Tanken är god och genomförandet är väl godkänt. Spökenas mänskliga sidor lyser igenom mer och mer under kampanjens gång och det gör dem till mer än namnlösa mördarmaskiner. Den skakiga, handburna kameran som följer spöklaget under mellansekvenserna bygger vidare på den känslan.

En bra bit från sina rötter

Ghost Recon: Future Soldier är inte vad Ghost Recon varit, och framför allt inte Windows-versionerna. Det är en covershooter med högt, metodiskt tempo och lägre svårighetgrad. Borta är snåla energimätare och manövrering av soldaterna i gruppen. Liv återställls automatiskt och som ensam spelare följs du av tre AI-styrda lagmedlemmar som, till skillnad från tidigare i serien, inte behöver direktiv utan sköter sig själva och håller sig undan.

Kampanjen tar spelaren världen över.

Hela kampanjen kan – och bör – delas med upp till tre vänner. Att co-op-upplägget är spelets starkaste kort råder det ingen tvekan om, det är byggt från grunden utifrån det designbeslutet. Vare sig det gäller smyguppdrag eller fullt ös medvetslös uppmuntras man att ta hjälp av varandra. Ligger du gömd bakom ett skydd och beskjuts av tyngre vapen påverkas träffsäkerheten avsevärt. Du kan då markera den skjutande fienden och hoppas att dina vänner kommer till undsättning. Med samma funktion kan du se till att hela laget samlar all eldkraft på en fiende. En annan liten detalj är att spelet alltid berättar vem som är skyldig till att ni blir upptäckta, så du vet alltid vem som förtjänar glåporden från resten av laget.

När du spelar kampanjen online är det enbart inbjudan som gäller, det går inte att hoppa in i någon främlings kampanj. Blanda detta med att det inte går att spela kampanjen på delad skärm (endast Guerrilla mode har split screen-stöd) så finns det tydliga hinder att ta sig över innan fyra personer står redo att gemensamt ta sig igenom handlingen. Men om ni kommer ut på andra sidan har ni fått avnjuta en inbjudande upplevelse som jag varmt kan rekommendera.

Med fyra spelare i laget kan man ha ögon åt alla håll samtidigt.

Tyvärr lider delar av spelet svårt av hårt scriptning. Många stunder får jag den gnagande känslan att det inte går att klara situationer på något annat sätt än vad som från början bestämts utifrån bandesignen. Väldigt lite rum lämnas för flankering och annan alternativ taktik. Styrningen är det dock inget fel på, man rör sig smidigt från skydd till skydd och rörelseschemat är lätt och följsamt. Den som vill kan ofta pressa sig framåt med ren styrka, men då missar man många små stunder av finess. När hela laget i tystnad plockar varsitt headshot samtidigt bär man Ghost-emblemet med viss stolthet.

Mervärde online

Inriktningen på samarbete sträcker sig över övriga spelets onlinelägen. Guerrilla Mode är egentligen en konventionell tolkning av Horde, där fyra spelare samarbetar för att stå emot allt starkare fiendevågor. Samtidigt ska vissa territorier hållas fria från fiender, och eftersom dessa platser skiftar under matchens gång är mesig camping inget alternativ. Ett läge som kan presentera en ordentlig utmaning för de som suktar efter tyngre motstånd.

Det är inte ont om information på skärmen.

Future Soldiers traditionella multiplayer ställer två lag med åtta spelare i varje mot varandra. Varje lag är uppdelat i två grupper där medlemmarna i varje grupp kan spawna på varandra, och poäng delas ut både till laget och individerna. Här gäller det också att hålla sig undan och vara osynlig när man tar kål på motståndarna. En onlineupplevelse som många andra, det finns levelträd för de olika klasserna som kommer att locka vissa, men det är inte spelets starkaste dragningskraft.

Ghost Recon: Future Soldier kompromissar rejält med sitt förflutna. Ett par vågade designbeslut för det i helt annan riktning än seriens äldre delar. Men Ubisoft levererar en så pass välgjord samarbetsfunktion att man inte kan göra annat än att underhållas. Kampanjens tighta action med tre vänner sitter som handen i handsken och i spelets bästa stunder kan jag ha överseende med att det så tydligt och beskyddande leder mig längs en snitslad bana.”

Fotnot: Recensionen bygger på PS3- och Xbox 360-versionerna av Ghost Recon: Future Soldier. Windows-versionen släpps den 14 juni.