NFT:er (non-fungible tokens) har verkligen varit en het potatis i spelvärlden under de senaste månaderna. Steam har bannlyst dem, Epic har välkomnat dem och Ubisofts satsning Quartz har inte direkt fått en flygande start. Nu ger sig Hazelight-grundaren Josef Fares in i debatten och säger att han "hellre blir skjuten i knät" än att lägga till NFT:er i sina framtida spel.

Det var i en intervju med The Washington Post som ämnat kom på tal och han gav oss ytterligare ett citat att lägga på minnet, vilket är att han hellre "blir skjuten i knät" än att inkludera NFT:er i sina framtida spel.

Vilket beslut du än fattar i spelet där du måste justera designen för att få spelaren att betala eller göra något där du vill att han ska betala pengar, det är fel, om du frågar mig.

Om du frågar den stora direktören som driver ett företag så skulle han säga att jag är dum, eftersom företag handlar om att tjäna pengar. Men jag säger fortfarande nej. För mig är spel konst.

Live service-upplägget är inte heller något han ger mycket för, även om han säger att det inte behöver vara dåligt för varje spel. Konceptet är helt enkelt inte något som passar Hazelights handlingsbaserade singleplayer-spel, och han påpekar att det redan finns ett problem med att spelare inte spelar klart spelen, "så varför fokusera på omspelningsvärde?"