Speldesignern Chris Taylor är en kär gammal favorit hos många strategispelsälskare, efter att jobbat med bland annat #Total Annihilation. Numera chefar han över #Gas Powered Games och fördriver dagarna med spel som #Dungeon Siege och #Supreme Commander. Det var också i en intervju angående kommande #Supreme Commander 2 som Taylor avslöjade sin åsikt om att strategispelsutvecklarna kanske ansträngt sig lite för mycket med att stå ut från mängden på senare år.

Det har skett en del desperata handlingar i industrin för att hitta en ny plats för RTS-spel. Alla dessa variationer är som att lägga till ett femte hjul till en bil, eller att ta av ett hjul. Men kanske kan vi göra bilen bekvämare, kanske kan vi göra körandet tystare eller bränslesnålare. Det finns andra saker att testa än att bara bryta av något eller klistra på något för att innovera. Jag skrev faktiskt en intern artikel om detta - om när spel får slut på idéer och trycker in en gimmick istället. I åratal så har vi slagit på trumman "innovation, innovation, innovation", men innovation bara för innovationens skull tar dig faktiskt baklänges.

Supreme Commander 2 släpps till våren till Xbox 360 och Windows. Håller du med Taylor om att strategispelen kanske borde återvända en aning till rötterna för att inte tappa fokus, eller gillar du många av senare års mer nyskapande titlar?