Inlägg av dottzor

Inlägg som dottzor har skrivit i forumet

1

Utan inbördes ordning (förutom #1), de 5 spel jag har spenderat i särklass mest tid på:

#1 - Ultima Online (okrönt kung)
* - Sid Meiers Pirates (orginalet)
* - Elite
* - Dungeonmaster (av FTL Games)
* - Eve online

Runner ups:

* - Diablo 2 HC
* - Baldurs Gate 2
* - WoW (spelat sen closed beta)
* - Dragon Age: Origins

Skrivet av Mahone:

Att låta en WoW-nörd recensera Wow är som att låta en missbrukare prata om droger framför småbarn. Det blir väldigt partiskt. Men å andra sidan så är de ju bara WoW-nördar som bryr sig om de, så de blir väl i slutändan som att missbrukaren pratar om droger framför andra missbrukare, och därmed så blir de en predikan i en galen sekt

Att man är beroende av heroin behöver inte betyda att man gillar det.

Det kanske bara är den enda drog som funkar förtillfället. ^^

Sen kan vi ju diskutera betygskriterier till jorden går under, det spelar kvitta då ett spel-betyg alltid är subjektivt.

Om nu Mats tycker att WoW-Cataclysm är en 5:a så är det säkert det rätta betyget, enligt _hans_ mall.

I min bok dock så innebär en 5:a att ett spel är fulländat eller iaf strävar efter att bli. Finns det förbättringar att göra är det ingen femma. Jag personligen har nog bara upplevt 1-2 spel någonsin som 5: or.

Fortfarande enligt mig så är WoW-cata är ingen 5:a, en stark 3:a alt svag 4:a möjligtvis. Det är dock fortfarande det bästa och mest beroendeframkallande MMO som finns på marknaden just nu såsom Mats säger. Att vara bäst på marknaden ger dock inga gratis 5: or, återigen enligt min subjektiva mening.

Normalt sett struntar jag i spelrecensioner då de i 9 fall av 10 är skrivna för super-casual skaran (vilket säkert finns en anledning för), men nu var jag tvungen att registrera mig för att få deltaga.

Varför kallar man detta en "recension" av spelet WoW? Det är ett personligt omdöme om att levla i WoW, inget annat.
Att det är roligare att levla är ju trevligt och så. Men det har väldigt lite med spelvärdet att göra, det är något man måste genomlida (eller som i fallet med goblins - faktiskt ha lite kul) under kanske 1 veckas tid om man tar det lugnt.
Men sen så börjar spelet på riktigt, du spenderar ju faktiskt 11 av 12 månader @ maxlvl och det är väl för *&!" det som är intressant att veta om det är bra eller inte?

Nej, end-game går inte att kommentera redan och de som bara är intresserade av endgame lär ju inte påverkas av en recension här direkt.
Men som spelrecensent så kanske man borde gå in och analysera det som casualspelare folk faktiskt kommer att spela?
Inte sitta och lajja i ett startområde och sen plita ner det.

---------------------
Är det heroics i Cata lika tråkigt enkla och totalt hjärndödande som i WOTLK?
Är det lika enkelt att geara, vad är skillnaderna?
Hur kommer 10m vs 25m skilja sig åt?
Vad är skillnaderna för en hardcore raider kontra en casual lirare nu när dom ändrat badge systemet?
Vad har hänt med den riktiga PvP'n i WoW nu när man kan flyga överallt?
Vad är det för skillnad i den frivilliga "PvP"?
Nya BGs?
etc etc ..
---------------

DET är frågor spelarna vill ha svar på.
Att det är kul att levla Goblin är en bonus och det passar som recensent att tala om det som ett litet inpass medan man fokuserar på det viktiga, nämligen hur _spelet_ förändrats.

(Innan det vanliga dravlet om "vi spelar alla olika och vissa gillar att lvla" kommer så var vänlig och titta på Blizzards egna statistik på vart spelarna spenderar mest tid och återkom sen. Ni kan dock behålla blicken i marken och vara tysta när ni återvänder.)

1