Zombiefilmer har förändrats på senare år. I både 28 dagar senare och Dawn of the Dead (den från 2004) är de infekterade blixtsnabba, vilket skiljer sig radikalt från den slött framvällande massa som dominerat zombiekulturen sedan 1968. Då spikades den västerländska definitionen av zombier, detta med George A. Romeros kultklassiker Night of the Living Dead.

När #Valve tar sig an temat är det med den moderna zombievarianten som utgångspunkt. Spelet heter #Left 4 Dead och går ut på att ett lag med fyra människor ska ta sig levande genom horder av hyperaggressiva zombier (eller infekterade, om man vill vara zombiepolitiskt korrekt). Spelet bygger på kooperativt lirande och samarbete är absolut nödvändigt.

Ett gott råd: ta hand om varandra

Ursprungligen låg #Turtle Rock Studios bakom projektet, en utvecklare som snickrat ihop diverse material till Counter-Strike och därmed är bekanta med Valves spelmotorer. När Valve köpte studion i januari i år försvann det gamla namnet och sedan dess står Valve som utvecklare.

Skräck i kubik

- Zombiemangling roligare med polarna

När jag glider in i Valve-båset på E3-mässan är de fyra testdatorerna upptagna. Tjugo minuters kaffesörplande i en soffa ackompanjeras av utrop som skvallrar om både glädje och hög puls. När det till slut blir min tur förstår jag varför - Left 4 Dead är en förstklassig adrenalinkick. Inte för att det är särskilt skrämmande; de infekterade må vara otäcka de första sekunderna men eftersom de kommer i så stor mängd vänjer man sig snabbt. Men syftet är inte skräck, spelet är en actionupplevelse som råkar vara förlagd till ett skräckfyllt scenario.

Uppspelta journalister i arbete

Uppspeltheten kommer sig snarare av intensiva strider, suveräna tempoväxlingar och spektakulära köttigheter. Det skiljer sig från #Team Fortress 2 men tankarna vandrar ändå i den riktningen - välpolerat lagkrigande med störtsköna effekter. En så enkel grej som den extra kraftfulla secondary fire höjer stämningen; du skickar gevärskolven mot alla som är okloka nog att stå i närheten och riktigt känner hur zombieskallar krossas. Subtilt? Knappast, men användbart och förbaskat roligt.

I den ordinarie arsenalen ingår bland annat maskingevär, hagelspruta och pistol (dubbla pistoler om du har turen att springa på en extra). Rörbomb och molotovcocktails utgör extravapen, som du bara kan bära en åt gången av. Dessa är ruskigt effektiva om du får in en i en flock fiender men se till att hålla dig på behörigt avstånd om du tänkt dig att överleva smällen. Här och där på banorna finns så kallade safe houses där du kan återställa hälsan och fylla på ammunition. Mellan dessa hittar du ibland pillerburkar som ger mindre hälsoförbättringar.

Tappar du för mycket hälsa blir du liggande på marken, men du har möjlighet att försvara dig med pistolen. Medspelarna får veta att du är skadad och kan komma till undsättning för att få dig på benen igen. Fast bara ett par gånger, tar du för mycket stryk är du stekt. I och med det minskar lagets chanser att överleva i det långa loppet - samarbete är ett måste och uppmuntras flitigt. Ett exempel är en infekterad som greppar tag i halsen och gör den drabbade försvarslös. För att överleva måste en medspelare gripa in och avrätta monstret. Man har bara ett par sekunder på sig, vilket visar vikten av att jobba tätt tillsammans.

Nyligen avslöjades att de fyra huvudkaraktärerna gjorts om, detta för att tydligare skilja mellan vän och fiende. Beslutet måste sägas vara helt rätt - ofta råder kaos och eftersom friendly fire är aktivt gäller det att snabbt kunna avgöra när avtryckaren ska kramas. Spelet bygger på Valves spelmotor Source. Visuellt bryter det ingen ny mark, men å andra sidan är tydlighet och bra flyt viktigare än ögongodis i ett spel som detta.

Revolutionsbefriat

- Men finputsning kan räcka riktigt långt

Den spelform vi testar handlar som sagt om att fyra personer samarbetar mot en flock infekterade. Fullversionen kommer också innehålla en variant med åtta mänskliga spelare, fyra på vardera sida. Människorna i de infekterades lag agerar som "superzombier", starkare varianter med specifika egenskaper. Valve berättar också att nedladdningsbart material (banor och annat) kommer bli tillgängligt efter premiären.

Om allt går enligt planerna släpps Left 4 Dead till pc och Xbox 360 i november. Playstation 3 får än så länge se sig snuvade på denna godbit; Doug Lombardi har tidigare förklarat sig osäker på om ett nytt namn som detta kommer sälja tillräckligt på Sonys maskin. Hursomhelst, redan i detta tidiga skede känns spelet genomarbetat, det ger genuin spelglädje. Någon revolution kommer det inte bli, däremot lutar det åt en mycket habil kooperativ upplevelse med skratt, stress och ond bråd död. Ett co-op-actionspel med Valve bakom spakarna - jag har svårt att tro annat än att det blir galet bra.