Under den stora Playstationshowen fick vi se en ny trailer från Detroit: Become Human, i vilken en våldsam far stryper en android och misshandlar sin dotter till döds. Quantic Dream och David Cage väjer inte för svåra och tunga ämnen men när Eurogamer ifrågasätter scenen och undrar om det "inte är för brutalt och för mycket" gör Cage sin ställning klar.

For me it's a very strong and moving scene, and I was interested to put the player in the position of this woman.

There's a context in the story, there's a reason for that – where she comes from and where she's going to go. What's important to me, and what's important in Detroit is to say that a game is as legitimate as a film or a book or a play to explore any topic such as domestic abuse.

It's not like I was like 'oh, let's write a scene about domestic abuse'. It's not how it works. When you're a writer you talk about things that move you, that you feel really deep inside you that's something that moves you, and you hope it'll move people too.

Cage passar på att fråga journalisten om han skulle ställa samma fråga till en litterär författare eller en filmregissör. Däri ligger kanske ett problem. Om film och böcker kan tackla svåra ämnen utan att ifrågasättas på samma sätt borde ju rimligen spelberättelser kunna göra det.

Undertecknad var på eventet och fick en närmare titt på spelet. Jag blev berörd av vad jag såg men samtidigt har Cage enligt mig både träffat rätt (Heavy Rain) och tappat fokus (Beyond: Two Souls). Jag hoppas detta är en träff, för potentialen finns onekligen där. En längre förhandstitt läser ni snart om vad som förmodligen kommer bli en vattendelare.