Diskussionerna kring Xbox One och PS4 har till stor del kretsat kring upplösning och prestanda. Många som förväntade sig både full-HD-upplösning och snabbt bildflyt har blivit besvikna av vad hittills släppta spel levererat, och inte minst Xbox One har hamnat i skottgluggen.

#Diablo III släpptes till Xbox One tidigare i veckan, och spelet rullar på i 1080p-upplösning. Men så hade det inte blivit om #Blizzard hade fått som de ville. Spelet var först tänkt att köras i 1080p, men under utvecklingen sänktes upplösningen till 900p för att säkra ett stabilt bildflyt. Men när #Microsoft såg spelet på E3 i somras röt man ifrån och kallade upplösningen "oacceptabel", uppger Eurogamers hårdvarutestare Digital Foundry.

Så här säger Blizzards produktionschef John Hight:

We did find it challenging early on to get it to 1080p. That's why we made the decision to drop to 900. That's what we demoed and were showing around E3 time. And Microsoft was just like, 'This is unacceptable. You need to figure out a way to get a better resolution.' So we worked with them directly, they gave us a code update to let us get to full 1080p.

Enligt testarna på Digital Foundry håller Diablo III bra bildflyt på Xboxen, men i de mest kritiska situationerna händer det att frameraten sjunker en bit under 60 fps. Men det handlar inte om katastrofala sänkningar, snarare nosar spelet som sämst på dryga 50 bilder/sekund.

In areas with more enemies and effects - like the Tristram gates battle, or chaotic Act Two overground encounters - we now see frame-rates drop from the locked 60fps seen at 900p to the low 50s.

Bildkvalitén sägs vara jämbördig på PS4 och Xbox One, men den förstnämnda konsolen behåller bildflytet en aning bättre än Xbox One.

Vad tycker du är viktigast på ett konsolspel – högt, stabilt bildflyt eller full-HD-upplösning?