Diablo 3:s auktionshus var kvar så länge på grund av spelets förpackning

Robot
Diablo 3:s auktionshus var kvar så länge på grund av spelets förpackning

Blizzard oroade sig över juridiska problem.

#Blizzard, #Diablo-3


Medlem

Jag personligen hade inga problem med att den fanns en auctions house for riktiga pengar. Folk använde riktiga pengar för items i Diablo 2 på mer riskabla hemsidar så varför inte?

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag personligen hade inga problem med att den fanns en auctions house for riktiga pengar. Folk använde riktiga pengar för items i Diablo 2 på mer riskabla hemsidar så varför inte?

Folk hade en överdrivet känslomässig reaktion till RMAH. Det finns inga egentliga argument emot det, för det var inget tvång att använda sig av det, och det påverkade inte dom som inte använde det.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Spotant tyckte jag auktionshuset lät fett lixom vad är fetare att få en fet legendary loot? Att kunna sälja den för typ 200 spänn och dra en krogfylla.

Men i praktiken blev det bara att all loot blev irrelevant för dig själv - det spelade ingen roll vad som droppade, utan bara värdet. Och du sålde allting och köpte den gear du ville ha specifikt.

Det tog lixom udden av mycket av nöjet när momentet där man letar efter frän gear som passar ens build försvann.
Du köpte grejjer som passade din build, sålde allt.

Teoretiskt jävligt fett, IMO - i praktiken blev det inte så roligt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Folk hade en överdrivet känslomässig reaktion till RMAH.

Lite samma som dödade betalmoddar på Steam.
Jag är övertygad om att den funktionaliteten skulle leda till fler och mycket bättre moddar, samt mycket bättre modverktyg eftersom det finns ett incitament för utvecklaren att ge näring till så många och så bra moddar som möjligt.

Men allt folk hörde var "Moddar ska börja kosta pengar nu!"
Åsså fick dom stänga ner det.

Konceptet är väl på väg att bli av i praktiken med spel som Roblox, som är mer en plattform för mods än ett spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag gillade det då jag enbart farmade items och sålde för riktiga pengar

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Folk hade en överdrivet känslomässig reaktion till RMAH. Det finns inga egentliga argument emot det, för det var inget tvång att använda sig av det, och det påverkade inte dom som inte använde det.

Förutom den lilla detaljen att det påverkade dropraten något oerhört.

Blev ett helt annat spel när dom tog bort det.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag personligen hade inga problem med att den fanns en auctions house for riktiga pengar. Folk använde riktiga pengar för items i Diablo 2 på mer riskabla hemsidar så varför inte?

Problemet var att spelet var designat med det i åtanke, att Blizzard skulle få en slant för varje transaktion, vilket medförde att man försökte skapa ett artificiellt värde på saker genom att dra ner på chansen att få något skoj. Det var tänkt att du skulle vilja köpa saker på AH istället för att hitta det när du spelar.

Medlem

På baksidan av förpackningen stod det även lite kort om arena/PvP-systemet, vilket var huvudorsaken till att jag och en kompis köpte spelet till att börja med. Det har gått lite drygt 10 år, och det finns fortfarande inget PvP-läge.

Konstigt att inte fler har kommenterat på det.

EDIT: Har försökt hitta en bild på originalutgåvan, men lyckas inte hitta någon som nämner PvP-läget. Någon som kan intyga att jag minns rätt, eller till och med har originalutgåvan inom räckhåll som kan dubbelkolla?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Lofa:

Förutom den lilla detaljen att det påverkade dropraten något oerhört.

Blev ett helt annat spel när dom tog bort det.

Precis, vissa verkar inte minnas att det var en seg grindfest utan dess like som förutsatte att man köpte gear om man ville progressa i en rimlig takt. Det bästa som hände D3 var att RMAH gick i graven.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Lofa:

Förutom den lilla detaljen att det påverkade dropraten något oerhört.

