Sett till realismen och körkänslan är Dirt Rally historiens bästa rallyspel. Men ett rallyspel är mer än så. Tyvärr, höll jag jag på att skriva, men det vore fel. Codemasters har en tendens att föda bra idéer och förvalta dem illa. Den här gången skippar de Ken Block, gymkhana och muricansk attityd, och vågar lita på att rallysporten i sig är intressant nog att bygga spel av. Ett genidrag i all sin självklarhet.

Men Codemasters vore inte Codemasters utan ett par tveksamheter. Rallycrossen har sin givna plats, men av mystiska skäl får du bara köra den med moderna bilar med 600 hästkrafter på en handfull snirkliga banor. I fas med verkligheten eller ej, jag finner combon lika proportionerlig som om det stått en formel 1-bil på banan. Några motorsvagare eller äldre alternativ från rallydelen, där du hittar bilar från 60-talet och framåt, hade gärna fått lånas in.

Att tygla 600 hästar på grusiga snirkelbanor, det är rallycross det.

Jag är också måttligt förtjust i att försöka memorera 150 kurvor i hill climb-delen i Pikes Peak. En så kurvig landsväg, utan kartläsare i en bil med 600 kusar, är suicidalt. Samtidigt förstår jag att vissa charmas av utmaningen, på samma sätt som jag själv en gång lockades att hamra in stora delar av Nürburgring Nordschleife i hjärnbarken. Fast det var nog snarare ett karriärmässigt tvång.

Din ratt tackar dig efter köp

Bilar kostar en rejäl slant, så om du vill köra annat än i enskilda lopp får du vackert grinda pengar i rallykarriären. Samma sak när du ska skapa multiplayer-event, det tarvar ingame-cash att köpa bil för. Och med rally som bas blir multiplayer en asynkron historia, där du kör mot andras tider eller antar utmaningar från utecklarna. Rallycrossen kan köras mot andra, men först måste du som sagt skrapa ihop till en bil. En onödig låsning som visar storheten i Project Cars filosofi att ha allt tillgängligt från start.

I Värmland säger lagen att man måste köra med spräckt vindruta.

Under loppen tar bilen skada och du har begränsad tid att reparera den vid givna tillfällen mellan delsträckorna. För de inkörda pengarna hyr du ingenjörers tjänster under viss tid. Alla är olika bra på olika saker, fast de dyrare är förstås överlag bättre. De och perks som du låser upp med tiden snabbar på reparationsprocessen, ett i mitt tycke inte särskilt viktigt men ändå helt okej inslag i spelbilden.

Ett par tveksamheter grumlar helhetsbilden, men trots dem är Dirt Rally Codemasters bästa bilspel någonsin. Och det säger jag trots bisarrt svårslagen AI, ibland osynkad kartläsare, röriga menyer, återanvända miljöer, några buggar och en känsla av att early access-stämpeln kunde ha fått stå kvar någon månad till. För det fångar essensen av rally exakt rätt, och som simulator är det sensationellt bra. Gillar du seriösa bilspel är det här lika givet som att du äger en bra ratt.