Tidigare under månaden hölls spelmässan Portland Retro Gaming Expo, och bland deltagarna fanns några Blizzard-anställda som berättade lite om Diablos historia. En intressant anekdot kom från Diablo 3 och dess kontroversiella auktionshus, där man kunde köpa spelföremål av andra spelare för riktiga pengar.

Det uppdagades rätt snabbt att spelarna inte uppskattade denna funktion, men trots det dröjde det lång tid innan auktionshuset togs bort. Anledningen till det, enligt spelets chefsdesigner Jay Wilson, var helt enkelt att löften om ett fungerande auktionshus var tryckt på spelets fysiska förpackning. Därför oroade de sig över att sätta sig i juridiskt trångmål genom att ta bort det. I slutänden kom de fram till att det var värt att ta bort det och riskera att eventuellt bli stämda.

Wilson menar även att Blizzards huvudsakliga motivation bakom auktionshuset inte var att tjäna pengar, utan att tillsammans med onlinekravet minska risken för att "hackare" skulle klona föremål och ägna sig åt andra saker som de ansåg var stora problem i Diablo 2.