Blev ett helt annat spel när dom tog bort det.

^ This. Jag hade inga problem alls med RMAH utan rent av tyckte det kunde vara ett ok, eller rent av bra inslag. Försäljningen hade annars bara skett utanför diablo så var ju ett smidigt sätt att sälja föremål osv.

Problemet var att droprates var balanserade utifrån att det fanns ett RMAH. Istället för exempelvis Stone of Jordan hade 2% droprate av Diablo or whatever som det hade varit i Diablo2, då droprates var balanserade utifrån att det bara var du som spelade och du skulle hitta all loot du ville ha själv, så var det baserat på att det fanns 1000000000 spelare varav bara en liten del av de spelarna ville ha samma föremål som du. Så droprate blev istället 0.001% och du skulle vända dig till RMAH, vilket så klart fick creme-de-la-creme itemsen med 99.9% perfect rolls att kosta en förmögenhet (relativt).

Hade det istället varit att itemsen droppade någorlunda normalt och man kunde equippa sin gubbe med mer eller mindre BestInSlot för alla föremål efter säg en 300-400-500h playtime själv, alternativt att man trade:ade några av sina BiS items med någon annan spelare som kör en annan klass så man kunde få ner det till 100-200-300h, så hade det ju varit ok.
Men när det antingen krävde 5000h+++ playtime för att ens få nästan BiS på hälften av ens items, alternativt prösja tiotusentals kronor på RMAH för droprates var så oerhört låg (och med sånt enormt random spann) så.. yeah, då gick det som det gick.

Om de hade haft "normala" droprates och inte så sjuka random spann (alternativt att svårare fiender man dräpte var närmare perfekta drops ju svårare man körde) så hade items på RMAH kostat några enstaka kronor och man hade inte behövt använda det om man inte ville.

Lång jäkla rant, men RMAH/D3 failade inte pga RMAH utan droprates:en och Blizzards greed att de ville tvinga in användarna i RMAH så de kunde ta sig en nämnvärd hacka för varje transaktion.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Folk hade en överdrivet känslomässig reaktion till RMAH. Det finns inga egentliga argument emot det, för det var inget tvång att använda sig av det, och det påverkade inte dom som inte använde det.

Känslomässig reaktion? Spelet gick inte att spela utan att använda AH. Efter man klarat spelet en gång så behövde man ny gear och enda sättet var att köpa den. Så i princip blev det som en betalvägg - i ett spel som såldes för 600kr vid release.

Idag klagas det en massa på NFTs, men i 99% av fallen är de ju kosmetiska grejer. Här var det exakt samma sak, men var direkt kopplat till själva gameplay:et. Förstår verkligen inte hur någon kan säga att det inte är ett problem...

Medlem

Det är väl därför dice känner sig tvingade att göra saker till bf och cdpr till cyberpunk.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

På baksidan av förpackningen stod det även lite kort om arena/PvP-systemet, vilket var huvudorsaken till att jag och en kompis köpte spelet till att börja med. Det har gått lite drygt 10 år, och det finns fortfarande inget PvP-läge.

Konstigt att inte fler har kommenterat på det.

EDIT: Har försökt hitta en bild på originalutgåvan, men lyckas inte hitta någon som nämner PvP-läget. Någon som kan intyga att jag minns rätt, eller till och med har originalutgåvan inom räckhåll som kan dubbelkolla?

Jag kan inte läsa någonting om det på orginalkartongen tyvärr.
Du kanske minns fel? Är ju ändå några år sen:)

Medlem
Skrivet av spawnslayer:

Jag kan inte läsa någonting om det på orginalkartongen tyvärr.
Du kanske minns fel? Är ju ändå några år sen:)

Ja, det är det jag börjar undra över också. Har bara ett så tydligt minne av att min kompis nämnde det och skickade en bild på förpackningen 🤔 Tack för att du kollade upp det åt mig åtminstone


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

eld
Medlem
Skrivet av Corewin:

Jag personligen hade inga problem med att den fanns en auctions house for riktiga pengar. Folk använde riktiga pengar för items i Diablo 2 på mer riskabla hemsidar så varför inte?

