130 blås tätt förbi träd och klippor, hopp där man inte ser var man landar och vägar så tighta att bilen får dra in magen. En delsträcka kan börja på torr asfalt och sluta på is ett par hundra meter högre upp. Instruktionerna smattrar som kulspruteeld ur kartläsarens mun, och du gör bäst i att följa dem för att hålla er på vägen.

Det kallas rally, men hade lika gärna kunnat heta koncentrationssimulator.

"Hade lika gärna kunnat heta koncentrations-
simulator"

Codemasters har tolkat detta bättre än någon annan. Med Dirt Rally-spelen petade de upp ribban för hur bra en rallysimulator kan vara, så när del tre nu anländer finns en del förväntningar. Ja – EA Sports WRC är i praktiken Dirt Rally 3. Har man föregångaren i muskelminnet kommer det kännas naturligt att ge sig ut på de nya sträckorna. Igenkänning när den är som bäst.

Svenska rallyt ingår, liksom övriga WRC-cirkusen.

Så varför nytt namn? Jo, Codies kom över rallylicensen WRC – högvilt för en studio som gör världens bästa rallyspel. Sen köptes de upp av EA, som inte har något emot att fräscha upp sitt bilspelsinnehav med pigga F1- och WRC-licenser från en stabil utvecklare. Som bonus kan de låta det allt tröttare Need for Speed självdö.

Körkänslan är väldigt lik, fast ännu lite bättre i fråga om vad rattens force feedback berättar för dig. Med få undantag (nån gammal bakhjulsdriven 70-talare kan tappa greppet utan förvarning) är återkopplingen suverän, man både känner och förstår varför bilen beter sig som den gör. På grus gäller det att knixa med ratt och pedaler så att nosen hamnar i rätt riktning innan själva kurvan, sen matar man gas och parerar hjulen så att man får farten med sig ut. Det känns helt fenomenalt med ratt, men det går också fint att köra med handkontroll. Men det blir förstås en annan upplevelse, man får klara sig utan alla de där fina nyanserna som en bra ratt förmedlar. Kontroll funkar därtill bättre på halkigare underlag (grus, snö). En styrspak ger rätt mycket rattutslag (kort slaglängd), så på asfalt blir styrningen spattig.

"Det skruvar upp chicken race-nivån på dessa lopp ytterligare"

Asfalten har för övrigt fått klistrigare grepp än i Dirt Rally 2.0. Det skruvar upp chicken race-nivån på dessa lopp ytterligare, och det är med genuin stress jag velar om hur långt och länge gaspedalen ska vara nertryckt. Det blir så när man blåser fram på trådsmala bergsvägar med klippor på ena sidan och stup på andra. Det känns som att spelet överlag fått lite mer grepp, och ibland känns det enklare än tidigare. Men tro nu inte att det gjorts lättkörd arkad av det hela – stundtals är det fortfarande grissvårt.

WRC är innehållsmässigt större än föregångarna. Det tävlas i 17 länder och till skillnad från den giriga tvåan där vi tvangs betala DLC-pengar för Svenska rallyt så ingår WRC-cirkusens alla banor i inköpspriset. (Centraleuropa kommer patchas in senare, men utan merkostnad.) Priset är för övrigt bara 50 euro. Snyggt, EA!

Det stora antalet länder ger massor av variation: värmländsk (och norsk) vinterkörning, snabba finska grusvägar, asfalt i Monte Carlo, kenyansk stenkross, japansk bergsklättring och potthål så djupa att jag glömt var de fanns. Vidare ingår 200 bilar fördelade på en flock klasser: utöver de tre WRC-varianterna hittas allt från rätt veka 60- och 70-talare (Opel Asconan är åtminstone piggare än den slöa sugga jag själv en gång ägde) till mardrömssvåra Group B och den ikoniska blåa Imprezan från 90-talet. Du kan dessutom bygga en egen rallykärra, om än bara i de tre WRC-klasserna. Du väljer allt från motorplacering och drivhjul till mekanik och kosmetiska prylar.

En klassiker i rallysammanhang.

