Äntligen är Forza Motorsport tillbaka! Serien tog en välbehövlig långsemester efter del sju. Varken den eller de två andra Xbox One-titlarna höll samma klass som föregångarna på Xbox 360. Men när Turn 10 nu vrider om startnyckeln och rullar ut ur garaget efter sex år, står en ny konsolgeneration (och pc, förstås) redo att ta sig an deras ansträngningar. De lovar en nystart, att allt har gjorts om från grunden. Sånt skapar förväntningar.

"Inga förbannade lootlådor"

Resultatet är ett synnerligen koncentrerat bilspel. Inte på det där framstressade sättet som i Xbox One-debuten FM5, där körkänslan svajade och banorna var för få. Nya Forza Motorsport är en banracer rätt och slätt. Inga knasigheter som slalom mellan koner, ingen tråkig Top Gear-bana och inga förbannade lootlådor som stjäl din tid för att tvinga på dig skräp.

Vad vi har att göra med är hyfsat verklighetsnära körning på dedikerade racingbanor. Upplägg och körkänsla är helt annorlunda här än i den arkadiga open world-kusinen Forza Horizon, så blanda inte ihop dem. (Men testa gärna båda, de finns på Game Pass.) Forza Motorsport (fortsättningsvis bara Forza) är mer "seriöst" eller trovärdigt, men utan att försöka vara en hardcoresim som, säg, Automobilista 2. Det är gjort för att kunna köras med handkontroll lika väl som med ratt.

Turn 10 gillar motljus.

Min kära mor hade exakt en sån här, fast med färre hästar. Den gick att plåga upp i 130 km/h. Har jag (men inte hon) hört.

När dotter väljer färg på bilen.

Godis för den som vill låta pc:n svettas.

Motljus och glansig asfalt är utvecklarnas senaste darling.

Turn 10 säger sig ha byggt om fysiken från grunden: däckmodellerna har gjorts mer avancerade, antalet avläsningar av greppunkter har ökat markant, och så vidare. Översatt till konsumentska betyder det bländande körkänsla. Det har alltid varit seriens signum, men den här nya besten gör remarkabelt bra ifrån sig.

"Den här nya besten gör remarkabelt bra ifrån sig"

Framdäcken gör så gott de kan för att följa högerkurvan, men fronten niger och massan vill inte alls hänga med ditåt. Vänta! Hör du också att det viskas från baksätet? Verkar var en Newton som tjatar om några lagar. Sen nåt spydigt om att köpa motorstyrka före väghållning…

Ja, jaaa…! Så dags att komma med det nu, när ratten kränger och hjulen ylar. Men fysiken blir medgörlig när jag lättar gasen, och ekipaget slipper dricka ur förnedringens gräsfärgade kalk. I nästa kurva är läxan lärd: bilen slickar racinglinjen, jag får en rakare väg och kan gå tidigare på gasen ut på rakan. Belöningen kommer vid mållinjen – minussiffror på timern, några tiondelar kapade. In your… head, äppelgubbe!

Det är anmärkningsvärt hur mycket Turn 10 lyckas berätta om vad som händer i kontakten mellan däck och asfalt. Både ratt och handkontroll förklarar tydligt hur ovillig ett eller två ton fordon som färdas rakt fram i 150 km/h är att byta riktning, och när däcken tappar greppet förstår man vad det beror på. Om jag ska slå ner på något här så är det att feedbacken känns lite snål jämfört med spel som Automobilista 2 och Assetto Corsa Competizione. Ratten ger mindre liv och detaljer ifrån sig från grus, glid och kerbs. Men det är en notering, inget underbetyg. För bilarnas beteende förmedlas ändå helt enastående, bättre än i något annat Forza. Där fattar man vad Turn 10 gjort under alla dessa år.

