I ett måhända förvirrat uttalande i den brittiska tidningen The Times säger Steve Easterbrook, högsta chef för McDonalds i Storbritannien, att det inte är företagets mat som bär skuld för den ökade utbredningen av sjukdomen fetma i landet. I stället anser Easterbrook att bristen på utbildning i frågan är en av anledningarna vilket lett till att ungdomar spelar dataspel i stället för att bränna kalorier.

Jag vet inte vem man ska skylla på. Frågan om fetma är komplex och är absolut en av de som vårt samhälle står inför, det råder det ingen tvekan om. Men om du bryter ner det tror jag det delvis handlar om utbildning: hur kan vi bättre kommunicera till individer vikten av en balanserad diet och av att ta hand om sig själv? Sedan finns det ett livsstilselement: det finns färre gröna områden och ungdomar sitter hemma och spelar dator- och tv-spel när de tidigare har varit utomhus och bränt energi.

För McDonalds går det dock fortsatt bra. Enligt artikeln hos Times Online avslutade McDonalds i Storbritannien nyligen sitt resultatmässigt bästa år på två decennier.