Nu har många redan svarat, så blir lite överflödigt men..

Precis som med free to play så balanseras belöningar efter dessa system, istället för att balansera spelet runt spelaren.

Till och med Blizzard var fullt tydliga med det och kunde bygga ett loot system som vad helt balanserat för spelaren när det försvann.

Medlem

Tyckte auktionshuset var riktigt kul då det betalade själva spelet flera gånger om med allt dret man sålde där

Medlem
Skrivet av Lofa:

Förutom den lilla detaljen att det påverkade dropraten något oerhört.

Blev ett helt annat spel när dom tog bort det.

Exakt. RMAH var inte fel i sig. Tyckte det var en helt OK och lite spännande idé. Men man fick ju aldrig några vettiga drops utan tvingades köpa allt på RMAH. När det togs bort och de gjorde Loot 2.0. blev ju spelet bra på riktigt. Så effekten av RMAH och hur Blizzard valde att låta det påverka gameplay var ju anledningen till allt ramaskri.

Inaktiv

Fel eller inte, det är direkt olagligt och Spelinspektionen skulle förbjuda det direkt men de verkar inte bry sig. Du skulle även behöva beskatta vinsten. Tror inte de har gjort något vad jag vet och ändå är det en av världens största industrier. Någon får betalt eller är den myndigheten helt verkningslös

"Om du i ett dataspel vinner något med slumpens hjälp (exempelvis i en så kallad lootlåda) som kan köpas eller säljas för pengar/pengars värde utanför dataspelets virtuella miljö kan det ska betraktas som spel om pengar"

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Fel eller inte, det är direkt olagligt och Spelinspektionen skulle förbjuda det direkt men de verkar inte bry sig. Du skulle även behöva beskatta vinsten. Tror inte de har gjort något vad jag vet och ändå är det en av världens största industrier. Någon får betalt eller är den myndigheten helt verkningslös

"Om du i ett dataspel vinner något med slumpens hjälp (exempelvis i en så kallad lootlåda) som kan köpas eller säljas för pengar/pengars värde utanför dataspelets virtuella miljö kan det ska betraktas som spel om pengar"

Största påtryckningen för att ta bort det var nog att kriminella kunde tvätta pengar hur enkelt som helst.

Medlem

Även om AH i teorin borde vara bra så blev det en katastrof för spelkänslan. Det var så förbannat segt att hitta bra gear första genomspelningen att man tappade lusten lite grann, speciellt när man visste att det fanns tre gånger så bra saker för några silver en knapptryckning bort, och att man uppmuntrades att trycka på den knappen. Det var kul ett par veckor, men sedan tappade ju t.o.m de första legendarerna värde totalt så det blå skräpet man hade köpt var för både ens klass och nivå.
Jag har för mig att jag upplevde bristen på Legendarloot som det sämsta...första jag fick var något sketet 2-handssvärd (Warmonger?) som hade varit bra 15 lvls innan, och nu gjorde lika mycket skada som mitt förrförra 1-handssvärd.

Klart som fan att man gick till AH då, och det förstörde spelet.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Förutom den lilla detaljen att det påverkade dropraten något oerhört.

Blev ett helt annat spel när dom tog bort det.

Yupp.
Jag spelade hela spelet med en demon hunter (eller vad de hette) vid release.
I slutet av normal fick jag ett schysst crossbow.
Jag hade samma crossbow genom hela nightmare. Hittade inget bättre.
En polare frågade vad jag hade för DPS. Och... det var ju ganska rejält för lågt!
Jag drog till AH, spenderade 10% av allt guld jag spelat in. Sen hade jag ett crossbow som räckte från sista akten i nightmare till jag varvade spelet på hell.
Så.... två armborst nästa hela playtroughet. Varav det ena köptes via AH. I ett spel som bygger på loot och att kittla belöningsdelen i hjärnan. Inte rört spelet sen dess

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Precis, vissa verkar inte minnas att det var en seg grindfest utan dess like som förutsatte att man köpte gear om man ville progressa i en rimlig takt. Det bästa som hände D3 var att RMAH gick i graven.

