Det Civilization-liknande spelet Humankind skulle ha släppts 22 april, men blev i sista stund uppskjutet till 17 augusti. Även om det är surt med förseningar så verkar detta ha medfört åtminstone en positiv ändring, och det är att kopieringsskyddet (eller egentligen "hantering av digitala rättigheter"/DRM) Denuvo inte kommer att finnas i spelet när det släpps.

Nyheten kommer från ett foruminlägg av Romain de Waubert – creative director på Amplitude Studios – i en tråd där deltagare i det stängda betatestet klagar på dålig prestanda efter att Denuvo lagts till. Waubert skriver där att de baserat på datan de samlat in har beslutat att inte använda Denuvo.

Vidare förklarar han att de övervägde Denuvo eftersom de jobbat hårt och länge på spelet, och att Denuvo kan göra stor skillnad för den inledande försäljningen: "Om Denuvo kan hålla en crackad version borta, även om det bara är i några dagar, kan det verkligen hjälpa oss att skydda vår lansering."

Han säger att han tror att Denuvo går att implementera på ett bra sätt som inte påverkar prestandan, men att den nuvarande implementeringen inte lyckades med det. Därför väljer de att ta bort det, eftersom de inte vill att betalande kunder ska bli lidande.