Du kan bygga din egen rallybil.

Med så mycket att välja på finns det något för de flesta smaker. Beslutsångest på grund av många trevliga val är ett problem jag gillar. I fråga om spelformer är det enklare: det här är ett renodlat rallyspel, så man kör rätt och slätt sträckor på vanliga vägar så fort det går med en kartläsare i andra sätet. Undantaget är Regularity rally, där man istället försöker hålla ett bestämt tempo (som inte är maxfart). Ju närmare idealtiden man är när checkpoints passeras, desto färre straffpoäng. Här ger kartläsaren även tempotips. Småtrevligt som andningspaus, men förekommer sällan och kan undvikas om du vill. Gott så.

"Men rallycross saknas helt, och det svider"

Men rallycross saknas helt, och det svider. Denna eminenta tävlingsform ställer en handfull förare mot varandra på korta slutna banor med varierande underlag, och första Dirt Rally visade hur galet kul denna rallysläkting är. Inte minst mot ett par vänner i samma rum.

Omkring 200 bilar står till buds.

Karriären ger en del extrauppgifter till dig som vill göra mer än att bara köra. Där jonglerar du fordonsinnehavet, håller koll på budgeten, jagar sponsorer och försöker infria deras önskemål, väljer race att delta i, rekryterar mekaniker med mera. Management light, så att säga, och det gör sitt jobb utan att revolutionera. Men det kan stås över om du vill, och istället kan du sätta ihop en mindre säsong där bilkörningen står i centrum. Givetvis kan sånt göras och köras med och mot andra, så det är bäddat för såväl kompistävlingar och community-turneringar i stil med FZ DZ.

Codemasters har ersatt den egna spelmotorn Ego Engine med Unreal Engine 4. Den främsta vinsten är att man kunnat göra sträckorna avsevärt längre – vissa race är nu över tre mil. Trots bytet har de alltså fått till snarlik körkänsla och fysik – bra. Men utseendet kliver inte upp nämnvärt. Det varierar: grafiska element "poppar in", en del områden är rätt trista, medan exempelvis bergiga miljöer med hav och solnedgång i bakgrunden är ögongodis. Men den största nackdelen med motorbytet är att spelet hackar till ibland (micro struttering). Det händer även med lägre upplösning, nedskruvad grafik och hårdvara klart över rekommendationerna.

I träningsläget lär du dig grunderna.

När vi ändå är inne på märkligheter så ska krockfysiken nämnas. Bilen tar skada när… jag menar, om jag hade kört in i saker, och ljudet förmedlar det fenomemalt: nåt börjar gnissla eller vina när farten ökar, och instinkten skriker "Oj, det här kan bli dyrt…". Bilen beter sig förstås annorlunda också, men av någon anledning har bilarna olika skadefysik i olika spellägen. I tidsjakt har jag krockat bilar till skrot, men i karriären får de knappt en skråma när jag medvetet dammar in i solida stenar i +100 blås. Den här otydligheten gäller för övrigt genomgående: spelet är kasst på att förklara hur saker funkar.

Trots dessa bekymmer så är WRC furstligt underhållande, en fullvärdig fortsättning på Dirt Rally-serien. Codemasters tar sporten på allvar och gör ett rallyspel som utmanar utan att bli så där elitistiskt svårt som gamla Richard Burns Rally. Jag gillar den balansgången, och ser fram mot att spelet patchas till ännu bättre skick, på precis samma sätt som föregångarna.

Fotnot: EA Sports WRC släpps den 3/11 till pc, PS5 och Xbox Series. Testat på pc (Ryzen 5 5600X, Geforce RTX 3060, 16 GB RAM) med Fanatec Podium DD1-rattbas med WRC-ratt.

EA Sports WRC
4
Mycket bra
+
Ett fullmatat rallyspel
+
Genuint bra körkänsla
+
Workout för koncentrationsförmågan
+
Rallyskola ingår
+
Priset
-
Grafiken hackar ibland
-
En del otydligheter i menyer m.m.
-
VR-stöd saknas (kommer senare)
Det här betyder betygen på FZ