Två studior tar sig friheten att göra nyversioner av 90-talsklassikern #Ufo: Enemy Unknown. Den ena – #Xcom: Enemy Unknown – blandar strategi, RPG och action som originalet, vilket torde tilltala de gamla fansen. Utvecklaren #Firaxis är inne på att hålla eventuella pc-köpare nöjda: de förkunnar att spelet dels kommer få stöd för modifikationer och dels har ett gränssnitt anpassat till mus och tangentbord.

– Tanken är att det ska gå att modifiera, säger chefsdesignern Jake Solomon till PC Gamer. Det är inget vi lovar att göra färdigt till releasen, men det är väldigt, väldigt enkelt med Unreal-spel. Jag skriver nästan all spelkod i scripten och det är väldigt enkelt att dela ut till människor.

Beträffande användargränssnittet lovar och svär Solomon att det inte bär några spår av konsolversionernas.

– Vi har ett team som gör pc-användargränssnittet. Det kan finnas några områden där det är logiskt att använda grundsystemet, som i menyer och sånt, men vårt taktiska användargränssnitt är ett fristående taktiskt användargränssnitt för pc.

Det låter som att Firaxis är inne på att göra ett spel där man tar hänsyn till de olika versionernas förutsättningar. Xcom: Enemy Unknown släpps till Windows, PS3 och Xbox 360, förmodligen i år. Det andra Xcom-liret ska också släppas i år, till samma plattformar, fast med större shooterinriktning och med #Bioshock 2-kodarna #2K Marin bakom spakarna. Vilket tror du blir bäst?

[video=11010]