Med drygt 500 bilar och 20 banor har Forza nummer åtta krympt mot föregångaren (hade 700 bilar och 32 banor vid release). Bilarna kommer räcka, inga invändningar där, men banmängden är snudd på i underkant, även om det finns olika bansträckningar. Men det kommer släppas nya banor (och bilar och annat) gratis och regelbundet över tid. Vilket är skönt att veta. Samtidigt skaver utsikten att tvingas vänta sisådär ett halvår på att kasta sig in i det gröna helvetet (även känt som Nürburgring Nordschleife). Det är samma affärsbeslut som för Sea of Thieves: håll inne på innehåll och putsa ut det över tid för att hålla spelet på folks radar. Affärsmässigt smart, men frustrerande sett med konsumentögon. Tack och lov är det gratis.

Banorna

Klicka för mer information

Vid releasen ingår dessa 20 banor. Fler kommer läggas till löpande.

  • Barcelona

  • Eaglerock Speedway

  • Grand Oak Raceway

  • Hakone Circuit

  • Homestead-Miami Speedway

  • Indianapolis

  • Kyalami

  • Laguna Seca

  • Le Mans

  • Lime Rock Park

  • Maple Valley

  • Mid-Ohio Sports Car Course

  • Mugello

  • Nürburgring GP (Nordschleife kommer senare)

  • Road America

  • Silverstone

  • Spa-Francorchamps

  • Suzuka

  • Virginia

  • Watkins Glen

I karriärläget Builders Cup kommer du sannolikt vara som långsammast de första gångerna du kör en ny bil. De kommer nämligen i otrimmat grundutförande, och en viktig del av karriären är att uppgradera dem. Bilen levlar löpande medan du kör (XP-poäng för kurvtagning, omkörningar, och så vidare). Allt detta sköts diskret och automatiskt, och om infon stör kan du stänga av den. Efter racet har delar låsts upp och står redo att köpas, vilket görs med specifika uppgraderingspoäng. Det strösslas inte med dessa, så var noga med att balansera mellan fart och kontroll.

Builders Cup har fem klasser, med fem grupper vardera och fem race i varje grupp. Det finns lopp att köra.

Jag gav mig själv ett smakprov på motsatsen när jag petade in större turbo, intercooler och andra fräna prylar i en redan rätt bitsk BMW Z4. Sen släppte jag loss den på Mugello. Bilen förnedrade motståndet – på rakorna. I kurvorna förnedrade den mig. Den vinglade som en packad seglare på väg hem från krogen efter att ha firat slutet på sex spritfria månader till sjöss. Hur jag tog oss i mål är en gåta.

"Bilen förnedrade motståndet – på rakorna. I kurvorna förnedrade den mig"

En del bilar kräver uppgraderingar (läs: att du kör en del lopp) för att kännas konkurrenskraftiga. I praktiken avgör du det själv med svårighetsgraden på motståndarna, men en bil ska ju gärna kännas snabb också. Vill du inte fatta alla beslut räcker ett knapptryck för att få förslag på uppgraderingar, och det funkar överlag bra. Dock inte alltid: en bil blev halkigare på torr asfalt än den tidigare var i hällregn. Man får inte ändra sig om uppgraderingarna när loppet startat, utan måste ta sig till nästa. Så det fick bli att pilla med diverse inställningar för bakgreppet, och till slut tog jag mig i mål med hedern i behåll. En triumf i det lilla.

Med ett knapptryck sköter spelet uppgraderingarna.

I Builders Cup kvalas det inte innan race. Istället erbjuds träningsvarv så att du kan få in både bil och bana i minnet innan det är allvar. Och före start väljer du position i startfältet, hur svårt motståndet ska vara och graden av "realism" (varningar, krockskador med mera). Förutom chans att vinna mer pengar får du ge loppen den karaktär du själv föredrar: starta sent och försöka köra om alla 23 andra? Försöka hålla positionen långt fram mot apsvårt motstånd? Eller kanske gå på förslaget om start i mitten och få lite av båda världar? Det här är valfrihet jag verkligen gillar, och jag hade gärna sett lite mer av den i uppgraderingsdelen. Men trist nog går det inte att välja om bilskador ska vara på eller av, det är knutet till ett av tre färdiga regelpaket.

