Digital Foundry har synat Assassin's Creed Mirage i de tekniska sömmarna på current-gen-konsoler. Har något hänt sedan Valhalla? Ett spel som också släpptes på två konsolgenerationer.

Det grafiska – tekniskt och estetiskt – får beröm, även om karaktärsmodellerna lämnar en del att önska. De två olika grafiklägena på PS5 och Xbox Series X|S gör vad de ska, och man anser att uppoffringarna för 60 fps är logiska. 30 fps, i quality-läget, påstår man är vattentätt. 60 bildrutor, i andra läget, är inte riktigt lika fläckfritt men Digital Foundry menar att det till 99 procent håller.

Saker som skavde på, då, next-gen när Mirage släpptes har fixats. De barnsjukdomar som fanns kring framerate har suddats ut och lägen för både 30 och 60 fps finns redan dag ett. Man menar emellertid att Ubisoft fortfarande är fast i den generationsväxling som pågick för tre år sedan.

Har tekniken utvecklats så mycket jämfört med Assassin's Creed Valhalla? Sanningen är att vi tittar på mindre förändringar, men det är okej när det slutliga resultatet är så stabilt som detta. Med det sagt kan vi inte låta bli att känna att seriens teknologi fortfarande är fast i generationsväxlingen – och vi hoppas att se mer ambition från Ubisoft i det som kommer härnäst.

"Assassin's Creed Mirage är ett krispigt Playstation 4-spel – jag spelar det på PS5." Så skrev Mike Stranéus i sin recension av Mirage. Fyra av fem blev betyget, men grafiskt finns det att göra. Ord som alltså går hand i hand med Digital Foundrys slutsats. Dags att släppa taget om old-gen, Ubi?

Förmodligen blir det så i och med "Red", actionrollspelet som ska ta oss till feodala Japan.