodade fans i asfaltsracern #Project Gotham Racing 4 mellan 21:00 och 23:00 - även det ikväll. Intresserade uppmanas lägga till användaren "PGR4 UK1" alternativt "PGR4 UK2" i sin kompislista - måhända ett bra tillfälle att tvåla till någon från det brittiska huvudkontoret i Liverpool.

Vid sidan om tävlingsinslagen sponsrar även amerikanska #Bungie en "konsttävling" med #Halo 3. Tanken är att med hjälp av spelets inbyggda funktion för skärmdumpar skicka in en bild - oklart vad den skall föreställa - via företagets webbplats för chans att få den fysiskt upptryckt som en affisch.

Avslutningsvis lockar man med ytterligare gratisnedladdningar i reklamsyfte - ett tilltag som vanligtvis annars är förbehållet USA och Kanada. På den förhållandevis begränsade menyn står ett Xtival '07-tema med tillhörande bildpaket samt motsvarande material från rockpunkbandet Sex Pistols - bara att ta för sig, med andra ord.