Det har varit mer eller mindre självklart att #Starcraft II-expansionen Heart of the Swarm kommer att introducera nya enheter för multiplayerläget och efter mycket hemlighetsmakeri har de nu avtäckts. Precis som i #Starcraft: Brood War tillkommer sju nya enheter - tre för Protoss, två för Terran och två för Zerg. Tre stycken har också tagits bort medan ett par förändrats avsevärt.

De högteknologiska Protoss får säga adjö till både Mothership och Carriers till fördel för den nya luftenheten Tempest. Den gör massvis med skada på andra flygmackapärer och kan även attackera marken. Oracle kommer att bli en pina att möta i rätt händer då den kan blockera mineralfält och byggnader och göra dem tillfälligt obrukbara. En tredje förmåga gör att den kan se vad som byggs eller efterforskas i en specifik byggnad. Den tredje och sista kallas Replicant och som namnet kanske avslöjar kan den efterapa alla icke massiva enheter, såsom en Siege Tank. Nexus kommer också få ett par defensiva förmågar, dels Arc Shield som tillfälligt ökar sköldar och pansar och även Mass Recall som låter dig återkalla trupper när du är under attack hemmavid.

Terrans ingenjörer har äntligen insett att Thor är för slö och därför tagit fram en lättare mech, Warhounds, vars främsta uppgift är att rensa luftrummet på ohyra. Deras snabbhet gör såklart att de tål mindre stryk men de är också väldigt bra på att skada mot bepansrade fordon. Thor har inte pensionerats helt, istället blir den ännu elakare genom utökat artilleri men du kan bara ha en åt gången och luftvärnet fick prioriteras bort. Den andra och sista nya enheten i människornas kamp för överlevnad är Shredder (inte Turtles-skurken), fabriksbyggd scout som inte har någon attack vid rörelse men i stationärt läge kan den mota bort både mark- och luftenheter.

Hellions kommer att kunna förvandla sig och därmed få mer hälsa och en svepande eldkastarrörelse. Ghosts osynlighet blir ändrad till en engångskostnad och de kommer att kunna gå tillbaka till Cloak efter att ha markerat målet för ett kärnvapen. Battlecruisers får en snabbhetsuppgradering i form av Redline Reactor som balanseras med en timer. Reapers blir inte lika duktiga på att spränga byggnader men deras hälsa kommer dock att laddas snabbt när de inte är i strid.

Zerg blir av med Overseers men får istället den nya flygenheten Viper vars ena attack för en grupp fienders avtåndsmanövrar tillfälligt dämpade och deras energi blockerad. Warhounds värsta fiende alltså. Den kan också dra till sig motståndare samt fästa sitt öga på en kamrat och på så sätt avslöja eventuella stealth-hot. Swarm Host är en långsam markenhet vars främsta vapen är att gräva ner sig och kläcka närstridsynglen Locust. Corruptors får en ny förmåga som riktar sig mot byggnader och som skadar dem över tid, samtidigt som det genererar inkomster för Zerg. Ultralisks kommer att kunna dyka ner i jorden och attackera fiender underifrån, vilket även Banelings lärt sig. Som om inte det vore tillräckligt livsfarligt kommer Hydralisker att kunna uppgradera sin fart utanför creep.