"Här kan du köra ett komplett 24-timmarsrace på Le Mans"

Online kan du både ha och slippa uppgraderingskraven. Spec Events erbjuder bilar med samma prestanda, så att det blir körskickligheten som avgör. (Om inte någon fular sig på banan förstås. Men det straffas med tidstillägg, varningar och i värsta fall diskning, både online och i solodelen.) Sen finns även Open Events där bilarna kan trimmas och tävlas med lite som man vill. För båda dessa alternativ börjar du med att köra ett par par introduktionslopp.

Det finns också en sektion med privat multiplayer, alltså så att spelarna själva utformar race och förutsättningar. Här kan du köra ett komplett 24-timmarsrace på Le Mans om du känner för det, eller kanske smälla upp en handfull varv genom Forza-klassikern Maple Valleys svepande kurvor. Men bli inte för våldsam, för din framfart granskas och kategoriseras. Om du har för lågt betyg får du inte vara med i vissa tävlingar. Även dina framsteg granskas och poängsätts, så att du ser hur du står dig mot andra.

Spelet rullar givetvis i 60 bilder per sekund på konsol, men det finns också snygg-lägen på båda konsolerna som sänker frameraten till 30 fps. Inget jag rekommenderar. Jag har kört mycket i 60 fps med ray-tracing och skalbar upplösning på Series X, och det ser stundtals riktigt bra ut. Ljuseffekterna är vackra och används flitigt: det är gott om race i solnedgång och motljus. Läckert är att på slutvarvet märka att solen gått ner bakom träden, efter att tidigare ha mättat synfältet med varmt rödgult skymningsljus. En annan stämingshöjare är ljudet av regn mot karossen som sakta stiger till ett dån när nederbörden faller allt tätare. Och nog blir man imponerad när däck ovanpå skyddsmuren studsar upp i luften när man kör in i den.

Men utvecklarna borde ha lagt band på sig med motljuset: det dränker även racinglinjen (om du väljer att köra med det hjälpmedlet). Säkert en eftergift för inlevelsen, men det blir lite knasigt när hjälpen inte funkar. En annan notis är att spelet kraschat på konsol ett par gånger under testningen, och att grafiken glitchar och buggar ur ibland. Men en patch för att lösa dessa saker är släppt när det är dags för dig att spela.

Forza känns både nytt och klassiskt. Körkänslan är som att äta sin favoriträtt efter många års uppehåll, och upptäcka att den blivit ännu godare. Karriären har ett bekant upplägg som förnyas av körvalen och uppgraderingarna. Den stora bilparken finns där, men många lär snarare bygga långsiktiga relationer med ett par handfull bilar än att Pokémon-jaga hela högen.

"Så här bra har Forza inte varit på evigheter"

Även om det finns saker att klaga på (AI:n svajar, en del karriärrace matchar bilar och banor tveksamt, en del datorbilar är kloner – inklusive samma reg-nummer) så är Turn 10 tillbaka i gammal storform. Så här bra har Forza inte varit på evigheter. Eller ja, någonsin. Och därmed är det ett av mest njutbara bilspel jag haft äran att köra.

Som sagt: Forza Motorsport är tillbaka!

Fotnot: Forza Motorsport släpps till Xbox Series X/S och pc den 10/10. Testat med samtliga dessa (dator: Ryzen 5 5600X, Geforce RTX 3060, 16 GB RAM), med gamepad och Fanatec CSL DD-ratt.

Forza Motorsport
5
Mästerligt
+
Tjatar jag om jag säger hur bra körkänslan är?
+
Inlevelsen från regnljud och solljus
+
Gör en sak (banracing), och gör den bra
+
Lika kul med gamepad som med ratt
-
Split-screen saknas
-
Du måste vara uppkopplad för att spela
Det här betyder betygen på FZ