Ett spel som verkligen visat vad "next-gen" har att erbjuda är remaken av Demon's Souls. Det var bländande vackert och otroligt detaljrikt (läs FZ:s recension), och spelare var givetvis kvicka att jämföra med Fromsoftwares egna skapelser. I en intervju med Edge Magazine (via VGC) säger företagets starke man, Hidetaka Miyazaki, att det absolut satte press på dem.

Ja, jag är rätt säker på att vår grafikskapande personal kände pressen mer än några andra. Och inte bara med Elden Ring, utan med alla spel vi skapar.

Grafisk detaljrikedom är inte något vi sätter som en topprioritet. Vad vi ber om på den grafiska sidan beror på systemen och kraven från själva spelet, och det prioriteras mindre jämfört med andra delar i utvecklingen.

Med det sagt ska dock grafikteamet börjat använda sig av en rad nya funktioner för att kunna skapa de snyggaste spelen Fromsoftware någonsin utvecklat, vilket vi får anta även inkluderar Elden Ring.

Han tillade att han inte själv spelat remaken av Demon's Souls, eftersom han inte gillar att spela spel han tidigare skapat. Han säger att det rör upp många gamla känslor och tankar, vilket är överväldigande. Denna tumregel verkar dock inte bara gälla gamla spel, eftersom han även sagt att han troligen inte kommer att spela Elden Ring.