Det hade kunnat fixas utan att ta bort RMAH. Problemet var inte RMAH i sig, utan att dropraten dynamiskt anpassades efter vad som fanns på RMAH.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Lite samma som dödade betalmoddar på Steam.
Jag är övertygad om att den funktionaliteten skulle leda till fler och mycket bättre moddar, samt mycket bättre modverktyg eftersom det finns ett incitament för utvecklaren att ge näring till så många och så bra moddar som möjligt.

Men allt folk hörde var "Moddar ska börja kosta pengar nu!"
Åsså fick dom stänga ner det.

Konceptet är väl på väg att bli av i praktiken med spel som Roblox, som är mer en plattform för mods än ett spel.

Problemet med betalmoddar är att det inte finns någon garanti för långvarig support. Om jag betalar för en mod, som sedan inte fungerar efter ett par patchar. Vad har jag då för garantier att modden kommer att uppdateras? Noll.

Sen har vi problemet att med hundratals småmoddar så kommer det bli omöjligt att göra någon som helst kontroll så att folk inte stjäl content från andra. Det är något som händer hela tiden i Roblox, som du tar upp som exempel.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Känslomässig reaktion? Spelet gick inte att spela utan att använda AH. Efter man klarat spelet en gång så behövde man ny gear och enda sättet var att köpa den. Så i princip blev det som en betalvägg - i ett spel som såldes för 600kr vid release.

Idag klagas det en massa på NFTs, men i 99% av fallen är de ju kosmetiska grejer. Här var det exakt samma sak, men var direkt kopplat till själva gameplay:et. Förstår verkligen inte hur någon kan säga att det inte är ett problem...

Då inbillade du dig, eller så hade du otur, eller så är du bara dålig på att spela. Jag och mina vänner hade inga som helst problem med att uppgradera vår gear utan att betala en enda riktig krona.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Problemet med betalmoddar är att det inte finns någon garanti för långvarig support. Om jag betalar för en mod, som sedan inte fungerar efter ett par patchar. Vad har jag då för garantier att modden kommer att uppdateras? Noll.

I värsta fall så får man väl spela på "gammal" version då. Men man lär ju alltid vara garanterad grundupplevelsen som man först betalade för.

Sen finns det ju rätt stora incitament för utvecklaren att hålla modden up-to-date, då köp lär upphöra annars.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

I värsta fall så får man väl spela på "gammal" version då. Men man lär ju alltid vara garanterad grundupplevelsen som man först betalade för.

Sen finns det ju rätt stora incitament för utvecklaren att hålla modden up-to-date, då köp lär upphöra annars.

Med tanke på skicket på dom flesta äldre riktiga titlarna på Steam så är jag högst tveksam till det.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Då inbillade du dig, eller så hade du otur, eller så är du bara dålig på att spela. Jag och mina vänner hade inga som helst problem med att uppgradera vår gear utan att betala en enda riktig krona.

Bara att läsa här i tråden, eller annanstans på nätet... den upplevelsen jag hade var absolut den vanligaste. Spelet var helt enkelt designat för att pressa spelarna till AH på alla sätt och vis. De gjorde helt enkelt spelupplevelsen sämre för att få folk att betala mer pengar.

Dessutom så är det inte rimligt någonstans att ett spel som kostar fullpris skulle stå eller falla på om du har "tur eller otur". Att om man då råkar få en dålig start så blir man ännu mer pressad att använda deras extra betaltjänster? I vilken värld är det rimligt?

1
Skriv svar